מבית ההוראה

כל השאלות שרציתם לדעת על הסופגניות וברכתם | מיוחד

מאת הגאון רבי איתמר הלוי מחפוד שליט"א, אב"ד חוקת משפט באשדוד ורב ומורה צדק בבית ההוראה 'המאורות'

א) סופגניות שטיגנום בשמן שטיגנו בו שניצלים, אסור לתת בהם "ריבת חלב" או לאכלם יחד עם גבינה [ואף צריך להמתין אחרי אכילתם שש שעות מאחר ורבינו השתילי זתים בראשי בשמים (סי' פט ס"ג) הביא דברי הרמ"א ולא השמיטם כדרכו בקודש כשאינו מסכים להם, ויש רבים המקילין בזה], ואין זה נחשב נותן טעם בר נותן טעם, כיון דשומני הבשר נכנסים ומתערבים בשמן ונבלעים בסופגניה וכשאוכל את הסופגניה שנבלע בה השמן אוכל את השמן ממש שהוא בשר, ואין זה דומה לדגים שנתבשלו בסיר בשרי שמותר לאכלם בגבינה, לפי ששם נבלע טעם הבשר בכלי והלך הטעם לדגים, משא"כ כאן השומן נתערב בשמן ואוכל את השמן שהוא בשרי. ועוד שלא שייך בזה נותן טעם בר נותן טעם, כיון ששתי הבליעות היו מאוכל לאוכל (כן העלתי בשו"ת ברית הלוי ח"ג כת"י).

ב) המטגן סופגניות ובירך על סופגניה בורא מיני מזונות כשעדיין שאר סופגניות לא טוגנו והם בצק, אין צריך לברך שוב בורא מיני מזונות על שאר הסופגניות דהברכה שבירך פוטרת גם אותם אע"פ שבשעת הברכה עדיין לא טוגנו, וכן הדין במטגן צ'יפס או כדורי פאלפל. ומן האמור נלמד, שאם היו לפניו עוגות שונות וביניהם עוגות גבינה ובירך על עוגת פרווה בורא מיני מזונות כשהיה עדיין בתוך שש שעות מאכילת בשר, ברכתו חלה גם על העוגה החלבית וכל שלא היה שינוי מקום והיסח הדעת אין צריך לברך שוב בורא מיני מזונות על עוגת הגבינה. גם נלמד שהמברך על מיץ ברכת שהכל ובזמן זה לא היה צמא למים, ואח"כ נהיה צמא ורוצה לשתות מים, אין צריך לברך כל שלא היה שינוי מקום, ולכן המחמיר ומברך על קוביית שוקולד לפני הסעודה כדי לפטור את המים ששותה בתוך הסעודה [מאחר ולא יכל לברך על מים קודם הסעודה כיון שלא היה עדיין צמא, עיי' בשו"ע (סי' קעד ס"ז)] מכל מקום פטר את המים שישתה בתוך הסעודה (כן העלתי בשו"ת ברית הלוי ח"ג כת"י).

ג) מותר לעשות סופגניות חלביות על ידי עירוב בעיסה חלב וכיו"ב ואין צריך לעשות צורתם משונה או לעשותם כמות מועטת כיון שאין הדרך לאכלם ממש עם בשר, אף שפעמים אוכלים אותם בתוך סעודה בשרית. וכן מותר לעשות סופגניה בשרית (יש חברת "גולדיס" העושה סופגניות בשריות כגון סופגניה מהמעשנה או פטה כבד או עראיס וכמובן שעליהם ליידע את הקונים על ידי שלט בולט). אבל אסור לעשות כובאנה חלבית אלא אם כן עושה כמות מועטת המספיקה לסעודה אחת או שעושה אותה בצורה משונה מהרגילות לעשות כובאנה רגילה (כן העלתי בשו"ת ברית הלוי ח"ג כת"י).

ד) כשאוכל סופגניה אין צריך ליטול קודם ידים כדין דבר שטיבולו במשקה כיון דהשמן הוא שמן סויה, שמן תירס וחמניות, שמן מנועים וכיו"ב אלא אם כן מטגנם בשמן זית.

ה) סופגניות אפויות בתנור שלא מטוגנת בשמן יש לברך עליה בורא מיני מזונות ואם אכל ממנה שיעור קביעות סעודה (שיעור 200 סמ"ק) יש ליטול ידים בברכה ולברך המוציא וברכת המזון (כשאכל כזית). כמו כן כיון שהם אינן מטוגנות אלא אפויות בתנור חייב להפריש מהם חלה בברכה כשעשה כמות בצק המחייבת בחלה. אבל סופגניות שמטגנם בשמן מעיקר הדין אין צריך להפריש מהם חלה וכדאי ורצוי להפריש מהם חלה בלא ברכה. ואם אופה מהבצק קצת והשאר מטגן ויש שיעור חלה חייב להפריש חלה בברכה.  


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!