חלוקת תלושי מזון: המדינה מחלקת כעת תלושי מזון לזכאים, האם יש להפריש מכך 'מעשר כספים'?

תשובה מרתקת מאת הגאון רבי אורן צדוק שליט"א, דומ"ץ בבית ההוראה 'המאורות', וראש בית ההוראה נזר ההוראה.

שאלה:

המדינה מחלקת כעת תלושי מזון לזכאים, ונשאלה השאלה האם המקבל תלושים אלו צריך להפריש 'מעשר כספים' משוויותם, כפי מנהגו הטוב אשר נוהג בשאר כספים שמרוויח?

תשובה:

לק"י. לכבוד מעלת ידידנו הגאון המפורסם ר' גמליאל רבינוביץ שליט"א.

אודות מה ששאל גבן בענין אם יש להפריש מעשר כספים מתלושי מזון לזכאים שחולקו ע"י משרד הפנים,

הנראה שאין הצורך לעשר מחמת מספר טעמים, ראשית כספו של המקבל לא נתרבה בעבור כך, שהוא העיקר ב'מעשר כספים', שכל מה שיש לפנינו בלבד, הזכות לצרוך מוצרי מזון מחנויות מסויימות עד כדי שיווי סך מסויים, ובזה לא מצינו שצריך להפריש.

ואין מקום לומר שאת מוצרי המזון הנקנים ונכנסים לרשותו כעת, יעשר את שיוויים, זאת אין לומר, ראשית מחלוקת היא באחרונים, אם יש צורך להפריש מחפצים הנכנסים לרשותו או שמא רק בכסף דווקא הונהג המנהג, [וכ"ה דעת החזון אי"ש (דרך אמונה מתנ"ע פ"ז סק"כ, ובציון הלכה או' ס"ז)], ואם כן נמצא הדבר נתון בספק, ולרוב רובם של הפוסקים עיקר הפרשת מעשר כספים הינה מנהג טוב שקיבלו ישראל על עצמם, ולא יותר מכך, ואם כן ממילא דינו יהיה להקל. נוסף לכך מנהגו של עולם בין המפרישים, שלא להפריש מחפצים. ועוד יש לומר לגוף השאלה, שהרי לא קיבל מוצרים ממש, שבזה הוא שנחלקו הפוסקים, אלא ניתנה לו רק זכות הקניה בלבד, והן תמורתן, ובזה לא שמענו שיש צורך להפריש.

והעיקר בפטור ההפרשה, אחר דקיימל"ן שאם נותן מתָּנָה מַתְנֶה את נתינתו שישתמש המקבל רק לצורך מסויים ולא זולת כך, אסור הוא לשנות מדעתו, כמבואר בשלחן ערוך חשן משפט סימן רמ"א סעיף ה', [יעויין ביאור הדברים שם בסמ"ע סקט"ו]. וממילא לא יעשר, שאם עושה כן הרי הוא משנה מדעת הנותן. ויתירה מזו בנידוננו לא רק שמתנים זאת, אלא אף יותר מכך, אין כלל את היכולת לרכוש מוצרים אחרים, ואף במוצרי מזון עצמם שלתכלית רכישתם הונפקו תווים אלו, הוטלה עליהם מגבלה שלא להשתמש במוצרי מזון מסויימים. 

סוף דבר כתחילתו, שאין צורך לעשר שוויות תווים אלו.

הצ' אורן בכא"מ שמעון צדוק יצ"ו


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!