הריון והנקה

האם מניקה או מעוברת תצום בתשעה באב – ומה דין חולי סוכרת | מקבץ שאלות ותשובות חשובות

מקבץ הנחיות מלאות ומפורטות מאת הגאון רבי יצחק מועלם שליט"א ארב"ד ביתר עילית ומרבני בית ההוראה 'המאורות' | השו"ת המלא

האם אשה בהריון ראשון צריכה לצום בתשעה באב?

שאלה: השבח לבורא עולם אשתי בהריון ראשון בחודש תשיעי, שבוע 38. והיא שואלת האם חובה עליה לצום בט' באב. בחדשות אמרו שיכבד עומס החום ויתחזק ביותר בערב ט' באב. היא כבר מסוף שמיני חווה כאבים ו"צירונים" שלטענתה הפכו זה מכבר לצירים. בגלל שזה הריון ראשון היא אינה יודעת בוודאות האם מה שהיא מרגישה אלו אכן צירים סדירים או מדומים אבל עפ"י מה שהסבירו לה אלו הם הכאבים הבאים בזמן צירים. היא פנתה לרופאה לפני כשבועיים בגלל כאבים, והרופאה הדגישה לה שעליה להקפיד על מנוחה ושתייה מרובה. כעת היא חוששת על בריאותה שמא תחלש בגלל הצום ועומס החום. בשבוע שעבר שאלתי את כמוהר"ר הג"ר שלמה מחפוד שליט"א על כך והשיבני שאם תרגיש צירים עליה לאכול כרגיל. אבל בגלל שאין לנו וודאות מהם צירים, שכן כאמור זהו הריון ראשון. נפשנו בשאלתנו מה דינה בפרוטרוט.

תשובה: אם הרופא אומר לה, שתשתה, כיון שיש לה צירים. כיון שאינה יודעת יש לסמוך על הרופא, ותשתה אבל אינה צריכה לאכול.

*

מניקה בחודש הראשון ומבוגרת, האם תצום או לא?

שאלנ: אשתי ילדה בס"ד בכ"ה תמוז, ילד 12, בגיל 47, ב"ה. מה שאומר שבתשעה באב [אם לא יבנה המקדש עד אז] היא בעז"ה בזמן שבועיים ללידה. היא גם מניקה, רק יניקה, והרך בינתיים יונק בצורה בינונית, אולי אפילו בינוני מינוס, צריכים מאמץ להניקו. בדרך כלל היא היתה צמה, גם בהריון וגם בהנקה, וכדינא דגמרא לגבי מעוברות ומניקות, אבל הפעם חשבתי להקל לה, – בצירוף הסמיכות הגדולה ללידה והצורך החשוב בהנקה לרך הכל כך קטן. מה דעת הרב ואולי דוקא בשיעורין?

תשובה:

א. לדעתי כיון שהיא תוך ל' יום ללידה, וכן הגיל גבוה, אם מרגשת חלשה, אין שאלה כלל. 

ב. אם מרגשת שהיא חזקה, תוכל להתענות רק כמה שעות בלילה – אם מרגישה אז טוב, ותבורך. אבל ביום אין לה לצום כלל, ותאכל ותשתה. 

חשוב לדעת, כי שיעורים זה כמות גדולה של אכילה ושתיה ומאד מספיקה, כדי שמצד אחד יהיה מספיק תזונה לגוף, ועדיין נחשב כמי שהשתתף וצם עם הציבור. לדוגמא – יקח 30 גרם תמר, ואחרי 10 דקות יקח עוד חצי ביצה, ואחרי 10 דקות עוד חצי ביצה, ואחרי 10 דקות עוד חצי ביצה, נמצא כי  בחצי שעה ניתן לאכול שיעור גדול לשובע הגוף.
בשתיה, עדיך להמתין 10 דקות, ואם לא, 7 דקות, ואם לא 5 דקות, ואם לא 2 דקות, ומי שקשה לו – כל רבע דקה 30C מים או מיץ ענבים. כך שניתן להגיע לכמויות שאדם לא אוכל בכל יום, ע"י שיעורים.

*

חולה סכרת נעורים (סוג 1) – איך יאכל בתשעה באב?

שאלה: צום תשעה באב לחולי סכרת נעורים (סוג 1) – איך צריך לאכול לשתות (שיעורים או לא?)?

תשובה: אין להתענות כלל, ואוכל ושותה כרגיל בלי שיעורים, כיון שמחויב לקחת אינסולין. וחייבים לאכול ולשתות בצורה מסודרת.

*

מעוברת בחודש תשיעי – כיצד צריכה לצום?

שאלה: אני כרגע בחודש תשיעי (תאריך משוער ללידה כ"ב אב בעזרת ה'), רציתי לדעת האם עלי לצום, ומה ההוראות.

תשובה:

א. הכל תלוי במצב, אם הכל תקין גם מלידות קודמות, יש להתחיל את הצום ובעזה"י על ידי מנוחה במקום נח וקריר, הכל יעבור טוב.

ב. אם יש בטן קשה, יש להתחיל ע"י שתיה לשיעורים מתחילת הצום. 

ג. אם מרגשת צירים, יש לשתות הרבה כדי שאם יתפתח לידה יהיה הרבה נוזלים.

ד. תכין את עצמה מראש בשתיה מרובה כ12 שעות לפני הצום. וכן מערב הצום, להרבות בחלבונים. ובסעודה המפסקת, יש יותר להרבות בשומנים ובסוכרים ובפחמימות, רק להיזהר שלא יהיו שתי תבשילים.

*

כיצד מניקה בחודש תשיעי תצום בתשעה באב?

 שאלה: האם אשה מניקה צריכה לצום בחודש תשיעי מהלידה (ניתוח קיסרי)?

תשובה:

א. אם התינוק אינו ניזון מאוכל אחר, וחסר לה חלב, יכולה לשתות כפי הצורך. 

ב. אם היא חלשה וקשה לה הצום, בלילה תוכל לצום, וביום תשתה. וכל זה באופן שיש לה די חלב כדי להאכיל את התינוק.

ג. אם יש אפשרות לשאוב חלב שיהיו מנות שיספיקו לתינוק להתחיל לצום כרגיל, ואם מרגישה הרגשות של חולשה יתירה, יכולה לאכול ולשתות.

חשוב לדעת, כי שיעורים זה כמות גדולה של אכילה ושתיה ומאד מספיקה, כדי שמצד אחד יהיה מספיק תזונה לגוף, ועדיין נחשב כמי שהשתתף וצם עם הציבור. לדוגמא – יקח 30 גרם תמר, ואחרי 10 דקות יקח עוד חצי ביצה, ואחרי 10 דקות עוד חצי ביצה, ואחרי 10 דקות עוד חצי ביצה, נמצא כי בחצי שעה ניתן לאכול שיעור גדול לשובע הגוף.

בשתיה, עדיך להמתין 10 דקות, ואם לא, 7 דקות, ואם לא 5 דקות, ואם לא 2 דקות, ומי שקשה לו – כל רבע דקה 30C מים או מיץ ענבים. כך שניתן להגיע לכמויות שאדם לא אוכל בכל יום, ע"י שיעורים.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!