הילולת הצדיקים

בן פורת יוסף: יריעה מיוחדת לזכרו של נשיא מוסדותינו הצדיק רבינו סעדיה בן יוסף זצ"ל | ליום ההילולא: תפילת רבים על ציונו הקדוש | כל הפרטים

תמונות מההיסטוריה - מייסד המוסדות בלימוד בביהמ"ד
תמונות מההיסטוריה - מייסד המוסדות בלימוד בביהמ"ד

בן פורת יוסף: יריעה מיוחדת לזכרו של נשיא מוסדותינו הצדיק רבינו סעדיה בן יוסף זצ"ל | לרגל יומא דהילולא רבה

הגאון הצדיק רבינו סעדיה בן יוסף זצוק"ל, נולד בערב פסח בשנת ה'תרצ"ו, לאביו רבי חסאן ז"ל בכפר באיזור העיר שרעב שבתימן. בילדותו התייתם מאמו ע"ה, ובחודש אלול ה'תש"ט עלה לארץ הקודש. היה מראשוני העולים מתימן לארץ הקודש, ועמד בגבורה ובמסירות נפש מופלאה נגד מסע השמד שחוללו רשעי הדור.

בעידודו של אביו, בשנת ה'תש"י יצא ללמוד בישיבת 'בית יוסף' נובהרדוק בתל אביב. ממנה עלה בשנת ה'תשט"ו לישיבת 'באר יעקב', שם עלה ונתעלה בקודש, ונודע בהתמדתו הרבה ללא הפוגות. ומאז היה מקושר כל ימיו בלב ובנפש לרבותיו גדולי הדור מרנן רבי משה שמואל שפירא ורבי שלמה וולבה זצוק"ל, ומהם קיבל וינק את דרכי ההנהגה בתורה ועבודת השם שליווהו רבות בשנים.

כבר מראשית דרכו, העפיל ועלה לפסגות נעלות ביותר, וכבר בבחרותו, בהיותו כבן עשרים ואחד שנה בלבד, הוכתר מגדולי החכמים שבירושלים בכתר הוראה יורה יורה ידין ידין, וכך כתבו עליו גדולי ירושלים: צעיר לימים אשר מילא כריסו בש"ס ופוסקים ראשונים ואחרונים, בחריפות ובקיאות טובא.

וכך המשיך בכל ימי חייו לעלות מעלה מעלה בעמל התורה ויגיעתה ללא ליאות ומשאת נפשו היתה להעמיד תלמידים הרבה ולהרביץ ברבים תורה ויראה. בשנת ה'תש"כ נשא לאשה את הרבנית מרת ברכה ע"ה לבית משפחת הכהן עראקי, אשר היא זכתה להיות מהעולות הראשונות מתימן שנכנסו לסמינר וולף בבני ברק.

הרב סעדיה בן יוסף זצ"ל | צילום: מכון המאורות

מלבד גדלותו של רבי סעדיה והיקף ידיעותיו העצום בתורה, ובמידותיו הטהורות שהעידו על יראת שמים צרופה, התגלה רבנו בשיחותיו לתלמידיו כאמן נפש החודר לנבכיה ומגלה את מסתוריה. בהבנתו העמוקה ובמיומנותו הרבה פרט על הנימים העדינים, וכך שיחותיו הנפלאות אשר היו גדושות בתורה ויראה, העלה עמו את תלמידיו מעלה אחר מעלה בדרך העולה בית א־ל. מיוחד היה בדורו בשיחותיו המאלפות, והיה נודע כאחד מגדולי בעלי המוסר בדור האחרון.

רבינו העמיד תלמידים הרבה למאות ואלפים בישיבות הקדושות, תחילה בשנת ה'תשכ"ה בישיבת 'פורת יוסף' קטמון שם כיהן כמשגיח למשך שנה, ולאחר מכן כיהן כר"מ בישיבת 'נוה ארץ' בבאר יעקב, ובשנת ה'תש"מ אף החל למסור שיחות וועדים בישיבת 'שארית יוסף' בבאר יעקב. בשנת ה'תשנ"א הקים את מוסדותיו הקדושים בעיר נס ציונה 'מאורות הרש"ש', יחד עם הרה"ג רבי יהורם יפת שליט"א, וזכה להפריח את השממה בעיר עד היום הזה.

בד בבד, החל בפעילות ענפה לקירוב רחוקים בכל איזור הדרום והשפלה, הרביץ תורה ויראה בערים רבות ברחבי הארץ והשיב רבים מעוון לאביהם שבשמים, וזכה שתלמידיו אחזו בדרכו בקודש וגדלו להיות בני תורה ויראי השם. מבין תלמידיו רבנים חשובים המכהנים בקהילות שונות וכן תלמידי חכמים מרביצי תורה ויראה.

שיחותיו של רבנו היו לשם דבר בהיכלי הישיבות ובבתי המדרשות. תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים שתו בצמא את דבריו, ומתוך חיבתם לדברי תורה היקרים מפז, העלו אותם על הכתב וכך זכינו שהם נשתמרו עמנו לדורות. ואכן, בסייעתא דשמיא, במשך השנים נקבצו על ידי תלמידיו ושומעי לקחו, מחברות וכתבים עבי כרס עמוסים בשיחותיו ומאמריו, וכן סרטי הקלטות רבים, וכל אלו הינם בבחינת אוצר בלום אשר מהווה כתמצית חייו ומשנתו של רבינו הגדול זצ"ל.

שיחותיו של רבנו היו לשם דבר בהיכלי הישיבות ובבתי המדרשות, תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים שתו בצמא את דבריו ומרוב חיבת הדברים העלו אותם על הכתב וכך זכינו שהם נשתמרו עמנו לדורות. ואכן, בסייעתא דשמיא, במשך השנים נקבצו על ידי תלמידיו ושומעים לקחו, מחברות וכתבים עבי כרס עמוסים בשיחותיו ומאמריו, וכן סרטי הקלטות רבים, כאשר בעצם אוצר בלום זה מהווה כתמצית חייו ומשנתו של רבינו הגדול זצ"ל.

אכן, הכל תלוי במזל ואפילו ספר תורה שבהיכל. קרוב לשני עשורים חלפו מאז הסתלקותו של רבי סעדיה לגנזי מרומים, ורבים רבים שאלו בכל עת מצוא מי יראנו טוב. והנה, בסייעתא דשמיא נקבצו יחד בניו ותלמידיו, בראשות תלמידו המובהק הרה"ג רבי יהורם יפת שליט"א ובנו הרה"ג רבי ישי יפת שליט"א, והחלו לעסוק במלאכת הקודש להוציא לאור עולם ולפרסם ברבים משיחותיו וממאמריו, וחפץ ד' בידם הצליח, וכבר עלה בידם להוציא את הכתבים היקרים בכרכים מפוארים של סדרת הספרים 'לדעת חכמה ומוסר', במגוון נושאים ותחומים אקטואליים ומעניינים.

כרכים חשובים אלו יצאו לאור זה מקרוב, על ידי מכון המאורות שע"י מוסדות התורה והחסד 'מאורות הרש"ש', אשר הקימם רבינו עצמו בעשר אצבעותיו לפני כשלושים שנה בשנת ה'תשמ"ט בעיר נס ציונה, יחד עם ראש המוסדות הרה"ג רבי יהורם יפת שליט"א. הכרך הראשון מסדרת הספרים 'לדעת חכמה ומוסר', עוסק בענייני אלול וימים נוראים, ומכיל למעלה מ- 400 עמודים של שיחות מוסר והנהגה הראויה בימים הנוראים הבעל"ט, מאמרים שמלבד המוסר והחכמה שבהם, הרי הם מאלפים דעת ותבונה לכל מבקש השם החפץ לעלות במסילה העולה בית א־ל ולזכות לתשובה שלימה.

בהזדמנות זו אנו פונים לכל אלפי תלמידיו ומוקירי זכרו, המעוניינים לסייע ולתמוך בהוצאת כתביו וספריו לאור עולם, לפנות אל מערכת המכון להוצאת כתביו, בטל' – 08-9302-302 או בטל' 052-7199-650 | או בדוא"ל – sm088302222@gmail.com ויבורכו מן השמים.

לרבים מתלמידי רבינו מכל רחבי הארץ זכורות היטב, עצרות התשובה אותם היה מארגן רבינו בחודש אלול ובערב ימי הדין ברחבת הכותל המערבי. כאשר  בתחילת המעמד היו נאמרים דברי כיבושין על ידי רבינו למאות ואלפי המשתתפים אשר פתחו את לבבות השומעים לאביהם שבשמים, ולאחר מכן נערכה עצרת סליחות המונית על ידי חזנים יראי שמים וידועי שם.

כך במשך עשרות שנים היה רבינו משמיע את דברותיו במוסר ובכל הנהגה נכונה, בפני תלמידים מקשיבים, גידל דורות של תלמידי חכמים, והעמיד בתים רבים ההולכים בדרך התורה הסלולה.

משגיח ישיבת 'שארית יוסף', הגאון רבי שמואל דרבקין שליט"א ספד לרבינו ובין היתר אמר: גדלותו של רבנו נודעה לא רק בתורה אלא גם ובעיקר במידת החסד שבה דבק. תורה שלימה של חסד ראינו בבית מדרשו, חסד במהותו, והיה מטיב בעשיית החסד בסאה גדושה יותר מאשר יד טבעו משגת. עשיית חסד עד כלות הכוחות מתוך מסירות נפש מופלאה. ויעיד על כך המעשה דלהלן.

בימי בין הזמנים האחרון, טרם עלייתו של רבנו זצוק"ל למרום, בשובו מבית החולים לביתו, היה שבור ורצוץ מתייסר ודומם, ומקבל עליו דין שמים באהבה. בשעה זו נכנס לפתע אחד מבחורי  הישיבה אל ביתו של רבנו, והנה הוא רואה את רבי סעדיה זצוק"ל שוכב במיטתו ולפניו יושבים שני אנשים, אינשי דלא מעלי, אשר התדרדרו ל"ע במעשיהם והתמכרו לנטילת סמים רח"ל, והרב יושב ומסביר להם פנים, ובנועם אמרותיו שופע להם בחום ליבו המיוסר דברי התעוררות מוסר ויראת ה', וכך עומד ושוהה הבחור הנ"ל עד שסיים הרב שיחתו עמהם, וכשנכנס היה הרב באפיסת כוחות ונרדם. כך היה זה מחזה מפעים לראות את רבינו גם בשעותיו האחרונות, מסור כל כולו למען הכלל והפרט במסירות נפש עילאית.

למעלה משני עשורים עברו מאז פטירתו ביום המר והנמהר, יום שבעה עשר באלול ה'תשנ"ז, ומאז ועד עתה דמותו חקוקה בלבבות תלמידיו ושומעי לקחו, ודבריו מהדהדים באוזניהם.

להלן מעט דברי נהי וקינה שחרט בעט ברזל ובדמעות, המשגיח דישיבת נוה ארץ הגאון הצדיק רבי אליהו מורסייאנו שליט"א:

רבינו סעדיה זצ”ל היה מוערך במאוד ונערץ בקרב תלמידיו, עד היום כשנפגשים עמהם ומעלים את זכרו, הם מבטאים את געגועיהם לתקופה המרוממת, בה זכו לשמוע את שיעוריו ואת הדרכותיו לדרכי החיים. כל אלו באו לו ולתלמידיו תמורת היחס האבהי שהיה מעניק לכל תלמיד ותלמיד. תמיד היה מוכן ומזומן להקדיש מזמנו גם מחוץ למסגרת זמני הישיבה. ביתו היה פתוח בכל שעה, וליבו קשוב בכל עת לכל בעיה ומצוקה.

רבינו סעדיה זצ”ל ידע לרדת לעומקם של דברים, והשכיל לחדור לנבכי הנפש של כל תלמיד. כך היה מקל את קשיי הזמן וההסתגלות מעל התלמידים, ומאיר לפניהם את הדרך הסלולה. בשיטתו זאת חינך דורות של תלמידים והשריש בהם מידות טובות ויראת שמים.

היה מרבה לדבר על נחיצות לימוד המוסר ודרכי העבודה בחובות הלבבות. והיה נאה דורש ונאה מקיים – כשהוא עצמו למד מוסר, היה מתרגש ומתפעל וניגון מיוחד היה נלווה ללימודו. בזה הראה דמות ודוגמא חיה לצעירי הצאן.

בתקופת הימים הנוראים ראו על פניו אימה ופחד מיום הדין הנורא, ותפילותיו היו בוקעות רקיעים. עד היום מהדהדים באוזנינו דברי החיזוק שהיה משמיע בראש השנה וביום הכיפורים בפני תלמידי ישיבת 'שארית יוסף'.

מורנו הגה"צ רבי סעדיה בן יוסף זצ"ל, ראינו בו את המעלה הנפלאה שכל כולו היה תורה ויראת שמים, בעל ענווה ומעביר על מידותיו.

זכינו אנחנו תלמידיו, שמורנו הרעיף עלינו מתיקות של תורה והחדיר בנו יראת שמים, ועל כולנה הנחה אותנו בהדרכה בהירה ובהשקפה נכונה: מהו בן תורה אמתי, ועד כמה שומה עלינו להתרחק מאוד מאוד מכל ההשפעות הקלוקלות של הרחוב.

נאמר בנבואה (עמוס ג', ח'): "אריה שאג מי לא יירא", ונאמר (מלאכי ב', ז'): "כי שפתי כהן ישמרו דעת, ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא". כך היה מורנו זצ"ל שואג מליבו הטהור דברי יראה ומוסר ואנחנו צאן מרעיתו שתינו בצמא את דבריו שהיו יוצאים מלב זך ונקי וחודרים ללבבותינו. גם בלא שידבר מאומה, היה מורנו זצ"ל משרה עלינו ועל כל סביבותיו דוגמא אישית בהנהגותיו הגשמיות והרוחניות, וכך הוסיף להשפיע עלינו יראת שמים, סבלנות ואורך אפיים.

יהי רצון שנלמד כולנו מדרכיו וממאמריו, נזכה ללכת בהם ונתעלה בהם, ויהיו כל אלו גם לעילוי נשמתו הטהורה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!