מלאך ה'

מפעים: כיצד הוכיח רבי חיים כסאר לראשון לציון שדבריו אינם כתובים בספר "גט פשוט"? | לאורם נלך

רבי שלמה קורח עם רבינו חיים כסאר | ארכיון המאורות
רבי שלמה קורח עם רבינו חיים כסאר | ארכיון המאורות

מפעים: כיצד הוכיח הגאון רבי חיים כסאר לראשון לציון רבי מרדכי אליהו שדבריו אינם כתובים בספר "גט פשוט"? | לאורם נלך

מעשה מפליא מספר רבי עמרם עוזירי הי"ו, וכה הם דבריו: הראשל"צ הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל ספד ביום השלושים לפטירת מרן הגאון רבי חיים כסאר זצ"ל בבית הכנסת "הגורל", ישבתי בתוך הקהל הרב לשמוע את דברי הראשל"צ. הוא סיפר כיצד נתגלתה לו במקרה גדלותו בתורה של הר"ח כסאר. וכך הווה עובדא.

פעם אחת, התלבטו דייני בית הדין בירושלים על גט מסוים אם הוא כשר או פסול, כיוון שהיתה ידועה להם דעתו של מהר"ם בן חביב בספרו "גט פשוט" לפסול במקרה שכזה, הדבר גרם לעוגמת נפש גדולה הן לאיש המגרש והן לאשה.

הרב כסאר שהבחין במצוקת האיש, שאל אותו לפשר העניין. סיפר לו האיש את המקרה. הרב כסאר פסק לו מיידית כי הגט כשר ואין כאן שום פקפוק.

האיש חשב לתומו שגם הרב כסאר משמש כדיין. ומיהר בשמחה אל הדיינים שהיו בעיצומו של דיון מעמיק בנושא ואמר להם : "הגט כשר, נפתרה הבעיה!". 

הדיינים התפלאו, והר"מ אליהו שאל את האיש: "על בסיס מה אתה אומר שהגט כשר?", אמר לו האיש, תוך שהוא מצביע על הרב כסאר, כי "הדיין הזה פסק כשר!". מיד הלך הרב אליהו לרב כסאר שעד אז לא הכיר אותו בתורה, ושאל אותו בתוקף: "מדוע אמרת ליהודי זה כי הגט כשר? והרי הרב "גט פשוט" פסק שבמקרה כנידוננו שהגט פסול!".

אמר לו הרב כסאר בפסקנות: "הוא לא כתב זאת!". הרב אליהו המשיך להתווכח איתו, אבל הרב כסאר היה החלטי שהמהר"ם בן חביב בעל "גט פשוט" לא כתב זאת, והלך לדרכו מבלי להאריך עוד, כאומר אין להאריך בדבר פשוט.

הרב אליהו סיפר כי תגובתו הבטוחה של הרב כסאר לא נתנה לו מנוח, וכשחזר לביתו החל לעבור באותו הלילה על כל ספר גט פשוט", עמוד אחר עמוד, ומה רבה היתה הפתעתו לגלות כי אכן צדק הרב כסאר, שכן הרב "גט פשוט" לא כתב כלל את מה שהוא והדיינים ייחסו לו.

מני אז, התוודע הרב אליהו יותר לתורתו של הרב כסאר, והיה רוחש לו כבוד גדול מאד.

הרה"ג רבי איתמר חיים כהן שליט"א, אשר היה מבאי ביתו של הרב כסאר, הוסיף נתון מדהים לסיפור זה. הוא סיפר, כי לרב כסאר אין את הספר "גט פשוט", כי עיקר עיסוקו הוא בש"ס ורמב"ם ונושאי כליו…. אם כך, נשאלת השאלה, כיצד היה בטוח הרב כסאר כי הרב "גט פשוט" לא כתב את מה שייחסו לו הדיינים? התשובה לכך פשוטה, הרב כסאר הבין מהגיונו הזך, כי לא יתכן שהרב "גט פשוט" יכתוב זאת! 

זכורני כי כאשר הגענו לבית הראשל"צ הרב אליהו כדי לשמוע שיעור במראות, היו מונחים לפני הרב אליהו על שולחנו שני כרכים של רמב"ם עם פירוש "שם טוב" להגאון רבינו חיים כסאר.

אלו היו גדולי עולם שחיו בקרבנו, מי יתן ונלמד מדרכם ומשנתם, נפנים ונלך לאורם עדי ביאת גואל צדק במהרה בימנו.

(מלאך ה')


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!