מרתק: מוחמד מדרום תימן מספר בהתלהבות על חיי היהודים בתימן…

חלק מההתכתבות עם המוסלמי

מפתיע היה לגלות, כי לקבוצת 'המאורות' בוואטסאפ – הקו העולמי ליהדות תימן, מנוי גם מוסלמי מתימן בשם 'מוחמד', שזמן רב מקבל את עדכוני החדשות של יהדות תימן, וכן – גיליונות, כתבי עד של יהדות תימן, ועוד…

לאחרונה בעקבות פוסט שפורסם על ידינו על עליית כמה משפחות יהודים מתימן לאבו דאבי, קיבלנו ממנו תגובה בהודעת טקסט, והנה דבריו מתרגום מערבית לעברית [עדכנו אם התבלבלנו]…

והנה קודם לינק לקבוצה שלנו להתחברות – לחצו כאן

אני מוחמד מדרום תימן.

הרבה יהודים התגוררו בכפר שלנו ובכפרים הסמוכים עד לפני 70 שנה. כיום נותרו רק כמה עקבות של מבנים בכפרים שלהם.

שמם של הכפרים שלהם, היה הביאל אל-ג'בר, רחווה קסדי, ומנסורה, ואנשי אלדיוואן ואלשועיב, וכן הכפר באג'יר. 

(מוחמד שואל:) האם מישהו עדיין זוכר את הכפרים האלה, שהיו שייכים להם?

לאחר שנדהמנו לגלות שיש מישהו בתוך ים המוסלמים בתימן, שמתעניין ביהדות תימן מתוך הערכה וכבוד, ביקשנו ממוחמד שיספר על היהודים בתימן, אז הוא כותב לנו ככה:

כתיבה על יהודי תימן היא נושא ארוך ורב-חתכים.

יהודי תימן חיו ברוב האיזורים והכפרים בתימן, לפני עשרות שנים, בכל מקום אליו היית מגיע היו יהודים, וראוי לייחד על כך נושא נפרד. לכן במסגרת זו אכתוב רק על היהודים שחיו באזורינו ובגבולות שבטינו במשך עשרות שנים.

היהודים נכחו בכפרים קטנים באזורינו, ובגבולות כל שבט, היו כפרים מכפרי היהודים שהיו בגבול שבט זה, והיו ארבעה שבטים במקום שנקרא 'רדפן'. השבטים הם אל-חוג'אילי, אל-קוטאיבי, אל-עבדאלי ואל-בכרי, בנוסף לשבט אל-ימין השכן. 

שמו של כפר היהודים בשבט אל-חוג'אילי היה ראווה קדיש, וכפר אחר בשם אל-מנסורה. והיו בשבט קוטאיבי שני כפרים יהודיים שנקראו: כפר בג'יר, והכפר של היהודים בשעב אלדיוואן. ישנם גם כפרים יהודיים בחולמים. 

וכאן עובר מוחמד לתאר את היהודים עצמם ואת אופי חייהם המיוחד:

היהודים היו בעלי מלאכה ומיומנים בצורפות, נגרות, ייצור וצביעה. 

לפני כמעט 70 שנה, פנו היהודים לכיוון עדן לעזוב לישראל.

באותה תקופה כל היהודים עזבו, והכפרים שלהם התרוקנו. כיום לא נותר מהם דבר מלבד עקבות מבנים וסיפורים שסיפרו סבים וסבתות על מי שהיה גר כאן.

הדבר המוזר הוא, שלא שמענו אף אחד מאלה שהתגוררו בכפרים האלה, למרות ששמענו, ראינו יותר על יהודים השייכים לצנעא, עמראן, חבאן, עדן, אל ד'לה ואחרים. מסיים מוחמד את דבריו.

תיעוד מההתכתבות – בתרגום חופשי שלו מגוגל

ולכל המתעניינים והשואלים – אז הנה הלינק להתחברות לקבוצת הוואטספ שלנו – כאן

שלחו את הלינק לכל ידידיכם והתחברו והישארו מחוברים למסורת אבות נאמנה!


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!