חובה בכל בית!

לראשונה בהיסטוריה: הופיע ויצא לאור חומש פרשני רש"י – ז' כרכים

סט ספרי חומש פרשני רש"י
סט ספרי חומש פרשני רש"י
מדבקה חשיפה-01

לראשונה בהיסטוריה: הופיע ויצא לאור חומש פרשני רש"י – ז' כרכים | כל הפרטים בפרסום ראשון

זכיתי לראות את "חומש ראשוני פרשני רש"י" שזה עתה יצא לאור – מאיר עיניים, מרווח ונעים ללמוד בו. אחר שעיינתי בשבעת כרכי החומש אני אומר בפה מלא: דבר נפל בפרשנות רבן של ישראל!

כל הראשונים על פירש"י שהוציא הרב משה פיליפ שליט"א [אשר זכה גם להאיר עינינו בביאור הגר"א למשלי], יצאו עתה במהדורה חדשה, מתוקנת ומורחבת על פי כתבי יד, חלקם לא נדפסו מעולם, ודפוסים ראשונים, עם מבואות, ביאורים, הערות ומקורות ובתוספת פירושים חדשים שלא הוציא בעבר ושעל פרסומם עמל כארבעים וחמש שנים – מפעל ענק של איש אחד! כינוס כל המפרשים לאכסניה אחת מאפשר מעתה ללמוד את דברי רש"י במבט כולל ויסודי, עד שניתן לומר על לימוד רש"י מחומש זה: פנים חדשות באו לכאן.

לראשונה מוגש לציבור פירוש רש"י מהדורת רומא אשר נדפסה בשנת רכ"ט – הדפוס הראשון של פירוש רש"י. ייחודה של מהדורת רומא בראשוניותה, שלמותה, גרסאותיה המשובחות והמאוזנות – אינה קצרנית ביותר ולא מאלו שמאריכות הרבה, שגיאותיה מועטות, גרסאותיה מצויות בכתבי יד רבים ותוספות תלמידי רש"י מצויינות בה במפורש.

בנוסף לפרש"י ה"חדש" הודפסו בחומש ראשוני פרשני רש"י:

  1. ר' ישעיה דיטראני – הרי"ד ראש חכמי ישראל באיטליה ומבעלי התוספות. מחבר תוספות רי"ד לש"ס.
  2. ר' יעקב בר' שבתי המכונה חזקוני [אין הוא "חזקוני" – חזקיה בן מנוח הידוע]. פעל בפרובאנס והיה מבעלי התוספות. פירושו נקרא: חזקוני על פירוש רש"י.
  3. ר' משה גבאי פעל בספרד ואלג'יר. תלמיד הריב"ש ותלמיד חבר של הרשב"ץ. פירושו נקרא: עבד שלמה.
  4. ר' שמואל אלמושנינו בן דורו של הריב"ש והתכתב עמו.
  5. ר' משה אלבילדא פעל בספרד ויון. רבו של ר"ש אלקבץ.
  6. ר' יעקב קניזל פעל בספרד ואלג'יר. בן דורו של ר' משה אלבילדא.
  7. ר' יהודה הכהן כלץ פעל בספרד ובאלג'יר. מחבר ספר המוסר. פירושו נקרא: משיח אלמים.
  8. ר' אברהם הלוי בקראט פעל בספרד ואלג'יר. ממגורשי ספרד. פירושו נקרא: ספר זכרון.
  9. ר' אליהו מזרחי – הרא"ם רב הכולל של הממלכה העותומנית.
  10. ר' משה הלפרין פעל בפולין ובארץ ישראל. תלמיד הרמ"א וחותן המהרש"א. פירושו נקרא: זכרון משה.

במהדורה זו הוציא לאור הרב פיליפ לראשונה את ספרו של הרי"ד – נימוקי רש"י על פי כל כתבי היד הידועים, חלקם לא נדפס מעולם עם מובאות משאר ספרי הרי"ד ומובאות בשמו בספרי הראשונים. ספר זכרון וחזקוני הוגהו מחדש על פי כתב יד שלא נדפסו מעולם. כל זאת בנוסף לביאורים והערות חדשות, אלפי שינויי נוסח, מקורות וגירסאות – מהדורה חדשה במיטבה. טוב עשה הרב פיליפ שליט"א שצרף לספר ויקרא טבלאות סיכום מתוך ספרו "פרשיות הקרבנות והטהרה" המסיעות לסדר ולארגן את מושגי היסוד.

אין ספק שחלק גדול מהסיעתא דשמיא של הרב שליט"א היא מכח הסכמותיהם וברכותיהם של גדולי ישראל שניתנו לרב המחבר ובראשם שלושה ראשי העדה החרדית זצללה"ה: הרה"ג הרב יצחק יעקב ווייס, הרה"ג הרב משה אריה פריינד והרה"ג הרב ישראל משה דושינסקיא.

אחד ממאורי הדור אשר למד מן החומש הפטיר: כשם שאי אפשר ללמוד חומש בלי רש"י, מעתה אי אפשר יהיה ללמוד רש"י בלי חומש ראשוני פרשני רש"י.

ההפצה: ספרייתי – האחים גיטלר טל' 03-5798187

להלן קטעים נבחרים מתוך החומש:


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!