תיעוד היסטורי: פרעות ביהודי תימן כ"ט בנובמבר 1947

רקע תימן | ויקיפדיה
רקע תימן | ויקיפדיה

תמונות מזעזעות אלו צולמו לפני 84 בעיר עדן שבתימן. כ"ט בנובמבר הוא תאריך מכונן בתולדות העם היהודי ומדינת ישראל, אך ליהודי תימן הוא מהווה גם תזכורת לאחד המאורעות הקשים ביותר שהתרחשו בתולדותיהם. ימים ספורים לאחר קבלת החלטת האו"ם בנוגע להקמת מדינת ישראל, התפרץ גל של הסתה, הפגנות ופגיעה ביהודים וברכושם ברחבי העולם הערבי והמוסלמי.

השיא של פעולות איבה אלו התחולל ביהודי תימן בשני מקומות: ראשית, בשכונת התקווה שהותקפה ע"י ערבים ופתחה את האירועים שהובילו למלחמת השחרור, ובערים עדן ושיח עות'מאן שבתימן. ביום שלישי, י"ט בכסלו תש"ז (2.12.1947), הסתערו המוני פורעים על בתי היהודים, מוסדותיהם הציבוריים ועסקיהם המסחריים.

הממשל הבריטי בעדן, לא רק שלא סייע ליהודים, אלא אף גרם להגברת המהומות בכף ששלח יחידות צבא מאוישות בחיילים ערבים שהשתתפו בעצמם בפרעות ובביזה. רק לאחר 3 ימים, ולאחר הפעלת לחץ מדיני בלונדון, התערבו הבריטים באופן פעיל והביאו לשוך המהומות. השקט אמנם חזר לעדן, אולם המאורעות הביאו לחורבנה של הקהילה היהודית המעטירה בעיר, ולהשמדת הקהילה היהודית בשיח עות'מאן.

במהלך שלושת ימי המאורעות, נרצחו בעיר עדן 73 יהודים, ובשיח עות'מאן 17 יהודים. נבזזו ונשרפו מאות חנויות יהודיות, ארבעה בתי כנסת, 220 בתי יהודים, ושני בתי ספר- האחד לבנות והשני לבנים. הסיפור של יהודים אלו לא סופר עד היום, ונמחק מדפי ההיסטוריה של עם ישראל. מחובתנו כיום לזכור, ולא לשכוח.

יהי זכרם ברוך.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

3 תגובות

  1. "תמונות מזעזעות אלו צולמו לפני 84 בעיר עדן שבתימן."
    איפה התמונות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!