לאורם נלך // פרשת שמות // ממה רב בישראל צריך להתרחק? ומדוע מרן הרב שלמה מחפוד נתן לחתן וכלה 9,000 ₪

הרב שלמה מחפוד

לאורם נלך // פרשת שמות

הרב משה יפת

ממה רב בישראל צריך להתרחק? ומדוע מרן הרב שלמה מחפוד נתן לחתן וכלה מתנה בסכום של 9,000 ₪? בעל השמחה צלצל אל הרב לדעת מה זה ועל מה זה? הרב לא הבין מה הוא מתכוון…

"וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא" (שמות א', ו').

איתא בברכות (נ"ה ע"א), אמר רבי חמא בר חנינא, מפני מה מת יוסף קודם לאחיו, מפני שהנהיג עצמו ברבנות. ובפסחים דף פ"ז ע"ב אמרו, אמר רבי יוחנן, אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה. וידוע הפירוש כי כוונת הדברים היא שהמנהיג עצמו ברבנות, כלומר שרב המסלסל בדרכיו ובהליכותיו, ומנהיג עצמו ברבנות ובדרך שררה וכבוד על פשוטי העם, עליו להיזהר הרבה שלא תקברו בחייו ח"ו. ולכן מצאנו בגדולי הדורות מצוקי ארץ, שכל כך נזהרו מכל זיקה של כבוד והדר, וכל חייהם התפללו שלא תבוא בם הגאווה המגונה עד מאד.

וכפי המזמור הנודע שאמרו דוד המלך ע"ה, בשעה שנמשח למלך על ישראל, לאחר כל התלאות שעבר רבות בשנים: "לדוד ה' לא גבה לבי ולא רמו עיני" וכו'. כלומר, גם אחרי שעליתי לגדולה, הנני חש ומרגיש באותה השפלות (כביכול) כפי שהרגשתי בעודי רועה צאן שפל שבשפלים.

רבות ניתן לתאר את גודל ענוותנותו של מרן הגאון רבי שלמה מחפוד שליט"א ראש בד"ץ יורה דעה ומזקני רבני תימן, אשר על אף אימפריית הכשרות העולמית שהקים ורומם בעשר אצבעותיו, ונודע בכל העולם כולו, גם מזה שנים רבות מדי יום ביומו מל עשרות רבות של תינוקות רכים, ואלפים ועשרות אלפים נימולו תחת ידו, עד כדי שכיום משפחות רבות מספרות שהרב מל במשפחתם במשך כשלוש או ארבע דורות. לא יאומן כי יסופר. כל זאת לצד יתר עיסוקיו הרבים, כמובן חוק לימודיו ועמלו בתורה באופן מפליא שאין כאן המקום להאריך בזה, אם זה בשיעורים הקבועים תמידין כסדרן, וכמובן המפעל האדיר שהקים ורומם בעשר אצבעותיו – בד"ץ יורה דעה המונהג תחת השגחתו המלאה ובהקפדתו המובהקת ללא כחל ושרק.

על אף הכל ולמרות הכל, אינו נוהג כלל בסלסולי הרבנות המקברת את בעליהם, ויתירה מכך, נודע בשערים כי הרב אינו לוקח אף פרוטה אחת עבור הבריתות הרבות – על אף שמוהלים רבים מתפרנסים ממלאכת המילה. ועל כך יעיד המעשה המופלא הבא, אותו סיפר אחיינו הגדול, הגאון רבי איתמר הלוי מחפוד שליט"א אב"ד חוקת משפט באשדוד ודומ"ץ בית ההוראה 'המאורות'.

היה פעם אחת שהרב הגיע לאחת הבריתות מיני רבות, כדרכו בזריזות האופיינית לו, סיים את מצות המילה ופנה ללכת לדרכו להמשך הפצת התורה וזיכוי הרבים. אך לפתע הוא רואה שאבי הבן דוחף לו בידו מעטפה, ואומר זה עבור הרב. מתחילה לא הבין הרב מדוע מקבל כסף זה, אך לאחר מכן הנהן בראשו והמשיך לדרכו. הרב שכדרכו אינו מסכים לקבל כסף, הפעם החליט לקחת את הכסף, ויהי לפלא.

באותו ערב, הרב הוזמן לשמחת חתונה של אחד מידידיו, כאשר למחרת החתונה, מקבל הרב טלפון בהול מבעל השמחה: מדוע הרב נתן לחתן ולכלה מתנה בסכום של 9,000 ₪? מה זה אמור להיות כזה סכום כסף גדול? הרב לא הבין מה הוא מתכוון… לאחר בירור קצר, התברר שהרב פשוט הניח את המעטפה שקיבל באותה הברית, וזוהי המעטפה שדחפו לו בכיס כשסיים למול, אלא שהרב לא שת לבו לבדוק כמה כסף יש בזה, ומיד נתן זאת לשמחת חתן וכלה, כי מנהג זה מנהג – ולעזור לזולת חייבים לעזור ללא תמורה. ואם נתנו כבר, אז זה יהיה לצדקה ולעזרה וסיוע לשמח חתן וכלה.

ממנו נלמד וכה נעשה – כזה ראה וקדש!


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!