בּוֹטֵחַ בְּלִבּוֹ הוּא כְּסִיל וְהוֹלֵךְ בְּחָכְמָה יִמָּלֵט: דרשת שבת שובה מאת הגאון רבי עמרם קורח שליט"א

בּוֹטֵחַ בְּלִבּוֹ הוּא כְּסִיל וְהוֹלֵךְ בְּחָכְמָה יִמָּלֵט: דרשת שבת שובה מאת הגאון רבי עמרם קורח שליט"א רב קהילת תורת חיים בביתר עילית ומרבני 'המאורות', ובנו מ"מ של מרן הגר"ש קורח זצ"ל

שלמה המלך ע"ה צווח ואומר: "בוטח בליבו הוא כסיל והולך בחכמה ימלט" (משלי כ"ח, כ"ו). מפרש ה'מצודת דוד', העומד בצרה והוא בוטח בתחבולות לבו הוא כסיל, אבל הולך בחכמה לבטוח בה' הוא ימלט מן הצרה, ע"כ.

כשאדם נמצא בצרה ח"ו, הוא מחפש תחבולות. כמו 'שח -מט'. אם היריב יעשה כך, אני אעשה כך, ואם היריב יעשה כך, אני אעשה כך וכך.

כך אדם נוהג בחייו בזו הדרך, לפני כל בעיה או מכשול. אנו פותרים לעצמינו בתחבולות, אם פלוני יעשה כך, אני אשיב כך, ואני יפעיל את פלוני ואלמוני לעזרתי.

השאלה היכן הקב"ה בתמונה? התשובה: שאנחנו מכניסים את הקב"ה רק שיש לנו "מט", שאין לנו היכן לברוח, ואין לנו כבר מה לעשות ואנו מסוגרים ומכותרים, אז אולי אז פונים להקב"ה.

וכאן הפסוק אומר "בוטח בליבו הוא כסיל", שלמה המלך נותן לנו 'מדליית זהב' שכותב עליה 'כסיל'. שלמה המלך החכם מכל אדם, הוא ההפך מכסיל. וקובע שבלי להכניס את הקב"ה לעצמינו 'בשלב מוקדם', זה כסילות חוסר חכמה וטפשות. אלא תהיה חכם, וגם תרוויח מזה.

"והולך בחכמה", פירושו לבטוח בה', זה חכמה והוא ימלט מן הצרה.

צריכים גם לדעת איך לקרוא את כל דברי הנביאים, כתוב בפסוק "נאמנים פצעי אוהב ונעתרות נשיקות שונא" (משלי כ"ז, ו'). משה רבינו אומר ומוכיח 'השמרו לכם פן יפתה'. ובלעם מחליק לשון בדברים מתוקים, "מה טובו אהלך", מבאר רש"י במשלי (כ"ח, כ"ג) שלמה צווח נאמנים פצעי אוהב. אם הוא אוהב שלך גם אם מוכיח אותך, תיקח אל לבך את הדברים.

"ונעתרות נשיקות שונא", אם הוא שונא שלך אל תקנה את חלקת הלשון. כי הוא יחליק אותך איתו אל תהומות הטומאה. וכמובן שהאוזן יכולה לטעות ולשמוע דברים נעימים, וללכת אחר הדובר, ויכולה לטעות ולשמוע דברי תוכחה ולברוח מן הדובר. לכן שלמה צווח, תזהר אל תיפול לפח ולמלכודת.

וזה גם הביאור "ראה אנכי נותן לפניכם ברכה וקללה את החיים ואת המוות, ובחרת בחיים". כיון שבראיה שטחית ולא עמוקה, עלול האדם ללכת אחר מחליקי לשון, לכן בא ציווי ובחרת בחיים.

הביטוי הזה מופיע במדרש 'והנביא צווח'. וכאן כתוב: שלמה צווח. מכאן נלמד, שהתורה גם כאן צווחה, ובחרת בחיים. וא"כ גם על הפסוק: "בוטח בליבו הוא כסיל, והולך בחכמה ימלט", צריך לומר על הימים שאנחנו נמצאים בהם, ראש השנה, עשרת ימי תשובה, יום הכיפורים. כל עתידינו, מבחינה בריאותית, כלכלית, משפחתית, עם כל הפרטים ופרטי הפרטים מונחים על כף המאזנים, של "מלך במשפט יעמיד ארץ". אם לא התעוררנו עדיין, ואנו מבחינת "בוטח בליבו" שהרי עברנו כבר שנים רבות של ר"ה, ב"ה. אזי תביט ימינה ושמאלה, ותראה שזה לא בדיוק כך, ראה כמה יתמות, כמה שכול, כמה עצב ה"י. כמה נפילות כלכליות, כמה משפחות שמתרסקות ועוד ועוד ח"ו.

לכן גם כאן: שלמה צווח, בוטח בליבו, הוא כסיל זה לא חכמה, זה טפשות וכמו כל שוטה שלא מבחין בסכנות.

והנביא גם צווח לפתרונות, "והולך בחכמה ימלט". זהו זמן של תשובה, ימי רחמים, זה החכמה לרוץ אל התשובה. והנביא גם צווח, "שובו בנים שובבים ארפא משובתיכם". והנביא גם צווח "שובו אלי ואשובה אליכם". צווחה היא כאשר הדברים הם דחופים מאד, ועכשיו התשובה היא דחופה ביותר.

תכתבו בספר החיים ובספר הזכרון. אמן.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!