הילולא דצדיקיא

המאור הגדול: יריעה מרתקת לזכרו של ראש גולת אריאל מרן הגאון רבי עמרם קורח זצוק"ל

תמונת הרב עמרם קורח | מכון המאורות
תמונת הרב עמרם קורח | מכון המאורות

ביום י"ג תשרי – ערב חג הסוכות ה'תשי"ג, לאחר ג' שנים בהם שהה בארץ הקודש והנהיג את צאן מרעיתו, נשבה ארון הקודש ועלה בסערה השמיימה​​.

תיאור חג הסוכות במעונו של רבה הראשי האחרון לתימן

הערצה רבה רחשו יהודי הקהילה לרבם הדגול, ושיאה התבטא במעמד הקבלת פני רבו.

כפי שמתאר זאת נכדו, מרן הגר"ש קורח זצ"ל, המעמד הגדול היה נערך בהיכל בית מדרשו של רבינו זצ"ל. מתפללי כל בתי הכנסת היו יוצאים אחרי תפילת ערבית כשכולם טליתותיהם עליהם, ובידי רבים מנורות אור, ובאים להקביל פני הראב"ד. כאשר התמלא בית הכנסת בקהל רב, והמתינו עד לבוא ציבור נוסף, אנשי בתי כנסת אחרים, היה בינתיים מרעיף עליהם את ברכתו. יש שניגשו לשאול בהלכה, אך נענו בקצרה מאד, שלא לעכב את יתר הציבור החפצים להתברך מפיו. וכך עברו הכל לפניו, חוזים בזיו אור פניו ומקבלים את ברכותיו.

אחד השליחים מארץ ישראל לתימן תיאר מעמד זה, במשפטים הבאים:

ביתו של הרב עמרם קרח היה מרווח, ולאולם הישיבות היו נדחקים אנשים רבים, כאשר קבוצה אחת נכנסת, וקבוצה שניה מחכה לתורה, ברחבה העליונה. כדי לאפשר לכל הצבור ליהנות מברכת הרב, תשהה כל קבוצה, דקות אחדות בלבד. הרב יאמר משפטים אחדים מעניני החג, ומשסיים לברך אותם, תעזוב הקבוצה את האולם, והשניה תבוא במקומה, עד כלות אחרון המבקשים לברך ולהתברך.

שמחת החג

בשלושת הרגלים, פסח, סוכות ושבועות, היו באים אליו קהל רב. בביתו או בסוכתו נערכה שמחת חג, מלווה באכילה ושתיית יין, וכמובן דברי תורה לרוב.

השמחה היתה מיוחדת בפרט בחג הפסח, כאשר כלל הציבור היו באים בקדושה ובטהרה, בכיסים ריקים ונקיים, מתוך מטרה אך ורק לשמוח בשמחת החג.

כאשר היה נכנס כל אחד, היה מקבלו בסבר פנים יפות ומגלה התעניינות כנה במצבו: "ברוכים הבאים, מה שלומך? איך אתה מרגיש? איך המצב בבית, ואיך הילדים"? הוא היה מוסיף ושואל, "האם ידוע לך מה שלום פלוני, והאם ראית את אלמוני"? כל זה בכדי לתת תחושת קירבה יתירה לכל אדם, ולו הפשוט ביותר.

אם ידע על מי מהציבור שלא חש בטוב, היה מתעניין בשלומו אצל חבריו. הוא לא העלים עין, אלא השתדל לשאול על כל אדם ואדם, מתוך דאגה אמיתית לשלומו ולבריאותו. וכך היה שומע את דברי כל אחד מהקהל, ומסייע לכל.

(מתוך ספר 'המאור הגדול' לזכרו של רבינו זצ"ל)

לרכישת ספר 'המאור הגדול' – ב' כרכים, מתולדותיו ופעליו של מרן הרב עמרם קורח זצ"ל, חייגו אלינו – 052-7199-650 | או כנסו לרכישה כאן >>


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

2 תגובות

  1. מי זה אבא של הרב שלמה קורח? ויש לי עוד שאלה האם משפחתקורח אם הם לווים?

    1. אביו של הרב שלמה קורח הוא הרב יחיא קורח, הרב שלמה קורח מתאר אותו כאדם פיקח ונבון, ולבי השאלה האם הם לויים- לא ידוע כך, אלא מספרים שכאשר שאלו זאת את הרב עמרם קורח, הוא היה עונה בחיוך- כנראה אחד מאבות אבותיי היה קנטרן גדול, ולכן כינו אותו 'קורח'….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!