הראיון המלא עם ח"כ הרב משה אבוטבול | בעקבות דבריו במליאת הכנסת השבוע על הילולת הצדיק מעגור ועל אובדן מורשת יהדות תימן

על הילולת הצדיק מעגור – שאלפים ורבבות פוקדים ופקדו את ציונו. ועל מזכירת הכנסת שהתרגשה לשמוע על הצדיק זיע"א | כיצד תתקיים העליה לציון הקדוש בצל נגיף הקורונה | איך מעלים על נס את פועלם ומורשתם הרוחנית של יהודי תימן ורבניה | על אובדן המורשת הרוחנית של יהודי תימן – חטיפת ילדי תימן וגניבת אוצר הספרים של תימן | הידיעה המלאה


אמש התראיין חה"כ הרב משה אבוטבול (ש"ס) לקו המאורות – הקו העולמי ליהדות תימן, בעקבות דבריו במליאת הכנסת השבוע על הילולת הצדיק מעגור, ועל אובדן מורשת יהדות תימן. והנה לפניכם התיעוד המלא:

לאחר ששמענו ממכם דברים נלהבים בכנסת, על פועל הישועות מעגור, נשמח לשמוע ממכם מעט קווים לדמותו.

ביום שני בשבוע זה, כ"א בתמוז יחול יום ההילולא ה-70 להסתלקותו של הצדיק המלומד בניסים רבי יצחק גברא זיע"א, אשר חלקת קברו בחצר ביתו במושב עג'ור הסמוך לבית שמש הפך לתל תלפיות עבור מבקשי ישועה. הצדיק רבי יצחק גברא נולד לאביו רבי יצחק בתימן בסביבות שנת תרכ"ה בכפר סווד צפונית מערבית לצנעא. את משנת תלמודו קנה אצל אביו רבי יצחק וסבו, ומילא נפשו בתלמוד ופוסקים ונסמך הוראה וכן הוסמך להיות שו"ב ומוהל.
בשנת תש"ט עלו קהילות יהודי סווד לארץ ישראל ובראשם מורם ורבם רבי יצחק גברא. עם עלייתו ארצה, התיישב במעברת עג'ור סמוך לבית-שמש, שראשוני תושביה היו עולים מתימן. רבי יצחק עמד ודאג לשלום הצאן ברוחניות ובגשמיות.

לא ארכו ימי שבתו בארה"ק, וטרם נכבה נרו ד' בכ"א תמוז בשנת תש"י, בהוראה פלאית ונדירה, הורה הצדיק רבי יצחק לבני ביתו לטמנו בחצר ביתו בעגור, פקודתו נשמרה על אף הקושי שבדבר, וקברו נכרה בחצר ביתו ושם מנוחתו עד עצם היום הזה. עם השנים הציון הקדוש הפך לאבן שואבת ליהודים, במיוחד מקרב עדת עולי תימן אשר ידעו את סגולת המקום, והגיעו למקום לשפוך שיח על הציון הק'. במצבה שהוקמה לאחר מכן, אף נחקק הכיתוב המפליא 'נודע כפועל ישועות בחייו ואף לאחר מכן', ובפרט בישועות בזיווגים ובפקידה בזרע של קיימא.
"גם אני הגעתי לשם כמה פעמים, התפללתי וב"ה שגם נושעתי, גם בעניינים ציבוריים ופרטיים, עשינו שם כמה פעמים הילולות וסעודות לכבוד הצדיק, ואמרתי שנגיד את זה לכולם, בכנסת זה במה להודיע מה שהרבה אנשים לא יודעים, וקיבלנו תגובות חמות ב"ה". "יש לנו מורשת מפוארת של יהדות המזרח, של כל העדות, גם מרוקו וגם תוניס, וגם עירק ובבל אבל מורשת יהדות תימן הגם שהיא מפוארת וגדולה לא מספיק נחשפו אליה, לצדיקים שלה, לגדולי הדור, שלה, למנהיגים שלה, כמו שאומרים להוציא החוצה…"

איך תתקיים הילולת הצדיק השנה, בעקבות נגיף הקורונה?

"רבים שואלים לגבי סדרי ההילולא בשנה זו בעקבות נגיף הקורונה, אז אני רוצה לומר כאן בקו המאורות, הקו היקר שלכם זה במה נאותה להעביר מסרים. בעלי המושב הועד המקומי מתנגד שיכנסו לשם קבוצות גדולות, אז הוא סגר את שערי המושב וביקש שיתפללו מרחוק, פחד מתחלואה, אבל צדיקים במיתתם קרויים חיים, הוא נמצא איתנו, יכולים להתפלל בכל מקום, אני בל"נ בהילולא שלו, אני יפיץ את המאמרים שלו. חשוב לפאר ולהאדיר את מורשת יהדות תימן".


דיברתם בכנסת השבוע – על החשיבות לסייע ולהרים את המורשת המפוארת של יהדות תימן – נשמח לשמוע ממך יותר?

"לא בגלל שרעייתי מבני עדות התימן, אמנם זה נתן לי להחשף לאבא הצדיק שלה ולמשפחת שרעבי, היו תלמידי חכמים מאד גדולים, והגיסים שלי ת"ח, מעבר לזה אני מכיר ויודע שהיה כאן מורשת ענקית ומפוארת שחייבים לשמר אותה". "למעשה, מורשתה הרוחני העצום של יהודי תימן ורבניה, מתחלק למספר קטגוריות שונות: האדרת תורתם ע"י הקמת מכונים, כמו מכון להאדרת תורת חכמי תימן – כמו המכון המפואר שלכם – מכון המאורות. אמנם אין הרבה ספרים של גדולי תימן, כי הם היו צנועים ולא הרבו בכתיבה, ואף הרבה נאבדו כשעלו לארץ. ומלבד זאת יש להזכיר על כך שנגנבו מהם משכיות חמדה, (גם על זה דיברתי בכנסת שצריך לעשות השבה של הרכוש) אבל יש את הנושא של החלק התורני שזה עיקר הכאב והצער.

וממילא למעשה, כיום אין לנו הרבה מהספרים, הרבה שירים נעלמו, אפילו תכשיטים וספרי תורה עתיקים נלקחו מהם בכל מיני תואנות ולקחו את זה לכל מיני מוזיאונים בעולם, זה חקירה בפני עצמה… אבל לא על זה אנו מקדשים את המאבקים. לנו חשוב הרוח, לא הגשם. תן לי הנפש והרכוש קח לך.. זה ידע אברהם אבינו סודו של העם היהודי. ואני מקווה שבעז"ה הגיע הזמן שמכון כזה מפואר יקום בצעדי ענק, ואולי אפילו מוזיאון קטן לדברים שאיבדנו, ספריה תורנית של מחברים מהעדה התימנית ירוכזו שם. אני בטוח שבעז"ה הדברים יעשו … יש חבר'ה צעירים… ויש גם מוקדים בכל העולם שישמחו להיות שותפים. רק צריך לעורר אותם.  וכאן ההזדמנות שלי לברך אתכם,  שחפץ ה' בידכם יצלח הלאה להגדיל תורה ולהאדירה. ותזכו להוות במה מרכזית ומכאן תצא הקריאה ליהדות התפוצות בכלל ויהודי תימן בפרט – חושו לעזרת ה' בגיבורים

.

האזינו כעת לראיון המלא בקו המאורות חייגו: 8416* / 03-30-8888-5 שלוחה 2>5


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!