שאלות מצויות

כל מה שרציתם לדעת על ימי בין המצרים | אקטואליה בהלכה ואגדה

מאת: הגאון רבי שמריהו יונה שליט"א, דיין ומו"ץ בבית ההוראה 'המאורות'. (מתוך גיליון גנזי מלכים לפרשת פנחס תשפ"א).

שאלה: האם מותר לצאת לטייל בשלושת השבועות של ימי 'בין המצרים', והאם לצאת לים להתאוורר מותר או שאסור ויש להימנע?

תשובה: אודות שאלתך, הנה מרן השולחן ערוך (סימן תקנ"א סעיף י"ח) כתב, צריך ליזהר שלא ילך יחידי מד' שעות ועד סוף ט'. ואין לך בו אלא חידושו לאסור הליכה בדרך יחידי, וגם זה במקום שאין הולכי דרך נוספים. ומה שיש שמועות כי יש ליזהר בהליכה בים משום סכנה, אין זה מצד איסור מסוים, אלא חובת שמירה וזהירות כללית ובפרט בימים אלו. ומצינו הרבה גדולי ישראל שיצאו לים בימים אלו. ובספר ארחות רבינו הביא שהחזון איש הלך לים אחר י"ז בתמוז. לפיכך מותר לצאת לים בימי בין המצרים. אמנם יש ליזהר שלא ליכנס במקום מים עמוקים.

שאלה: לגבי רכישת בגדים חדשים בבין המצרים, האם מותר לרכוש בגדים חדשים וללובשם באופן שאין לו בגדים אחרים, בפרט אם זה בגדים הצמודים לגוף שאינם נראים?

תשובה: הנה בשו"ע לא נזכר איסורו. אלא שכתב שיש ליזהר מלברך שהחיינו על פרי חדש או מלבוש. הרי שלא כתב השו"ע לאסור מצד ההלכה אלא מצד זהירות דלא מסמנא מילתא לברך שהחיינו בימים אלו, דהאיך יאמר שהחיינו והגיענו לזמן הזה, ומקווים אנו שיבטלו ימים אלו. וא"כ יוצא שבגד שאין מברכין עליו שהחיינו בלבישתו, דוגמת בגדים תחתונים, רשאי לקנות וללבוש. ואם זה בגד חשוב דוגמת חליפה או כובע ונצרך לזה, יכול לחדשו, ועדיף יותר לחדשו בשבת שבזה רבים הקלו שרשאי לכתחילה לברך שהחיינו. כמו כן, אם נצרך לרכוש טוסטר או מיקסר או מכונית וכיוצא בזה, כיון שנצרך לזה רשאי לקנותם בימי בין המצרים.

שאלה: האם יש צורך להסיר את נעימת הצלצול מהפל' הנייד, בימי בין המצרים, או שאין צורך?

תשובה: לגבי צלצול טלפון. הנה בשו"ע לא נזכר כלל איסור שמיעת שירים בימים אלו. אלא שבסימן תק"ס סעיף ג' כתב, וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר, וכל מיני זמר, וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם. וא"כ צריך ביאור רב בכל ימות השנה, היאך סמכינן להקל בשמיעת ניגונים. וכתבו הפוסקים לפי ירידת הדורות וחולשת הנפש להתיר, בכדי להסיר דאגות ולהפיג שעמום המזיק לגוף ולנפש. לאור זאת, אם מקילים בכל השנה מחוסר ברירה, לפחות בימים אלו שמתאבלים על חרבן הבית יש ליזהר במשנה זהירות, כי "עבר קציר כלה קיץ ואנחנו לא נושענו", ומכאן תשובה לשואלים מה מקור בשו"ע לאסור ערבי שירה יען כי כל היתר שמיעת שירים הוא בדוחק גדול, ולייחד ערב שכל כולו שירה וזמרה חמיר טפי, וכן לא יעשה. ולעניין צלצול הטלפון האם צריך לשנותו, יש לומר כיון שאין כאן כוונת שיר אלא כוונת צלצול, או שמכוון שעון מעורר, בזה אפשר להקל.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!