מרתק

"גם בימינו יש אנשים שמוסרים את נפשם על לימוד התורה"

הרב ישראל דחבש | באדיבות - אתר דרשו
הרב ישראל דחבש | באדיבות - אתר דרשו

הרב ישראל דחבש, מרבני 'אחינו', מספר על ילד בן 14 שישן בלילה עם כובע גרב כדי שאביו לא יחתוך את פאותיו.  "אתה רואה שהנשמה היהודית מתעוררת ורוצה את קרבת ה' בכל רגע".

נקרא לו דניאל, הנער בן ה-14 מנתניה, שישב בחקירה מול חוקרים קשוחים והסביר להם בפנים שוחקות שהוא מוכן לשבת בכלא גם שנתיים, אם זה המחיר שעליו לשלם כדי לחיות כיהודי. אבל במקום שנתחיל מהאמצע, נחזור להתחלה ונשמע את הסיפור כפי שסופר לנו מפיו של הרב ישראל דחבש, מרבני 'אחינו', שעיניו כבר ראו מאות ואלפי סיפורים של מסירות נפש ללימוד התורה הקדושה.

"אני מספר לך היום על בחור בן 14 מנתניה. ילד פלא של ממש. הוא גדל בבית שאין לו כלום עם יהדות, אבל הנשמה היהודית שלו התעוררה וחשקה בקרבת ה'. הילד הזה התחיל להתחזק, הצטרף לשיעורי תורה ולאט לאט התחיל לשמור מצוות.

"אבל מה? בבית שלו היו לא פחות משבעה מכשירי טלוויזיה. בכל חדר יש מסך גדול ומרצד, ובנוסף יש מחשב עם אינטרנט. איך אפשר לשמור על העיניים כשכל היום הטלוויזיה פתוחה איפה שאתה הולך? איך אפשר להישאר עם מחשבה טהורה כשהמחשב עם האינטרנט זמין 24 שעות ביממה על כל המראין בישין שמקופלים בתוכו?

"החליט מיודענו לפנות להורים שלו. הוא דיבר אליהם יפה, וביקש שיסכימו להוציא את הטלוויזיה מהבית, או לפחות שלא תהיה ככה פתוחה כל הזמן ותקשה עליו בדרך שבה בחר.

"אבל ההורים יש להם חשבונות משלהם. הם החליטו שהם לא מקבלים את בקשתו של הילד. האבא בכלל כעס על עצם העובדה שהבן שלו חוזר בתשובה והודיע לו שלא משנה כמה הוא יבקש ויתחנן, אף אחד משבעת מכשירי הטלוויזיה לא יוצא מהבית.

"הבחור הזה עשה טעות קשה מאוד. במקום להתייעץ עם רב או עם איש חינוך שמבין עניין ויכול אפילו לתקשר עם ההורים שלו ולהסביר להם מה עובר על הילד, הוא בחר ללכת בדרך קיצונית, שאנחנו אף פעם לא ממליצים עליה, ואפילו מקפידים להזהיר מפניה בכל פעם שיש לנו חשש קל שבקלים שמישהו הולך לעשות מעשה כזה.

"דניאל הזה החליט שהוא לא משחק משחקים. הוא קם בלילה כשכולם ישנו עמוק, הוציא מהבית את כל שבעת מכשירי הטלוויזיה ושבר את כולם בחצר הבית. כשסיים את ה'מבצע', הוא הבין באיחור שעכשיו זה מסוכן לחזור הביתה. במקום זאת הוא ברח מהמקום ונקש על דלת ביתו של יהודי דתי המתגורר באזור ולומד אתו תורה לפעמים. בבוקר הוא הלך לבית הספר כאילו לא אירע דבר, אבל אבא שלו הבין מיד ידו של מי היתה במעל, והלך לבית הספר לחפש אותו כשהוא מלווה בשני שוטרים.

"הילד נלקח לתחנת המשטרה, שם הוא נחקר והודה באופן מיידי שהוא שבר את מכשירי הטלוויזיה. השוטרים ניסו להוציא ממנו התנצלות או משהו כזה, אבל הוא בשלו, מצהיר בצורה ברורה שאם אבא שלו יקנה מכשיר חדש, הוא ישבור גם אותו. איימו עליו שישלחו אותו לחודש בכלא אבל הוא צחק להם בפנים ואמר שהוא מוכן לשבת גם שנתיים במאסר, אם זה המחיר שהוא צריך לשלם כדי לשמור על הקדושה שלו.

"בסופו של דבר הוא חזר הביתה, לא לפני שהוציאו לו צו הרחקה מהיהודי שמלמד אותו תורה, כשהאבא טוען שהיהודי הזה השיא לו עצה לשבור את מכשירי הטלוויזיה. העניין הוא שאני מכיר את האיש הזה באופן אישי ואני יודע שזה לא נכון, אבל בינתיים הוא מתמודד עם תביעה משפטית נגדו.

"מסתבר שהילד הזה לא נפל רחוק מהעץ, וגם אבא שלו יודע לעשות מעשים לא הגיוניים בעליל. לילה אחד הילד מתעורר כשהוא שומע קול של מכונת תספורת. לתדהמתו הוא רואה את אבא שלו רוכן מעליו ומנסה לקצץ לו את הפאות. הילד זינק כנשוך נחש, ומאז הוא לא ישן במיטה בלי כובע גרב ששומר לו על הפאות.

"הסיפור הזה עוד לא נגמר. האבא קנה בינתיים מסך פלזמה ענק לסלון, אבל זה המכשיר היחיד שיש בבית. בשאר החדרים אין טלוויזיה וגם האינטרנט מסונן, לפי דרישת הילד שכבר זוכה כנראה לקצת גיבוי מהאמא שרואה שזה הדבר הכי חשוב לו בעולם.

"אותי עירבו בסיפור אחרי שהילד כבר שבר את הטלוויזיות. כשאבא שלו קנה חדשה אני אמרתי לו אל תעשה כלום. הסברתי לו שזה הבית של ההורים שלו, ואין לו זכות לשבור להם חפצים, גם אם מדובר במכשיר טמא כמו הטלוויזיה. הוא התעקש שלא יהיה בחדר שלו, ובינתיים אף אחד לא מכריח אותו להכניס לחדר שלו טלוויזיה. לגבי הסלון הזהרנו אותו שוב ושוב שזו לא דרך התורה.

"אני רוצה להבהיר בצורה ברורה לקוראים הנחמדים שלנו. המעשה שהילד הזה עשה ראוי לכל גינוי. אסור להשחית רכוש של אחרים, ובוודאי לא של ההורים שלכם. אוי ואבוי לנו אם ככה יתנהגו כל הילדים שחוזרים בתשובה. חוץ מעוון גזל החמור יש בזה עוון גדול של חילול ה'. מה אומרות הבריות שרואות מעשה כזה? כך מתנהג ילד שלומד תורה?!

"אבל בתוך כל הגינוי החריף שוכנת גם הערכה. יש לי הערכה עצומה לילד שהוא ילד טוב, הוא לא ילד מופרע. אבל הוא יצא מהטבע שלו והפך את עצמו לילד הכי בעייתי בעולם, כשהוא רצה לשמור על הקדושה שלו, על העיניים שלו. הוא מוכן לשבת בכלא, הוא נחקר על ידי שוטרים קשוחים ועדיין כל מה שמעסיק אותו זה רק התורה הקדושה.

"גדולי המוסר והחסידות אומרים שלהיהרג על קידוש ה' זו דרגה גדולה מאוד של קדושה, אבל לחיות על קידוש ה' זו דרגה הרבה יותר גבוהה. אני מתכוון לומר שאם מי שעושה בעיות לשם שמים ראוי להערכה, על אחת כמה וכמה ילד שלא שובר שום דבר, שלא מאיים על ההורים ולא משחית רכוש, אבל מוסר את נפשו ושובר את הטבע שלו, הוא משחית את היצר הרע שלו ולא נותן לו לשלוט בו. יש מכשיר טלוויזיה בבית אבל הוא בכח על טבעי מתגבר ולא מסתכל גם כשיש את התוכנית הכי מעניינת ואת המשחק הכי מרתק. אחד כזה בוודאי ראוי לכל הערכה, וברך ה' דניאל מנתניה כבר הגיע לדרגה הזאת.

(דרשו)


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!