אמרה לפרשת השבוע פרשת שמות – מאת הרב יהורם יפת ראש המוסדות

אמרה לפרשת השבוע

פרשת שמות

נערך ע"י הרב יהורם יפת שליט"א

ראש המרכז הרוחני העולמי ליהדות תימן שע"י ישיבת "מאורות הרש"ש" (ע"ר)

שאין מקום פנוי מן השכינה!

השבוע נקרא בפרשה על משה רבינו שרועה צאן במדבר, ופתאום הוא רואה שיח בוער ולא נשרף?! משה סר לראות מה קורה שם, איך תתכן אש דולקת בשיח קוצני והוא לא נשרף? ואז מתגלה אליו הקב"ה ומתברר לו שזו אש רוחנית, שהוא עומד בפני התגלות אלוקית, והוא מתמנה להיות הגואל הנכסף של עם ישראל.

שאל גוי אחד את רבי יהושע בן קרחה (שמות רבה ב', ט'), למה הקב"ה התגלה למשה דוקא מתוך הסנה? וכי חסרות לו דרכים להתגלות לבני אדם? איך למנות אנשים לתפקידים ושליחויות? ענה לו רבי יהושע: "ללמדך, שאין מקום שפנוי בלא שכינה – אפילו סנה"!!!

הסנה הוא שיח קוצני, צמח מדברי שגודל פרא, לכאורה ללא שום כוונה ותוכנית, בלי שום מטרה ותוצאה, אין פירות, אין יופי, אין ריח, מה לו ולהשגחה פרטית ממעל, איפה הוא ואיפה כל היצירה האדירה שבבריאה, העוצמות הלא נתפסות באוקיינוסים, בחלל, בבני האדם ובבעלי החיים, הוא בנספחים והשמטות של הבריאה.

אז הנה – דוקא במקום ש"נראה" הכי רחוק, ש"לכאורה" הכי לא-מתאים ליחס אלוקי, ורחוק שנות-אור מהתגלות והשראת השכינה, משם נראה אליו הקב"ה, וכל זה כדי לבטא ולהעביר שאין דבר כזה "רחוק מאלוקים" בשום פרט בבריאה, אין שכוח ואין מה שהוא לא יציר כפיו, אפילו על גרגיר סוכר מברכים ומזכירים שם שמים!

והסנה הוא רק דוגמה, הוא רק המחשה והתגלמות של האמת הזו, אבל זה כך בכל התחומים, בכל הרגעים או המצבים בחיים שנראים "סנה", עלובים, נבולים, בלי שום תכלית, עם כל זה נזכור שהכל מתוכנן משמין ואין מקום שפנוי בלי שכינה! נשים לב לנוסח הזה, לא התחדשה שם השראת השכינה, אלא ניתנה לעין רשות לראות שתמיד המקום הזה אינו פנוי משכינה!!!

נזכור את זה ונחיה את זה, ואז, כשנסור לראות, כשנחפש את אלוקים במצבי הסנה, אנחנו עצמינו נגרום לעצמינו להפוך כל סנה לקריאה אלוקית!!!

בברכת שבת שלום ומבורך,

יהורם יפת


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!