השוהה במלונית קורונה בחנוכה – כיצד ידליק נרות חנוכה? תשובה מאת הגאון הרב איתמר הלוי מחפוד שליט"א

הנה באמת יש להסתפק במלונית קורונה דלכאורה שאני מכל בית מלון שאדם משלם עבור שהותו חשיבא כבית דידיה, משא"כ במלונית קורונה שפיקוד העורף אחראי א"כ חשיב כסמוכים על שולחן בעה"ב וכאכסנאי שישתתף עם בעה"ב בפריטי הגם שבעל הבית לא דר שם איתם מ"מ על ידי שכירות פיקוד העורף זה נחשב כרשות דידם של פיקוד העורף.

ברם לכאורה נראה דכיון שבעה"ב אינו מתגורר וגם אם מתגורר אחד מאנשי פיקוד העורף באיזה חדר כדי לפקח על ההתנהלות של עובדי המקום, מ"מ אין זה "ביתו" וגם אין קשר בין שאר החדרים להחשב כחד ביתא, אלא כל חדר הוא שימוש ובית בפני עצמו להשכירו לאנשים ואינו דומה לאכסנאי כלל ששאר חדרי הבית נטפלים וחשיבי כבית אחד, ולכן נראה שכל חדר חשיב ממש כביתו כיון דפיקוד העורף משאיל לכל אחד חדר וא"כ יש עליהם חובת הדלקה בחדרם, ועיי' מה שכתבתי בשו"ת ברית הלוי (ח"א סי' צב) גבי השאלת חדר בנר חנוכה.

אך הנה בדרך כלל במקומות כאלו אינם מאפשרים להדליק נרות בחדר מחשש לשריפות שקרו בעבר, ויתכן שאדם שהדליק שם חשיב כמדליק במקום שאינו ביתו כיון שלצורך כן לא השאילו לו את החדר וא"כ הויא ברכתו ברכה לבטלה ולכן ידליקו בחדר האוכל על ידי השתתפות כל אחד בפרוטה או שפיקוד העורף יזכה להם חלק בשמן לכל אחד בפרוטה על ידי שאיש פיקוד העורף יעשה קנין הגבהה ויזכה בקנין זה לכל אחד חלק בשמן ובפתילות [וכמפורש בשו"ת הרשב"א (ח"א סי' תקמב) ובאבודרהם (שער ג' תפילות של חול) ובחידושי רבינו דוד (פסחים ז:) שגם בפתילות צריך] וסמך לזה מהטור (סי' תרעז) בשם רב שר שלום דאנשים הרבה הדרים בחצר אחד שורת הדין שמשתתפין כולן בשמן ויוצאין כולן בנר אחד אבל להידור מצוה כל אחד ואחד מדליק לעצמו על פתח ביתו והו"ד בהרבה מרבותינו הראשונים אף שהשו"ע השמיטו.

ואע"ג דחדר האוכל אינו מיוחד לאדם פרטי אלא הוא משותף לכולם, זה אולי רק סברא שיש להעדיף את ההדלקה בחדרים המיועדים לשינה על פני מקום אכילה כשהוא משותף לכולם שלא כבחדרים שכל משפחה יש לה חדר מיוחד ובפרט שאינם במבנה אחד, אבל אם תתבטל ההדלקה לגמרי כיון שהנהלת בית המלון אינה מאפשרת את ההדלקה שם מחשש שריפה, פשוט שיש להדליק בברכה בחדר האוכל אף שאינו מיוחד לאדם פרטי וגם אינם נמצאים שם במשך היום כמטבח פרטי שהוא חלק מדירת בני האדם אלא נמצאים שם בשעות קבועות וקצובות ואח"כ הוא סגור במשך רוב שעות היום, מ"מ אין זה מעלה ומוריד שנימא שאין שם חובת הדלקה כיון שהכל חשיב כבית וכמקום אחד, ואולי יש יותר להעדיף להדליק בכניסת לובי בית המלון ואכמ"ל בזה בכמה צדדים ומגודל הטירדות אקצר ואכמ"ל.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!