אחר מיטתו: קווים לדמותו של איש האשכולות הרב צדוק טיירי זצ"ל – ממייסדי ובוני בית מדרשינו בבני ברק

הרה"צ צדוק טיירי זצ"ל עם יבדל לחיים מרן הגר"י טיירי | צילום: ארכיון המאורות
הרה"צ צדוק טיירי זצ"ל עם יבדל לחיים מרן הגר"י טיירי | צילום: ארכיון המאורות

אחר מיטתו: קווים לדמותו של איש האשכולות הרב צדוק טיירי זצ"ל – ממייסדי ובוני בית מדרשינו בבני ברק

רבנים, ראשי ישיבות, אישי ציבור וקהל גדול ליוו ביום שני השבוע, את אחד ומיוחד מוותיקי וזקני העיר הרב צדוק טיירי זצ"ל, שנפטר לאחר מחלה, בשנת הפ"ז לחייו.

הרב צדוק זצ"ל, נולד בתימן בערב פסח תרצ"ה, לאביו הצדיק ר' עובדיה טיירי זצ"ל, שהיה מחשובי הקהילה, כבן למשפחה ברוכת ילדים המתמודדת עם חבלי הקליטה של אותם ימים, היה הוא הרוח החיה בבית אביו לעזור ולסעוד את המשפחה ולסייע בפרנסת הבית.

לאחר שבנה את ביתו עם רעייתו שתחי', בת ר' שמעון בן-דוד זצ"ל מרבני העדה רב ביהכנ"ס צמח דוד בתל אביב, קבע מגוריו בעיר חולון, בשנים הראשונות פתח עסק לפרנסת ביתו והשתמש בו גם ככלי להרבות תורה, וזאת ע"י תמיכה מרובה במוסדות תורה ועשיית צדקה וחסד, בנוסף לזאת, גם קבע את ביתו כבית ועד לחכמים, כשייסד בתוך ביתו שיעורי תורה לרבים במשך שנים רבות, באזור מגוריו שהיה שממה רוחנית, מה שגרם להפרחת התורה במקום, ורבים מעידים שהם חבים לו את חייהם הרוחניים בשל כך.

עוד לפני שהוקמו ארגוני החסד, היה ר' צדוק מפעל של צדקה וחסד, כשביתו פתוח לכל נצרך, בהכנסת אורחים מופלאה ונדירה, כמו"כ היה שולח מתן בסתר ליתומים ואלמנות, מבלי שיידע מישהו על כך, היה אוזן קשבת לסביבתו בעצה ובתבונה, ובטוב ליבו לא היה מסוגל להשיב פני איש ריקם.

לפני כארבעים שנה, למען חינוך הילדים, עקר במסירות נפש ממקום מגוריו ועבר להתגורר בבני ברק, תוך שהוא סוגר את העסק שהיה בבעלותו, ומשתקע באהלה של תורה. וכאן החלה מסכת חיים מופלאה, בתחילה קבע את לימודו בכולל חזון איש, בו למד כעשר שנים, תוך שהוא נקשר לחשובי הת"ח ולגדולי הרבנים, בהמשך עבר ללמוד בכולל אצל הגר"ש בעדני שליט"א, תוך שהוא נקשר אליו ולומד מדרכיו, היה יד ימינו של הרב שלום שלום זצ"ל, והיה משתתף עמו במסעות לחו"ל לאיסוף כספים למען כולל שערי יוסף.

רבי צדוק זכה לקרבתם של גדולי ישראל, היה יוצא ובא באופן קבוע אצל מרן הרב שך זיע"א, עמו נועץ בכל עניניו, וזכה לחביבות מיוחדת אצלו. כמו כן אצל מרן הסטייפלער זיע"א שכינה אותו בתואר צדיק. במיוחד היה מקורב למרן הרב שטיינמן זיע"א, ואף היה ממתפללי הנץ הקבועים בביתו, וזכה ממנו לחביבות מיוחדת. תקופה מסויימת חלה ר' צדוק ונבצר ממנו להגיע לתפילה, מרן זצ"ל התעניין בשלומו, ושלח לו את א' מספריו, כשהוא רושם לו הקדשה וברכת רפואה שלימה בכתב ידו.

דבוק מאוד היה בקונו בתפילותיו, תוך שהוא מדבר במילים פשוטות מעומק ליבו, כבן המתחטא לפני אביו, את סדר יומו היה פותח בשעה ארבע בבוקר, בהתבודדות בתפילה ותהילים על צרות הכלל והפרט, וסדרי לימוד קבועים לפני תפילת הנץ, ואף בהמשך היום כשהיה הבית רועש מבני המשפחה, קשה היה לנתקו משקידתו בלימודו.

לבו היה חם לכל דבר שבקדושה, התורה היתה שעשועיו ומשוש חייו, וכל ימיו פעם בו הרצון להגדיל תורה ולהאדירה, ואכן היה מסייע למוסדות תורה רבים, בתמיכה רבה ביד רחבה. בנוסף לכך, שאף לבנות משכן לה', מקום שישמע בו תורה ותפילה לציבור אברכים בני תורה, ואכן בשנים האחרונות, זכה להקים במסירות נפש את בית הכנסת ק"ק תימן 'קהילת יעקב', ברחוב אבטליון בב"ב, ע"ש מרן הגאון רבי יעקב אדלשטיין זיע"א, אליו היה מקורב מאוד, ובהמשך הזמן, אף ייסד כולל לימוד במקום, והיה הרוח החיה והמפעילה והמקדמת של כל פרט ופרט, בהעמדת סדרי התפילה והלימוד בביהכנ"ס, והכל מתוך התמסרות גמורה ומיוחדת, ולפעמים עד כלות הכוחות ממש.

כל ימיו החדיר בבניו וצאצאיו אהבת תורה עצומה, והיה דמות חיה למשפחתו ולכל מכריו לאחוז בדרך התורה, בלי לסטות ימין ושמאל, ותמיד היה מדבר לבני ביתו דברי אמונה וביטחון בבורא עולם בכל המצבים והניסיונות, תוך שהוא מלמד מנסיונות ומצבים בהם התמודד.

אנשים רבים בימי השבעה, מספרים על מעשי חסד נפלאים שעשה בהצנע, מבלי שידע מישהו על כך, ביתו שהיה ממוקם במרכז העיר היוה כתחנה לרבים, מכרים שהיו נצרכים לפוש מעט במהלך שהותם בעיר, שידעו שהבית פתוח תמיד לכולם במאור פנים מיוחד, כל הנכנס אל הבית, לא היה יוצא מבלי לסעוד לבו, ולקבל צידה לדרך.

הלוייתו יצאה מבית הכנסת 'דברי שיר', בו קבע את שיעוריו ותפילותיו, הספידוהו: שאר בשרו, הגאון ר' יפת טיירי שליט"א, ר"י שדי חמד, הגאון ר' יהודה אריה דינר שליט"א, הגאון ר' יחיאל תם שליט"א מרבני חולון לשעבר, הגאון ר' שלמה לוונשטיין שליט"א, בנו הגאון ר' יאיר שליט"א, בהמשך מסע ההלוויה ספד לו הגאון ר' מרדכי שמואל אדלשטיין שליט"א.

הותיר אחריו משפחה מפוארת של בני תורה, בנו הרב יאיר טיירי שליט"א, רב ביהכנ"ס 'קהילת יעקב' ומראשי ישיבת משכן שמעון וראש כולל תפארת יוסף, בנו הרב אבישי טיירי שליט"א, שעמד לימינו בעשייתו, חתנו הרב ציון היקרי שליט"א מחשובי האברכים בבת ים, חתנו הרב יעקב מורדוך שליט"א מחשובי האברכים באלעד, חתנו הרב פנחס גמליאל שליט"א מחשובי המלמדים בפ"ת, חתנו הרב שאול צוברי שליט"א מרבני העיר גדרה, נכדים ונינים.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!