ראשי הכוללים מתריעים: "מוסדות התורה עומדים בפני קריסה" | ראיון מרתק עם ראש המוסדות הרב יהורם יפת שליט"א בערוץ הידברות – צפו

ראשי הכוללים מתריעים: "מוסדות התורה עומדים בפני קריסה"

המכה הכלכלית הקשה בעקבות התפרצות הקורונה מביאה את ראשי הכוללים להתמודדות בלתי פשוטה. בשיחה הם מספרים על הטיסות לחו"ל שנעצרו, על התרומות שלא מגיעות, על הקטנת התמיכה הממשלתית, וגם על הפתרונות השונים שמאפשרים את המשך שגשוגם אל מפעלי התורה – לרווחת הגולשים נביא כאן את הראיון שנערך עם ראש מוסדותינו הרה"ג רבי יהורם יפת שליט"א

הסגר שהוטל על אזרחי ישראל במשך כחודשיים, היכה קשות כמעט בכל תחום מתחומי התעשייה והפיתוח במשק. אבל הכוללים והישיבות הקדושות ספגו מכה קשה עוד יותר. בראיון שערכנו עם מספר ראשי כוללים, הם מספרים על המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, ועל הפתרונות, החלקיים, שמאפשרים להם להתמודד עם המצב החדש שפוקד את העולם.

אחד מראשי הכוללים, שמחזיק כולל באחת מערי הדרום, אשר ביקש שלא להזדהות בשמו, מודה בשיחה עמנו, כי מצבו הכלכלי קשה במיוחד עד-כדי-כך שהוא שוקל את צעדיו בנוגע להמשך פעילות הכולל. "אני נוהג לטוס לארה"ב מספר פעמים בשנה, כדי להשיג מימון עבור האברכים", הוא אומר. "אבל כעת, ישראל אומנם משחררת את המגבלות שנוצרו בעקבות המגפה, אבל בארה"ב – מוקד התרומות שלי כמו של חלקים משמעותיים במיוחד מעולם התורה, המגפה עדיין נמצאת בעיצומה. המצב החדש גרם לכך, שהעשירים הגדולים בחו"ל הפסיקו לקבל ראשי מוסדות ומתרימים, ומי שניסה להגיע לחו"ל גילה בדרך הקשה כי טעה. לאחרונה שמעתי על אחד שטס בכל זאת לארה"ב. אבל, לאחר שהצליח לעבור את כל הבירוקרטיה ולהיכנס למדינה, גילה כי אין לו אפילו איפה לישון בלילה, ונאלץ ללון ברכב שלו. עד כדי כך".

ראש הכולל מציין כי הוא ניסה להשיג תרומות מחו"ל, אך מרחוק. "הפעלתי את קשריי עם אנשים שונים ברחבי ארה"ב, והיו כאלו שהתגייסו ותרמו. אבל המצב בעייתי במיוחד. פעולה מרחוק היא אפקטיבית הרבה פחות בעולם התרומות שמתבסס בדרך כלל על הקשר האישי בין התורם למתרים. בנוסף, יש אנשים שלא עונים לטלפונים לא מזוהים, כך שאנו – ראשי הכוללים – מוצאים את עצמנו מול שוקת שבורה".(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

במטרה לסייע לכוללים ברחבי הארץ, החלו בחלק מהעיירות ברחבי ארה"ב לפעול וועדות הצדקה המקומיות. במסגרת הפעילות החדשה, וועדות הצדקה בערים שונות ברחבי ארה"ב פתחו במבצע גיוס כספים לטובת ראשי מוסדות התורה שנהגו להגיע עד לפני כחודשיים לארה"ב. "מדובר על תרומות יפות", אומר ראש הכולל עמו אנו משוחחים, "אך עדיין אלו אינן תרומות בסדר גודל שמעניקים העשירים הגדולים, מדובר על כ-200-300 דולר, שמאפשרים בקושי להחזיק את הראש מעל המים".

לדברי ראש הכולל, "המצב הכלכלי של הגבירים איננו ברור דיו. יש עשירים רבים שהמצב הכלכלי שלהם בתקופה הזו לא ידוע. אבל יש כאלו שניתן להבין כי ניזוקו מהמצב החדש, ויש דווקא שהרוויחו מהקורונה. אני מכיר עשיר אחד שמספק ציוד לבתי חולים בקליפורניה ובלוס אנג'לס, שהרוויח מיליונים מהקורונה", הוא אומר.

פגישות הוחלפו בשיחות טלפוניות

ראש המוסדות הרב יורם יפת המשמש גם כראש כולל בעיר נס ציונה. הכולל, שמפאר את העיר הקטנה זה כשלושה עשורים, מהווה בית של תורה לעשרות אברכים יראי שמיים. לצד כולל האברכים קיים בית הוראה טלפוני שמסייע לתושבי האזור בשאלות הנוגעות לבית היהודי.

את עיקר הפעילות מפנים הרב יפת והאברכים לחיזוק וקירוב צעירים ומבוגרים מהאזור, שזוכים להתקרב לקב"ה דרך הפעילות הענפה של הכולל. "הכולל קרוי 'מאורות הרש"ש' על שמו של הרש"ש הקדוש", מספר הרב ומוסיף: "אנו רואים סייעתא דשמיא גדולה בפעילות הכולל, בזכות הרש"ש הקדוש.הרב יורם יפת (צילום: יהודה פרקוביץ)הרב יורם יפת (צילום: יהודה פרקוביץ)

"היו לי זמנים קשים גם בעבר", משתף אותנו הרב יפת, "אך כעת מדובר בתקופה קשה במיוחד. הקורונה פגעה בכל מערך התרומות לכולל. אנשים חוששים לתרום, כל עוד מצבם הכלכלי לטווח הארוך אינו ברור דיו. גם תושבי ישראל רואים את הפגיעה בכלכלה הגלובלית וחוששים לפרנסתם, וכתוצאה מכך הם מקצצים בתרומות הניתנות למוסדות התורה.

"ויש גם את הבעיה העקרונית", הוא מציין, "זו שאיננה מאפשרת לפגוש תורמים פנים אל פנים כדי לגייסם לפעילות הענפה שלנו. בתקופה זו, רוב הזמן אנו נמנעים מלהיפגש, וגם כאשר אנו נפגשים, אנו עוטים מסכות ועומדים במרחק, כך שהאפקטיביות של ההתרמה יורדת פלאים, בגלל שחלק גדול מגיוס תרומות נעשה באמצעות הקשר האישי והעמידה פנים אל פנים בין התורם למתרים. המרחק הפיזי יוצר תחושה של מחויבות פחותה מצד התורמים, ומקטין משמעותית את כמות התרומות. המצב הזה בהחלט קשה".

עם זאת, למרות הדברים, הרב יפת מבהיר כי הוא מאמין שמצבו טוב יחסית. "אנחנו פועלים יותר מול תורמים מהארץ, אז אולי הנזק שלנו הוא פחות גדול. בנוסף, אנו מתבססים על תרומות קטנות, לעומת חלק מהכוללים שמתבססים על תרומות גדולות במיוחד. המשמעות של התבססות על תרומות קטנות, היא שגם אם יש כמה תורמים שהפסיקו לתרום, ניתן למצוא בקלות גדולה יותר תורמים אחרים שימלאו את החלל".(צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי / פלאש 90)

הרב גם מזכיר את הפעילות ארצית – עולמית בקרב קהילות תימן בארץ ובעולם, במגוון מפעלים אדירים לשימור המורשת והמסורת של יהודי תימן. בסיום השיחה, מברך הרב את כל התורמים והמסייעים לכלל מוסדותיו הקדו', אשר זוכים להפיץ את אור התורה והיהדות בעיר נס-ציונה והסביבה כולה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!