פרשיית ילדי תימן

מדוע מסתירים את הדו"ח בפרשיית ילדי תימן? | ח"כ הרב יואב בן צור בטור מיוחד

חה"כ הרב יואב בן צור | צילום יעקב כהן
חה"כ הרב יואב בן צור | צילום יעקב כהן

מדוע מסתירים את הדו"ח בפרשיית ילדי תימן? | ח"כ הרב יואב בן צור בטור מיוחד

פרשת היעלמותם של ילדי תימן שעלו ארצה היא פצע פעור בחברה הישראלית לאורך שנים. זהו פצע שנפתח בכל פעם מחדש עם מחאות סוערות , ועדות, מינויים ובעיקר הבטחות מפוצצות לבני המשפחות לטפל באחת הסוגיות הכואבות והטראגיות שסוחבת המדינה משנותיה הראשונות ועד עצם היום הזה.

כבן לעדת יוצאי תימן, אני מכיר מקרוב את תחושת הכאב והסבל הנוראי של אותן משפחות יקרות שחרב עליהן עולמן בלקיחת היקר להן מכול. אותם הורים עמדו חלשים וחסרי אונים מול ממסד חזק שבמחי יד חרץ את גורלם של ילדיהם.

תנועת ש"ס בראשות הרב אריה דרעי, לאורך כל דרכה הפוליטית זעקה את זעקתם של אותם יהודים חסרי ישע, ונלחמה בכל כוחה כדי שמדינת ישראל תסיר את החסיון מהפרוטוקולים, תגלה ממה שהתרחש באותם ימים אפלים, ותעשה צדק בקשר לאותם מעשים נפשעים שנעשו לילדי תימן ומשפחותיהם.

הכרת המדינה בחטיפת ילדי תימן היא לא קשורה בדווקא לנושא קבלת הפיצויים לבני המשפחות, אלא קודם כל כהכרה בעוול שנעשה לאותן משפחות, לקיחת אחריות ומהלך כנה לתיקון היסטורי של כתם אפל ושחור, וחטא קדמון שרובץ על מדינת ישראל.

בימים אלו אני שב וזועק מדם ליבי על אחת העוולות הכואבות ביותר שקרו במדינתנו.

לצערי, מאז החלטת הממשלה ועד עצם היום הזה בנושא חטופי תימן, המזרח והבלקן לא התקדם דבר לכדי ביצוע הלכה למעשה.

השבוע ב-30 בנובמבר הסתיים חלון הזמן שבו יכלו בני משפחותיהם של 1,073 ילדים שהוכרו כבעלי גורל לא ידוע, להגיש בקשת פיצוי במסגרת הועדות השונות שדנו בפרשת חטיפות ילדי תימן, המזרח והבלקן.

עד תחילת חודש נובמבר הגישו בני משפחות של 246 ילדים בלבד בקשות לפיצוי בפועל – משפחותיהם של 17 ילדים בלבד קיבלו את הכסף מחברת הביטוח 'ענבל' שאחראית מטעם המדינה על העברת הכספים.

הסכום שהקצתה המדינה לפיצויים למשפחות שהוכרו כזכאיות עומד על 146 מליון שקלים, שמתוכם הועברו 4.1 מליון שקלים בלבד.

באפריל האחרון הוגש ע"י פרופ' איתמר גרוטו וד"ר שלומית אבני ממשרד הבריאות, דו"ח בנושא אחריותם של צוותי רפואה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן.

בדו"ח נקבע כי לכאורה בעקבות תפיסות גזעניות, צוותי רפואה ניתקו בין הורים לילדיהם, ואף מסרו ילדים לאימוץ שלא במסגרת סמכותם החוקית. ההודעות על פטירת הילדים נעשו ללא גופה. קבורה או מסמך רפואי שמוכיח זאת. הדו"ח כולל המלצה להתנצל בפני משפחות הקרבנות.

מאז שהדו"ח הוגש, נראה שהמדינה חוששת מהשלכות של לקיחת אחריות.

בעקבות הדו"ח: חובה לקיים דיון מעמיק ויסודי מדוע הדו"ח לא מפורסם? האם דו"ח נשלח לבחינה מחדש תוך בחירה בהיסטוריונית שלכאורה מכחישה את העוולות כלפי הציבור המזרחי? ואם כן, מדוע.

האם גורמים ממשרד המשפטים היו מעורבים בהליך הטיפול בדו"ח מתוך חשש משאלת הפיצויים?

הנושא מהווה פצע פתוח בלב החברה הישראלית. הסתרה של דו"ח שנכתב על ידי בכירים במשרד הבריאות הינה סכנה לדמוקרטיה.

קוראים יקרים, הבאתי בפניכם מקצת מהכשלים ומהתהיות הרבות בהתנהלות המדינה בפרשה. אין ספק שפרשת ילדי תימן היא חבית נפץ שאף אחד לא רוצה להתעסק ולגעת בה.

אבל אין מנוס. הצדק אמור להיעשות עם בני המשפחות שחרב עליהם עולמם בלקיחת היקר להם מכול, והם חייבים לדעת את האמת, מה התרחש בתקופה אפלה זו.

כולי תקווה שהמדינה תתעשת ותחליט לפתוח את כל הפרוטוקולים החסויים, ולהביא מעט נחמה ורוגע לאותן משפחות.

(הדרך)


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

תגובה אחת

  1. רצוני להוסיף שיש עוד מקרים כאלה שאותם הורים לא התלוננו משום שהאמינו בתחילה לשלטונות מתוך האמונה שיהודים לא יעשו זאת לבני עמם ולאחר מכן גם נפטרו, ואני כותב זאת ממקור ראשון, שתמיד ראיתי את אמי בוכה מתוך כאב על הילדה שנולדה בבית חולים קפלן, אך משנולדו לה ילדים נוספים, ניסתה להסתיר את הכאב מהילדים הקטנים אך לפעמים ראינו אותה בוכה ולא היבנו מדוע?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!