מהו מארי?

המארי בקהילות תימן: מהו מארי? מה תפקידו? | תחקיר ופרופיל מרתק

המארי בקהילות תימן: מהו מארי? מה תפקידו? | תחקיר ופרופיל מרתק

השד"ר התייר הירושלמי (יליד פולין) הרב יעקב ספיר ז"ל שביקר בתימן בשנת 1859 למניינם, הטיב לתאר ולהסביר מהו 'מארי': 

"בארצות האלה יקראו להרב 'מארי', הוא המורה הוא הדיין והדורש הוא השוחט והבודק, גם חזן ושמש, ומכל אלה אין לו מחית נפשו לשליש ולרביע, גם במצער צרכי חייהם ופרנסתם. על כן גם המארי מסובל תחת עול המלאכה והעבודה אם נקלה אם נכבד" (מתוך ספרו 'אבן ספיר').

• 'מארי' זה לא רק מלשון המילה "מורה", זה גם מורה וגם תואר כבוד לתלמיד חכם, "ארי" היינו אריה.. אז הוא מאריה… 'מארי'…. 

כמו כן, זהו תואר מהשפה הארמית העתיקה שתרגומו "אדוני", 'מארי' בשפה הארמית – אדון. תואר זה יוחד לרבנים ותלמידי חכמים ולמלמדי תינוקות. 

התואר מָרִי על הגייתה המדוקדקת והקדומה בניקוד קמץ מתחת לאות מ', בהגייה במלעיל נשמרה בפי קהילות קודש יהדות תימן בכל שנות גלותם, ואף לאחר שזכו לשוב לציון,  התואר "מארי'" משמש כתואר כבוד לחכם ו/או צדיק הנושא תפקיד תורני רבני.

צאצאי קהילות קודש יהדות תימן – הוגים עד היום מָרִי בקמץ בהגייה mori', במלעיל,  ובכתיבתם נוהגים להוסיף את האות אל"ף אחרי המ"ם ולכתוב מָארִי, כפי המנהג הקדום שנהגו בו כל ישראל בתקופת הגאונים, ובכך יהודי תימן שמרו ושימרו מסורת קדומה של כלל ישראל במשך כל שנות הגלות.

כן מילת התואר מָרַן חופפת במשמעותה למילת התואר "מרי" {מארי' – mori} וכן המילה מָרֵא מהשפה הארמית. תואר זה מוכר בימינו לכלל קהילות ישראל מן הצירוף 'מרא דאתרא' שפירושו "אדון המקום" שזהו תואר רבני חשוב הניתן למשל לרב העיר. 

מָרִי הוא 'אדוני' ומָרַן – 'אדוננו'. מָרִי בהגייה עם קמץ נשמע mori {כפי שהבאתי למעלה, נוהגים להוסיף את אם הקריאה אל"ף אחרי המ"ם ולכתוב מָארִי כפי שנהגו בתקופת הגאונים}.

וכן בתלמוד בבלי מסכת כתובות ק"ג ע"ב נאמר: "זה יהושפט מלך יהודה, שכשהיה רואה תלמיד חכמים היה עומד מכסאו ומחבקו ומנשקו וקורא לו: רבי רבי ומרי מרי".

כדי להבדיל בין רב המקום לבין מלמדי התינוקות וכיוצא בזה,  היו מכנים את מלמד התינוקות "מארי אלעיאל", כלומר המורי של הילדים, אבל הרב נקרא "מארי'" סתם.

יש "מארי' חק אלעיאל" שתפקידו ללמד ילדים.  ויש "מרי אלכניס" שתפקידו להנהיג את קהל המתפללים בבית הכנסת, בדגש על הוראה רוחנית וסדר התפילה.  ויש "מארי'" שנחשב לאחד מגדולי האזור בחוכמת התורה וההלכה ונחשב כרב האזור.. וכולם היו שומעים לו.

• המארי שהוא רב וחכם גדול – הוא מנהיגה הרוחני של הקהילה, ואחראי על ענייני המוסר, ההלכה והמשפט. מתוקף תפקידו גם פיקח על הישיבות ותלמודי התורה, לימד תורה בבתי הכנסת ושפט בבתי הדין. הרב/המארי בתימן לא התפרנס מרבנותו ולא היה לטורח על צאן מרעיתו, כדי שלא לעשות מהתורה 'קַרְדֹּם לַחְפֹּר בּוֹ',  אלא עסק במקצוע נוסף מספר שעות בודדות ביום  למחייתו. ואף על פי כן רמתו התורנית הייתה גבוה ביותר.

(קרדיט: צאצאי קהילות קודש תימן)


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

תגובה אחת

  1. קרדיט לכותב: ר' ישי חג'בי הי"ו
    רב קהילת: צאצאי קהילות קודש יהדות תימן

    (צאצאי קהילות קודש יהדות תימן.
    שם הקבוצה ב Facebook).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!