מבצע שומר החומות: "רק אני וסטאלין יודעים עד כמה העולם בסכנה…" | מדוע נשיא ארה"ב הצביע בעד הקמת מדינת היהודים?

"למה בכל זאת הוריתי לשגריר באו"ם להצביע עבורכם?" – הסביר נשיא ארה"ב הארי טרומן לח"כ הרב שלמה לורנץ ז"ל – "הסיבה היא, כי רק אני וסטאלין יודעים עד כמה העולם בסכנה…"

סיפר הרב שלמה לורנץ ז"ל, שהיה שנים רבות חבר כנסת:

הדבר היה בשנת תש"ח. כידוע בכ"ט בנובמבר התקיימה ההצבעה באו"ם על החלטת החלוקה והקמת המדינה. הצבעתה של ארה"ב הייתה כמובן מאוד מאוד חשובה. משרד החוץ, שהוא לרוב חשוף יותר לאיומים של ארצות ערב ובוחן את הנושא במשקפיים ריאליות של טובת ארה"ב, התנגד להקמת המדינה. אולם הארי טרומן, ששימש אז כנשיא ארה"ב, העביר הודעה ישירה לשגריר באו"ם מעל לראשי שאר הממונים להצביע בעד הקמת המדינה. איש לא הבין את המניעים והסיבות לכך, ואף היו מאמרי התקפה חריפים על טרומן בגין צעדו זה. עיתון בעיר הולדתו בקנזס סיטי כינה אותו "בוגד" על שלא התחשב באינטרסים של ארה"ב!

בתשי"א היה הרב לורנץ בארה"ב ושוחח אישית עם טרומן יחד עם הרב סולומון זצ"ל, רבה של קנזס סיטי על צעדו זה. וכך סיפר להם טרומן:

"בילדותי הייתי בשכנות עם משפחות יהודיות ומאוד הערכתי אותן. אבי היה קורא איתי תנ"ך באופן קבוע ואני מאוד הושפעתי מהתנ"ך. וכאשר קראנו יחד על המלך כורש מפרס שנתן ליהודים רשות לחזור ולבנות את ביתם בארץ יהודה ואת בית המקדש בירושלים, אמרתי לעצמי: יום יבוא ואם תהיה לי יכולת ואפשרות אתן גם אני בית ליהודים. אבל כמובן שהחלק הרגשי הזה לא היה עומד מול האחריות כלפי האינטרסים של אמריקה והיה אסור לי לעשות זאת. למה בכל זאת הוריתי לשגריר להצביע עבורכם?

"הסיבה היא כי רק אני וסטאלין יודעים עד כמה העולם בסכנה (הדבר היה לאחר החרבת הערים היפניות הירושימה ונגאסקי ע"י פצצת אטום). מלחמה אטומית יכולה לפרוץ בכל רגע ולהחריב את העולם, ולכן רק אתם היהודים, שיש לכם תורה ומוסר, מסוגלים להציל את העולם מהרס. כמו שהשפעתם על העולם שהיה מורכב בעבר מאנשים פראים ונתתם לו ערכי מוסר, אני מצפה מכם שתעשו זאת שוב. תלמדו את העולם צדק ומוסר. ברור שבלי מדינה משלכם קולכם לא ישמע ולא תהיה השפעתכם ניכרת, ולכן הוריתי אישית לתת לכם מדינה, כי זה אינטרס של אמריקה…"

הבה נתבונן: נשיא ארה"ב מכריז מול העולם שרק היהודים שיש להם תורה ומוסר יכולים להציל את העולם כולו מחורבן.  אם אפילו גוי מבין זאת, אנו על אחת כמה וכמה צריכים להיות חדורים בהכרה ובידיעה כי התורה היא אחד מעמודי העולם, וגדולה תורה שהיא נותנת חיים לעושיה בעולם הזה ובעולם הבא.

(ע"פ 'אור דניאל', הרב פנחס זרביב, 'למעשה')


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!