מבית ההוראה

האם צריך מזוזות בכניסה לבניין?

צילום קלף מזוזה | צילום מתוך מכון קסת הסופר באדיבות הרב שלמה דהרי
צילום קלף מזוזה | צילום מתוך מכון קסת הסופר באדיבות הרב שלמה דהרי

מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א, רב הישוב נחליאל ורב בבית ההוראה 'המאורות'

שאלה:

שלום כבוד הרב – רציתי לשאול אם צריך מזוזות בכניסה לבניין?

תשובה:

לכבוד השואל ממכון המאורות הי"ו

שלומים תן כמי נהר וכנחל שוטף ברכה.

באשר לשאלתך אם צריך מזוזה בפתח הכניסה לבנין, הנני להשיב.

פשוט שכל כניסה שיש לה צורת הפתח, הוא בכלל על מזוזות ביתך ובשעריך. ואיתא ביומא (דף יא עמוד א) תנו רבנן בשעריך – אחד שערי בתים, ואחד שערי חצירות, ואחד שערי מדינות, ואחד שערי עיירות, יש בהן חובת מצוה למקום. משום שנאמר וכתבתם על מזזות ביתך ובשעריך.

וכן פסק הרמב"ם בהלכות תפילין ומזוזה (פרק ו הלכה ח) וז"ל, לפיכך אחד שערי חצרות ואחד שערי מבואות ואחד שערי מדינות ועיירות הכל חייבים במזוזה שהרי הבתים החייבין במזוזה פתוחין לתוכן, אפילו עשרה בתים זה פתוח לזה וזה פתוח לזה הואיל והפנימי חייב במזוזה כולן חייבין, ומפני זה אמרו שער הפתוח מן הגינה לחצר חייב במזוזה, עכ"ל.

וכן פסק מרן בשו"ע (יו"ד סימן רפו סעיף א) אלו המקומות שחייבים במזוזה, אחד שערי בתים ושערי חצרות, מדינות ועיירות, רפת בקר ולולין ואוצרות יין ושמן ובית האשה ובית השותפים, כולם חייבים. וכתב הרמ"א שם ודוקא כשבית השותפים ישראלים, אבל בית של ישראל ועובד כוכבים פטור ממזוזה (מרדכי ספ"ק דעבודת כוכבים) וכן חצירות או עיירות שמקצת עובדי כוכבים דרים שם, פטורין ממזוזה (חידושי אגודה פ"ק דיומא). וע"ע שם בנו"כ. ועוד כתב מרן בשו"ע (סימן רפז סעיף א) שאין הפתח חייב במזוזה, אלא אם כן יש לו שתי מזוזות ומשקוף. דהיינו צורת הפתח.

ולכן אם יש בכניסה צורת הפתח, צריך להניח שם מזוזה. וכן המנהג פשוט בכל המקומות. אך אם אין שום צורת פתח בכניסה לבנין, היא נחשבת ככניסה שאינה חייבת במזוזה. וע"ע בשו"ת מנחת יצחק (חלק ג סימן מו) ואם בכל זאת ירצה להניח מזוזה כדי שיהיה לשמירה במקום הפטור, אין להניחה. ועיין בשו"ת שבט הלוי (חלק י סימן קפא) שהאריך בזה, ואכמ"ל.

לסיכום ההלכה: מאחר ובדרך כלל כל הכניסות לבניין מגורים יש בהם צורת הפתח וגם דלתות, ודאי שצריך להניח מזוזה כמו כל הפתחים החייבים במזוזה.

שבת שלום

אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!