אוצר בלום

איזוהי עבודה שבלב? | "תכון תפילתי" – אוצר חדש ובלום על סדר התפילה ליהדות תימן

איזוהי עבודה שבלב? | "תכון תפילתי" – אוצר חדש ובלום על סדר התפילה ליהדות תימן | מאת המחבר הגאון רבי יוסף צברי שליט"א, רב ומו"ץ בעיר אלעד, ומרבני בית ההוראה 'המאורות' | כל הפרטים

חז"ל לימדונו (תענית ב' ע"א, ומכילתא דרשב"י כ"ג, כ"ה) כי: "איזוהי עבודה שהיא בלב, הרי אומר זו תפילה". מדברים אלו למדנו כי התפילה, אינה אלא "עבודה", ועבודה זו נעשית בלב דווקא.

כיצד נעשית בעצם עבודה זו? ה"עבודה" שבלב היא, להרגיל את הלב שלנו להרגיש את התפילה, להרגיש שאנו עומדים לפני ה', אבינו היקר והאהוב. אם נוכל להרגיש רק מעצם העמידה לפניו את היראה ממנו מחד, ואת השמחה והזכות לעמוד לפניו, ושמחה זו תהיה שמחה עם רגש אמיתי, כמו שמחה ששמח בשעה שמקבל כבוד או רווח כספי גדול, או אז נדע שהתחלנו באותה עבודה אמיתית, "עבודה שבלב", היא התפילה. (מתוך ההקדמה).

במשך שנים רבות, רשם הרב המחבר לעצמו הארות ורעיונות, השופכים אור חדש על קטעי התפילה. קטעים אלו חוברו לספר חדש, מיוחד במינו ובסגנונו, בשם "תכון תפילתי", שכולו מכיל הארות רעיונות וביאורים חדשים, מסודר לפי סדר התפילה.

ע"י העיון המחודש בקטעי התפילה הנאמרים על ידינו מידי יום, פעמים ללא התבוננות ראויה, ניתן לקבל הבנה מחודשת, שיכולה לתת חיות בעבודת ה', ושעל ידה האדם יקבל כין "חיבור אישי" לתפילתו.

בתוך הספר, נוכל למצוא גם ביאורים ורעיונות חדשים לנוסחאות תימן (בלדי), אשר אין מי שכמעט מתייחס לבארם. לדוגמא נציין את הקטע הבא, הלקוח מתוך הספר, מפרק ברכות השחר – הכנה לתפילת שחרית, טעמו וראו כי טוב:


אדון העולמים בעל הרחמים (נוסח תימן)

תפילה זו אשר נתחברה ע"י קדמונינו חכמי תימן, נפתחה במילת "אדון", ונקבעה אמירתה בתחילת תפילת שחרית.

וכדי לתת תוספת טעם בדבר, נקדים את אשר מסופר על הגר"א (הקדמת שו"ת כנפי יונה), כי כאשר יצא לאור החיבור "מגיד צדק" על סידור התפילה, לתלמידו הגאון רבי פנחס מפלאצק, שיבחו הגר"א והתפעל ממנו, אך ורק מחמת חידוש אחד שראה בו, שהגדירו "אמת".

הרב המחבר כתב שם, כי הטעם שנקבע לומר את תפילת "אדון עולם" בתחילת תפילת שחרית, הוא משום כי תפילה זו תיקנה אברהם אבינו ע"ה, וממילא ראוי לפתוח בה בשחרית, לפי שפותחת בתיבת "אדון", ומצינו בגמרא (ברכות ז' ע"ב) כי אברהם אבינו הוא הראשון בעולם שקרא להקב"ה בשבח זה של "אדון". והכי איתא התם: "א"ר יוחנן משום רשב"י, מיום שברא הקב"ה את העולם לא היה מי שקראו אדון, עד שבא אברהם אבינו וקראו אדון" ע"כ. 

רעיון קצר זה, הוגדר על ידי הגר"א כאמת, וכבחינת דבר טוב אחד שבספר ששווה עבורו להוציא את כל הספר.

עפ"י רעיון זה, ניתן לומר כי אף תפילת "אדון העולמים" תקבל טוב טעם, מדוע נקבעה אמירתה בתחילת תפילת שחרית. דכיון דמתחילה היא בתיבת "אדון", שהוא השבח שהראשון שאמרו היה אברהם אבינו, לכן נקבע נוסח זה בשחרית, התפילה שתיקן אברהם אבינו.

הספר שכבר הוכן לפני שנים רבות לדפוס, זכה לקבל את הסכמתם הנלהבת של גדולי המשגיחים וצדיקי דורינו, מהם שכבר נלקחו לשמי מרום, ומהם: הגה"צ רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל, אב"ד רמת השרון, הגה"צ רבי דב יפה זצ"ל, זקן המשגיחים ומנהל רוחני דישיבת כנסת חזקיהו – רכסים, הגה"צ רבי סנדר ארלנגר זצ"ל, מגדולי דרשני המוסר ומחבר סדרת ספרי "תורת העבודה והתשובה", הגאון הגדול רבי זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל חבר בית הדין הגדול. ולהבדיל בין החיים לחיים: הגה"צ רבי חיים וואלקין שליט"א, מנהל רוחני דישיבת "עטרת ישראל" רבות בשנים ומח"ס דעת חיים, והגה"צ רבי עזריאל אוירבעאך שליט"א, רב קהילת חניכי הישיבות בית וגן.

גם ספר זה כשאר ספרי המחבר, ערוך בטוב טעם ודעת ובשפה קולחת וברורה, השווה ומתאימה לכל נפש, קטן כגדול כאחד. מי שחשקה נפשו למלא את נפשו ואת תפילתו בתוכן רוחני עשיר, מוזמן להתבשם מצוף רעיונותיו והארותיו.

את הספר "תכון תפילתי" ניתן להשיג במקומות הבאים: בבני ברק: חנות נוסח תימן, בירנבוים 26, 03-6781444. בירושלים: בחנות "הספריה הספרדית", רח' רחובות הבוכרים 4, 02-5372265, בפ"ת: בבית משפ' צברי, רח' יונה גרין 5/7, טל': 0548414345, בראש העין: ברח' זלמן שז"ר 21 ק"ב, טל': 0548442177, ובאלעד: בבית המחבר, רח' הרי"ף 10/1, בתיאום מראש בטל': 0548401330.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!