"מי שזקוק לישועה יתפלל על קברי ותקובל תפילתו": 10 עובדות על הרש"ש הקדוש • הִילּוּלָא קַדִּישָׁא

10 עובדות על המקובל רבי שלום שרעבי זצ"ל, שיום ההילולא שלו חל השבוע, אור לי' בשבט

  1. רבי שלום שרעבי נולד בשרעב, בשנת 1720 – ה'תקל"ז. מילדותו נמשך אל חכמת הקבלה וחפץ לעלות לארץ ישראל.

2. בהגיעו לגיל שמונה עשרה עלה הרש"ש לארץ ישראל. המסע הארוך היה דרך הודו, דמשק ומשם לארץ ישראל.

3. עם תום המסע, הגיע אל "חבורת מקובלי בית-אל" בירושלים ופנה לראש החבורה, רבי גדליה חיון, בספרו שהוא בחור יתום וחסר כל שעלה מתימן ומבקש ממנו לחוס עליו. הוא מתקבל לעבודה כשמש המסדר את הספסלים, מחזיר את הספרים למקומם ומעלה אור במנורות. וכך, יום אחר יום, מסתופף הנער שלום בצילה של חכמת הקבלה, במסווה של משרת חרוץ.

חלפו הימים, וראש החבורה, רבי גדליה חיון, אינו מצליח להשיב לשאלות תלמידיו. ליבו של רבי שלום אינו מאפשר לו לעמוד מנגד ולהחריש בזמן שחבריו נזקקים להדרכה רוחנית. אך מה יעשה? אין הוא רוצה לחשוף את זהותו, עדיין לא הגיעה העת.

מצא עצה: מעט לפני חצות הלילה, טרם שמגיעים המקובלים לבית המדרש, הוא כותב על פתק את התשובות לשאלות שעלו ומטמין את הפתק בתוך ספרו של רבי גדליה. לאושרם של רבי גדליה וחבורת תלמידיו לא היה קץ, אולם מי הוא זה שמטמין את הפתקים מעת לעת, לא ידע איש. רבי גדליה מפציר בתלמידיו לפתור את התעלומה ולגלות מי מהם עושה זאת, אך לשווא.

כשנודע לה על הפרשה המסתורית, מחליטה חנה, בתו הצעירה של רבי גדליה, שהיא תפתור את התעלומה. לילה אחר לילה מסתתרת חנה מאחורי חלון בית המדרש וממתינה בסבלנות. לילה אחד, בעודה עומדת בחלון, קפואה מקור, רואות עיניה את המשרת שלום נכנס בחשאי, מצית את הפתילה במנורת השמן הקטנה, כותב בחרדת קודש דבר מה על פתק, מביט לכל עבר ומטמינו בספרו של אביה.

הסוד התגלה. משנודע הדבר, מושיב רבי גדליה את "שלום המשרת" לימינו בראש השולחן, ולימים אף מכתיר אותו כממשיך דרכו. חנה ביתו נישאה לו לאישה. מאותו היום ואילך החלה תקופה חדשה בחייו של רבי שלום שרעבי, לא עוד מקובל נסתר, כי אם ראש וראשון למקובלי בית-אל. זאת בהיותו בן 31 בלבד.

4. הרש"ש הקפיד ללמוד וללמד קבלה אך ורק על פי שיטתו של האר"י הקדוש, כפי שהובאה לעולם על ידי תלמידו, רבי חיים ויטאל.

5. בין כתביו נמנים: "סידור הרש"ש" עם "כוונות הרש"ש". מסידור זה מתפללים עד היום בישיבת המקובלים בית אל; "אמת ושלום" על הספר "עץ חיים" לרבי חיים ויטאל; "נהר שלום" – כוונת התפילות; "רחובות הנהר" – הקדמות האר"י; וכן כתבי יד רבים שנשמרו בישיבת המקובלים בית אל.

6. אחד מגדולי המקובלים התבטא: "לכל מי שלומד דברי הרב בעל עץ חיים מבלי שלמד בנהר שלום והקדמותיו, ימשש כעיוור באפלה… צוללים במים אדירים ולא מצאו ידם… עד אשר יעברו את הנהר".

7. האדמו"ר הראשון מבעלז ביקש שיביאו לו מארץ ישראל את הספר "נהר שלום" ואת כתבי היד של סידור התפילה הקבלי שכתב הרש"ש. מתוניס נשלחו אל הרש"ש שבעים ושבע אגרות ובהן שאלות בנושאים רוחניים, שעליהן השיב בסבלנות ובאהבה, ובין תלמידיו נמנו רבי חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א), רבי יום טוב אלגאזי ורבי חיים דה לה רוזה.

8. הרש"ש פעל להפצת חכמת הקבלה בצוותא עם חבריו. הוא הוביל אותם לפסגות חדשות של התעלות רוחנית, ויחד הם הקימו חברה, שבבסיסה עמד חוק האהבה – החוק הכולל של המציאות. הם העניקו לה את השם "חברת אהבת שלום" וחתמו ביניהם ברית אחים.

9. "בית המקדש נחרב עבור שנאת חינם, ותפקידנו להגביר אהבת ישראל שתהיה אהבת חינם", כתב הרש"ש (ספר" אור הרש"ש", עמ' 161). ברוח זו הקימו הוא וקבוצת תלמידיו-חבריו מודל לחברה מתוקנת שבה כולם ערבים זה לזה: "כל אחד יתייחס לחברו כאילו הוא חלק אבר ממנו ממש, בכל נפש ובכל מאוד" (מתוך שטר התקשרות בין מקובלי ירושלים).

10. הרש"ש נלקח לישיבה של מעלה בי' בשבט תקמ"ב ונקבר בהר הזיתים, מרחק 3 דקות הליכה מהכותל. המונים עולים מדי שנה לקברו, להשתטח ולשפוך תפילה על הציון הקדוש, כפי שהבטיח הרש"ש שמי שזקוק לישועה יבוא על קברו ותפילתו תתקבל.

וכן כתב בספר אור השמש (פ"ט עמוד ס), כי בשעת פטירתו של רבינו הרש"ש ז"ל, כה אמר: "על כל צרה שלא תבוא, תבואו ותתפללו על קברי, והנני מבטיח לכם שאם תתפללו בלב שלם על קברי, תפלתכם תקובל ברצון ולא תשוב ריקם".

וכן אמר הגאון המפורסם רבי יעקב חיים סופר שליט"א (ביום הילולת הרש"ש, י' שבט תשע"ג), "שמעתי מזקני ירושלים שידוע ומפורסם שציון רבינו הרש"ש בהר הזיתים זה מקום שמסוגל להשמע ולהתקבל התפלה". עכ"ד.

השנה שלא ניתן להגיע לציון בעקבות מגבלות הקורונה,

הזדרזו והעבירו כעת את שמותיכם לתפילה ישועה והצלחה בכל העניינים

גם אתה זקוק לישועה ורחמים!

מסור את שמך לתפילה ולברכה ע”י רבני ‘המאורות’

אשר יעלו כמו מדי שנה ביום ההילולא באופן מצומצם לציונו הקדוש בהר הזיתים בירושלים להעתיר עליכם בתפילה וברחמים

חייגו כעת: 08-9302-302 או בדוא”ל: sm088302222@gmail.com

לתרומה ישירה ולהעברת שמות – לחץ כאן


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!