אם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח – הרב שלמה מילר

תמלול ועריכה מקצועית – א. י. | 0504161111

בעולם היתה הרגשה כאילו שולטים על העולם

ופתאום כל העולם נעצר כל העולם עומד סגור ומסוגר- אין טיסות,  הכל נעצר ולא יודעים איך להתמודד,

לנצל את ההזדמנות לחזק את האמונה בהשגחה פרטית- רק אתה ריבונו של עולם רק אתה מנהל את העניינים!

ולזכור "אם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח" אומר השפת אמת- מה זה "בזאת"?

יש מפרשים שאומרים- בזאת- על הקב"ה אני בוטח אבל השפת אמת אומר דבר כזה- בזה עצמו אני בוטח, באם תקום עלי מלחמה- אם הקב"ה ראה לנכון להקים עלי מלחמה, את ההתמודדות סימן שהוא נתן לי את הכלים להתמודד עם זה, ולא הוא לא היה נותן לי את הניסיון הזה!

נזכור את זה נפנים את זה עמוק!

אם תקום עלי מלחמה בזאת בזאת אני מלחמה

אם הקב"ה העמיד אותנו בדור אחרון עם הניסיון הזה סימן שהוא נתן לנו את הכלים להתמודד ולהתעלות עם זה! להתרומם!

איך אומר הבית ישראל?- "ויהי בשלח פרעה את העם ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלישתים כי קרוב הוא" ומדוע? "כי אמר אלוקים פן ינחם העם כי מצא מלחמה ושבו מצרימה"

מה כתוב כאן- היות וד' יתברך ראה שאולי הם לא יעמדו בניסיון "פן ינחם העם" אולי לא יעמדו בניסיון לכן "ולא נחם" לא הביא אותם בדרך של ניסיון

אם כן- הקב"ה העמיד אותנו במשהו של ניסיון, במשהו של התמודדות זה לא אולי אלא ודאי שיש לנו גם את הכלים ואת הכוחות להתמודד עם זה ולא- הקב"ה לא היה נותן לנו את הניסיון

כי "אם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח"

בכל בוקר אנו אומרים בתפילת שחרית- "הנותן שלג כמה? כצמר "- כמה צמר שיש להתחמם מול הקור של הכפור, כי הקב"ה נותן שום מצב של ניסיון בלי הכלים להתמודד! "אם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח"

הקב"ה לא נותן שום מצב בלי שיהיו לאדם כלים להתמודד!

הרגשתי את זה כל כך כל כך חזק לפני כמה שנים היה כנס לנכים מאוד מאוד דואגים שלכולם יהיה את האפשרות להתנייד

הביאו כל מיני אנשים עם מוגבליות יקרים ונפלאים שיספרו מכלי ראשון עם מה הם מתמודדים ואיך אפשר לעזור להם

למשל עלה אדם אחד על כיסא גלגלים וסיפר שהוא מגיע הרבה פעמים למשרדים השונים- והדלפק מעבר לגובה בתקוה שהפקידות יתנו לו שירות ולא-

לא נעים בכלל

אבל אותו אביון סגינהור מה דיבר – סיפר סיפור שמאוד חיזק אותי- הוא סיפר שלפני למעלה מעשור בתאונת עבודה איבד את מאור עיניו, הוא במשך שנתיים היה מאוד שבור

אדם באמצע החיים פתאום חושך  נורא, הוא יהודי מאמין, אבל עם אמונה פשוטה, אומר- לאט לאט הפנמתי- זה לא במקרה כך ד' רצה שיקרה, אבל בדיוק זה לא שום טעות, בהשגחה פרטית

וכשהפנמתי את האמונה הפשוטה הזו, קיבלתי כוחות חדשים

הייתי אומר- ריבונו של עולם, זה מה שאתה רוצה ממני? מצוין, קיבלתי! אבל אנא, השי"ת תעזור לי למצות את עצמי במקסימום!

ואז אותו סגינהור הוציא קופסא גביע כסף- כיום הוא אלוף ישראל בשחיה לעיוורים, הוא העיוור ששוחה הכי מהר כאן בארץ,

והוציא עוד גביע כסף- הוא כיום אלוף ישראל ברכיבה על אופניים לעיוורים

בישיבה בה אני מלמד בשעות אחה"צ, יכולים לבוא בחורים ולומר לרב מילר- כבוד הרב, הבחור הזה הוא מוצלח הוא לענין משפחה לענין מידות לענין הוא יצא… משהו!

אבל אני- סתם כזה, מרגיש כזה… טעות בינתיים תקוע!

איזה טעות! שום דבר לא במקרה! כך ד' רצה בדיוק שיהיה! כן כן כן, להפנים את האמת הפשוטה הזו

איך אומר הסבא מקלם זצ"ל- כך הקב"ה רוצה אותך בדיוק! בדיוק ככה! בהשגחה פרטית! וכשאדם מפנים את האמת הפשוטה הזו, כן הקב"ה ברא אותי ככה, ריבונו של עולם תודה ששמת אותי בדור הזה, וכן אני מאמין שזה לא בטעות

כן ובנקודה הזו מפה אתה תיתן לי את הכוחות ואת הסיעתא דשמיא להתרומם ולהתעלות ולהפנים "אם תקום עלי מלחמה בזאת בזאת בזאת אני בוטח"

איך אומר רבנו יונה- למה הקב"ה בדיברה הראשונה שבעשרת הדברות אומר- "אנוכי ד' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"

בדיברה הזו הקב"ה בא לומר לעם ישראל- הנה כלל ישראל אני כעת בא לתת לכם תורה ומצוות, תדעו לכם

אני לא נותן לכם שום מצוה בלי שיהיו לכם את הכלים ואת האמצעים להתמודד עם זה! תזכרו, מי הוציא אתכם ממצרים מי נתן לכם את הגאולה, לא נתן לכם להתמודד, אני באתי והיצלתי אתכם

אני אמשיך הלאה להיות לצידכם בכל מצב, כן כן אל תפחדו!

תורה ומצוות קיבלתם, וגם את הס"ד להצליח קיבלתם

לדעת- יהודי אף פעם לא מתבלבל

ר' יחזקאל אברמסקי אומר על פרשת אישה יפת תואר פרשת "כי תצא"

התורה מדברת על אדם שנמצא במצב של מלחמה במצב של ניסיון במקום שיעשנו באיסור התורה נותנת לו אפשרות לעשות זאת באיסור

ואומר הרב יחזקאל אברמסקי זצ"ל- הקב"ה בדק את כל תרי"ג המצוות לראות האם יכול לעמוד בזה או לא

לכן במקום שהתורה רואה שלא יכול לעמוד בזה, התורה מתירה לו

אם כך, אנחנו מבינים שחוץ מהמצוה הזו בכל מצב בכל ניסיון יכול יהודי לעמוד ולהצליח לקיים תורה ומצוות!

כיוצא בזה יש ברבנו בחיי בפרשת "כי תצא" יש הלכה בתורה שאם פועל נכנס לבצור ענבים מותר לו לאכול תוך כדי הבצירה,  מה כתוב פה

כי הקב"ה יודע שהפועל הבוצר רואה ענבים מתוקים עסיסיים, לא יפלא שיכניס אחד לפה

מה עושים? שיעשנו באיסור? ח"ו, שיעשנו בהיתר

מכאן אנחנו לומדים שבכל מקום אחר בתורה, יכול היהודי לעמוד בכל המצבים ובכל הניסיונות

"אם תקום עלי מלחמה בזאת בזאת בזאת אני בוטח"

איך אומר החידושי הרי"מ- חנניה מישאל ועזריה אם היו משתחווים לצלם

הקב"ה היה נותן לחנניה מישאל ועזריה ניסיון של יסורים אם היו משתחוים לצלם

חז"ל באים ללמדנו שהקב"ה לא נותן שום מצב בעולם בלי כלים, בלי אפשרויות להתמודד!

הם קיבלו ניסיון רק לקפוץ לאש, כי זה היה להם הכוח לעמוד בזה, ביסורים הם לא היו יכולים לעמוד ולכן הם לא קיבלו ניסיון של יסורים

אם כן- "אם תקום עלי מלחמה בזאת בזאת בזאת אני בוטח"

ננצל את המצב הזה לחזק באמונה על ידי זה

כל המצב של המגפה הזו של הקורונה זועק – תראו מי היה חולם שבשנות האלפיים ועשרים עם כזו קידמה, הרגשה של שליטה על העולם

פתאום העולם משותק אין מטוסים אין תחבורה, כלום

העולם לא יודע איך להתמודד פתאום קולטים- "ד' ימלוך לעולם ועד"!

בגימטריא- קורונה- 376

כמה זה זועק- ריבונו של עולם, רק אתה רק אתה!

כתוב שבעיקבתא דמשיחא- אין לנו על מה להישען אלא על אבינו שבשמים"

מה זה קשור לעיקבתא דמשיחא?

שלמה המלך אומר- "בטח בד' בכל ליבך ועל בינתך אל תישען"- אדם יושב על כיסא, על המושב נשען על המשענת לישיבה בטוחה יותר

כל יהודי בד"כ יש לו ביטחון בד'

אבל יש לו כל מיני דברים איך אומרים- ליתר ביטחון

יש לו כל מיני משענות, ודאי ודאי הקב"ה אבל

והנה בא שלמה המלך ואומר- "בטח בד' בכל ליבך- "בכל ליבך" "ועל בינתך אל תישען"

איך אנו אומרים בתפילה? "משען ומבטח לצדיקים"- לצדיקים הקב"ה הוא לא רק מבטח אלא גם משען!

וכן הכתוב אומר בעקבתא דמשיחא הקב"ה יגרום מצב ש"אין לנו על מה להישען אלא על אבינו שבשמים"

נראה בחוש- אין לנו שום משענת! אבא! רק אתה

ד' מלך ד' מלך ד' ימלוך לעולם ועד

היה צריך קודם ד' מלך- בלשון עבר, מדוע לשון הווה קודם ללשון עבר?

על העבר, אדם אומר והכל מס שפתיים- בטח הכל מאת ד'! אבל על ההווה אדם שואל- מה, זה לא אני המוצלח עם הכישרונות שלי? זה לא השכן שמשגע אותי? כאן בא הפסוק ואומר- "ד' מלך" בהווה עכשיו

ואת זה אנחנו פשוט רואים ממש עכשיו במה שמתרחש לנגד עינינו

"ד' ימלוך לעולם ועד"- יש בורא עולם ורק הוא מנהל את העולם! רק הוא! אין לנו להישען אלא על אבינו שבשמים!

ננצל את ההזדמנות ונחזק את האמונה הפשוטה את הביטחון בהשי"ת

אבא, רק אתה! רק אתה! אנחנו סומכים ובוטחים רק עליך!

כי אין, אין לנו אף אחד שיכול להציל, אבל בעזהי"ת אנחנו סומכים ובוטחים בך אבינו שבשמים, אתה נתת לנו את הניסיון הזה, אנחנו בעזהי"ת נקרא תהילים לס"ד

ננצל את ההזדמנות להתרומם לחזק את האמונה והביטחון בהשגחה פרטית שהכל בדיוק לא בטעות זה לא במקרה

כך קבעת אבא שבדיוק כך יקרה

ונזכור ש- "אם תקום עלי מלחמה בזאת בזאת בזאת אני בוטח"!


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!