כיצד מותר לשטוף את הידים בצום? אם מותר לבשל בתשעה באב לצורך שבת? האם מותר לקלח קטנים בת"ב? מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א

תשובות ופסקי דינים מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א ליום תשעה באב:

רציתי לדעת עקב המצב האם בתשעה באב אני יכול לשטוף ידים בסבון כרגיל או רק עד המפרקים?

תשובה:

כשהוא בבית רק עוד סוף קשרי האצבעות, אבל כשהוא נמצא במקום ציבורי ויש חשש שנגע במקומות שחולים נגעו בו, במיוחד בזמן הזה שצריך לחשוש מהנגיף, אין איסור לשטוף עם סבון, כיון שהוא לא להנאה אלא משום להעביר זיהום, ומותר, וכמו שכתב בשו"ע סימן תקנד סעיף ט וע"ע במשנ"ב ס"ק יט.

רציתי לדעת האם מותר לבשל בתשעה באב אחרי חצות לכבוד שבת?

תשובה:

אין איסור לבשל לצורך השבת, וכתב המשנ"ב סימן תקנד ס"ק יט בזה"ל, נשים המבשלות וצריכות לרחוץ הבשר, אף שממילא רוחצות גם ידיה מותר. ודו"ק.

ודע שיש מנהגים אצל המרוקאים שלאחר חצות היום מנערים את כלי המיטה ומקרצפים את הבית ומכינים עוגות וכו', והוא מנהג קדום מערי איטליה, ושורש הדבר עיין למרן החיד"א בברכי יוסף (סימן תקנט ס"ק ז), שטעמם כדי לחזק את האמונה בביאת המשיח. וכ"כ בספר נתיבות המערב (עמוד רכב), עיי"ש. וכל זה אינו נהוג בק"ק תימן.

וכל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה, אמכי"ר.

האם מותר לקלח את הילדים היום בערב תשעה באב?

תשובה:

ילדים קטנים שהם מלוכלכים בטיט ובצואה מותר לרוחצם בת"ב, עיין שו"ע סימן תקנד סעיף ט. ואם זה בערב ת"ב לפני השקיעה, גם לאנשים גדולים מותר להתרחץ בצונן.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!