לאורם נלך // פרשת כי תשא // מדוע ההליכה לבית הקברות מזיקה? במשנתו של מרן הרב חיים סנואני זיע"א

הרב חיים סנואני זצ"ל
הרב חיים סנואני זצ"ל

עריכה: הגאון רבי יוסף צברי שליט"א – מתוך סדרת הספרים על התורה 'שולחן מלכים'

"ואיש לא יעלה עמך" (ל"ד, ג').

אדמו"ר מפורסם חשוך בנים, שיחר עם זוגתו לפתחו של רבינו חיים סנואני זצ"ל. בקשה אחת היתה בפיהם, שיעורר עליהם רחמי שמיים ויברכם שיפקדו בזרע קודש של קיימא. דמעות צער וכאב נקוו בזויות עיניהם של האדמו"ר ואשתו, עת שחו לפניו את מועקת לבם  הממלאה אותם זה שנים רבות.

רבינו חיים נעתר לבקשתם, והתפלל להשי"ת שיפקדם בילדים. אולם, עבר חודש ואשת האדמו"ר לא נפקדה. רבינו חיים השתתף בצער בני הזוג, ושוב שפך שיח לפני יושב מרומים כשהוא מתחטא ומתרצה כבן אצל אביו, שיחוס וירחם על האדמו"ר ואשתו ויפקדם בזרע קודש, אך הישועה בוששה לבוא ואשת האדמו"ר עדיין לא נפקדה.

עובדה זו הסיבה צער עמוק לרבינו, שהצר עד מאוד מדוע אין הברכה מתקיימת באדמו"ר ואשתו, וכי אין הם כלים הראויים לברכה? משמים, ראו את עגמת נפשו של הצדיק וגילו לו, שבערב ראש חודש הקרוב תתברר לו הסיבה המעכבת.

בערב ראש חודש, היו האדמו"ר ואשתו אמורים שוב לבוא לרבינו, והוא אכן המתין לבואם. ברם, השעה היעודה חלפה, והזוג התמהמה ולא בא. רבינו חיים אשר לא ישב בטל מימיו, פקד על תלמידו ששהה בביתו להוציא ספר כלשהוא מארון הספרים, ויחד יעיינו בו שניהם. התלמיד הושיט ידו לספריה ונטל משם את הספר הראשון שנזדמן לו.

"תקרא במקום שיפתח לך", ציוה עליו הרב. הספר נפתח במקום הדן בענייני בית הקברות. התלמיד החל מקריא מדברי הרב המחבר אשר הביא באריכות רבה, את גודל חומרת האיסור שיש בהליכת נשים לבית הקברות, מחשש שהחיצונים ידבקו בהם. המחבר הסביר בטוב טעם את הסיבה, שמא בין הקברות הרבים המצויים שם, נקבר אדם רשע שבחייו היה פרוץ בעבירות, ונפשו הטמאה של הרשע יש ביכולתה להידבק באשה המבקרת בבית הקברות ולהזיק לנפשה, וזאת אפילו אם האשה ניצבת במרחק רב ממקום הקבר. בעל הספר החמיר מאוד בענין זה, ופסק כי ראוי לפרסם ברבים חומרת הדבר וגודל הנזק, ולהזהיר את הנשים לבל יבואו לבית הקברות אפילו בימים המיוחדים, כגון: ערב ראש חודש אלול וניסן, שבהם נהגו כל העולם ללכת לבית העלמין.

עוד רבינו ותלמידו מעיינים בספר חשוב זה, נשמעה נקישה קלה על דלת הבית, ועל המפתן נצבו האדמו"ר ואשתו. השניים התנצלו על האיחור בהסבירם, שהיום חל יום הזכרון {יארצייט}של אבי האשה, והיא הלכה לבית מועד לכל חי להתפלל על קברו כנהוג. בתוך הדברים שחה האשה לרבינו, שמנהג טוב יש בידה ללכת בכל ערב ראש חודש לבית העלמין, ולהתפלל על קברו של הגאון החזון איש זצ"ל.

מיד הבין רבינו חיים כי זו היתה התשובה משמים, מדוע נמנע מהאשה פרי בטן עד כה…

הוא פנה אליה ובקשה שתבטיח לו להמנע מהליכה לבית הקברות, והאשה ניאותה לכך. רבינו הוסיף והסביר לה כי אך לטובה עכבו משמיים את הריונה עד עתה, וזה בעטיה של הליכתה לבית הקברות והתדבקות החיצונים בה, ולו היתה מעוברת היה נגרם ח"ו נזק רוחני וגופני לעובר ולאשה.

רבינו חיים הבטיח לאדמו"ר ולאשתו, כי עתה לאחר שנתגלתה הסיבה וקבלה האשה לבל תלך לבית הקברות, הוא יתפלל עבורה להכרית ממנה את החיצונים, ובתוך שלשת החדשים הקרובים היא תפקד.

האדמו"ר ואשתו קבלו בלב שלם את דבריו של הצדיק, והבינו שעל אף כוונתה הטובה של האשה להתפלל אצל שוכני עפר, עצם הליכתה לבית הקברות לא היתה רצויה כלפי שמיא, וגרמה בכך נזק לעצמה.

האשה עמדה בהבטחתה, ובאותו פרק זמן התקיימו דברי קדשו של רבינו חיים סנואני זצ"ל, וזכתה האשה להפקד בפרי בטן, ובמלאת ימיה ילדה בן זכר, ואחריו נולדו להם עוד בנים ובנות.

(דרך צדיקים)            


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!