מבית ההוראה

האם מותר להניח מרק קר על הפלטה בשבת?

מאת הגאון רבי רון אל אהרן שליט"א, אב"ד לממונות בנתיבות ורב בבית ההוראה 'המאורות'

שאלה:

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול, בילדותי נהגו להניח מרק קר בשבת על הפלטה, כדעת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול.
ולא עוד, אלא שלא היה אז פלטה שבת אלא חיממו על הפתיליה והיו מחממים מראש מים ומניחים בצד, ובשבת היו מוסיפים מים בקומקום המונח על גבי הפלטה.
והנה ידוע שדעת מרן אינו כן, אך אנן נקטינן כדעת הרמב"ם ועוד פוסקים, שאין בישול אחר בישול גם בלח.
מהו המנהג לפי דעת פוסקי תימן?

תשובה:

בהנחת מרק קר ע"ג פלטה בשבת יש שתי בעיות בהלכה.א. דין "חזרה" בשבת.ב. דין בישול אחר בישול בלח.ולכן בעניין דין חזרה בשבת. הנה דעת רוב הפוסקים בשיטת השו"ע סוברים שפלטה של שבת נחשב גרוף וקטום ואין חשש לא של חיתוי ולא של מחזי כמבשל. וע"כ מדין זה יהא מותר.ובעניין דין בישול אחר בישול בלח.  בתימן היו רבים שפסקו כשיטת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול בלח. ולכן מי שיש לו מנהג ברור יכול להמשיך ולנהוג כן ללא כל חשש וללא כל פקפוק. ולשיטת האוסרים אין נפקא מינה באיסור בישול בין סיר המונח על גבי אש גלויה או סיר המונח ע"ג פלטה של שבת. בכל מצב נחשב הדבר לבישול ויהא אסור.

אלא שיש להשים לב, שאף לשיטת המקילים, אם מדובר באש גלויה, הדבר אסור מדיני "חזרה" משום מחזי כמבשל. ואם האש מכוסה (וי"א לכסות גם את הכפתור שמגדיל את הלהבה) הדבר יהא מותר משום שאין מחזי כמבשל וכן אין בישול אחר בישול בלח.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!