חשיפה ראשונית: שוטרים שקנסו מתפללים בבית הכנסת – מי חייב לשלם? תשובה מרתקת ואקטואלית מאת הגר"א מחפוד שליט"א

הרב איתמר מחפוד

שוטרים שקנסו מתפללים ששהו בבית הכנסת שהיו שם יותר מ-19 איש – ולכל אחד מהמתפללים כולל 19 המתפללים הראשונים קנסו בכ-500 ש"חהאם ה-19 ראשונים שהקדימו יכולים לתבוע את הקנס מהמתפללים הנוספים שבאו אחריהם? | תשובה מרתקת ומעניינת מאת הגאון רבי איתמר הלוי מחפוד שליט"א אב"ד חוקת משפט וראש כולל תפילה למשה אשדוד

שוטרים שהגיעו למספר בתי כנסת, ששהו שם למעלה מ19 מתפללים וקנסו כל אחד ואחד מהמתפללים כולל ה-19 הראשונים, בקנס של 500 ₪ לכל אחד, ונשאלה השאלה – האם אותם אלו שבאו אחרי ה-19 ראשונים, צריכים לשלם ל19 המתפללים הראשונים את הקנס שקיבלו, שהרי הם גרמו להם להתחייב ולא היה להם לבוא לבית הכנסת נגד החוק.

הגאון רבי איתמר הלוי מחפוד שליט"א מחשובי רבני העיר אשדוד, ואחיינו של גאב"ד יורה דעה והמוהל המפורסם מרן הגר"ש מחפוד שליט"א – נשאל בשאלה זו, ובתשובה מרתקת כתב לחייב את המאחרים לשלם את הקנס ל-19 ראשונים שהוטל עליהם שלא בצדק.


בדבריו כתב הרב: "נראה שחיוב הקנס הוא רק על המתפללים שנוספו על התשעה עשר הראשונים, משום שהראשונים באו בהיתר והאחרונים לא היה להם לבוא אחר שכבר יש תשע עשרה מתפללים נוכחים במקום, וממילא צריכים לשלם לראשונים את הקנס שקיבלו מלבד הקנס שלהם". 


בהמשך דבריו דימה זאת הרב לדברי הרמב"ם בהלכות חובל ומזיק פרק ו' הלכה י"ד, וזו לשונו: "חמישה שהניחו חמישה חבילות על הבהמה ולא מתה ובא זה האחרון והניח חבילתו עליה ומתה, אם היתה מהלכת באותן החבילות, ומשהוסיף זה חבילתו, עמדה ולא הלכה, האחרון חייב. ואם מתחילה לא הייתה מהלכת, האחרון פטור, ואם אין ידוע כולן משלמין בשווה", עד כאן דברי הרמב"ם.

"הרי מפורש שרק האחרון נחשב המזיק והוא בלבדו חייב. ואין לדמות זאת לדברי הרמב"ם שם בהלכה ט"ו, כיעוין בסמ"ע חו"מ סימן שפ"ג ס"ק י'".


(באדיבות קו ההלכה העולמי לק"ק תימן 'המאורות' – חייגו: 8416*)


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!