חדש!

הופיע ויצא לאור ספר הגדה של פסח 'פניני משה' | הרב משה קלזאן

הגדה של פסח

פניני משה

מאת הגאון רבי משה קלזאן שליט"א

אור חדש האיר וזרח בעולם הספר התורני עם צאתה לאור של ההגדה של פסח 'פניני משה', שיצאה לאור מתחת ידי הגאון רבי משה קלזאן שליט"א, אשר עוד משחר נעוריו גדל בין החכמים, ונמנה על מייסדי ה'קיבוץ' של ישיבת קול תורה בירושלים ת"ו, ואשר מזה כחצי יובל שנים מכהן פאר כרבה של שכונת קטמון בעיה"ק ירושלים ת"ו.

חיבור זה שהינו חלק מחיבורו הגדול 'אבן השוהם' על התורה, מצטרף לספריו הקודמים 'שפת השלחן' על המשנה ברורה וכן 'דרכי איסור והיתר' על שולחן ערוך יו"ד, אשר קנו להם מקום של כבוד בהיכלי התורה לשם ולתפארת.

נציין כי ההגדה שבפנינו כוללת הן דברי אגדה הגות ומחשבה בענייני ליל הסדר וחג הפסח, וביחוד מטעימנו המחבר מכבשונו של המהר"ל מפראג – אשר כנודע דבריו עמקו מיני חקר וטעונים ביאור והרחבה, והן ענייני הלכה, מסורת אבות ומנהגי תימן.

פעמים שהמחבר שליט"א ממזג ומשלב מנהגי אבות ודברי הגות גם יחד, ולדוגמא נביא אחד מן הפנינים הללו, בעניין מנהג תימן לשפוך יין באצבע קמיצה. המחבר שליט"א עומד על המנהג לשפוך את הדם באמירת "דצ"ך עד"ש באח"ב", וכן "דם ואש ותימרות עשן", שלא כמנהג שאר עדות לשפוך באצבע המורה. וביאר מקור נפלא למנהג על פי הכתוב בפרקי דרבי אליעזר (פרק מז): רבי ישמעאל אומר, חמשה אצבעות של יד ימינו של המקום ברוך הוא – כולם יסוד גאולות, אצבע קטנה – הראה לנח מה לעשות בתיבה, שנאמר וזה אשר תעשה אותה, אצבע שנייה לקטנה, בה היכה את מצרים, שנאמר ויאמרו החרטומים אל פרעה אצבע אלהים היא, וכמה לקו באצבע עשר וכו'. למדנו מכך טעם למנהג, שכיון שמכת מצרים היתה בקמיצה, לכן אנו נוהגים לשפוך דוקא בה. ומזה תלמד שכל מנהגי אבותינו קודש ולכל דבר יש מקור בחז"ל, ע"כ דברי המחבר שליט"א. שפתיים ישק משיב דברים נכוחים.

כידוע מנהגי סדר פסח עוברים מאב לבן, משפחה משפחה ככתבה וכלשונה. ובזה בייחוד מטעימנו המחבר ממה שקיבל מאביו הגאון רבי שמעון קלזאן זצ"ל, שהיה נצר לשושלת רבנים עתיקה ומפוארת. והן זו מהות חג הפסח, מצות 'והגדת לבנך', וכן 'למען תספר באזני בנך ובן בנך' וגו'. וראה מה שביאר בזה המחבר שליט"א, מהו ההבדל בין לשון 'הגדה' ללשון 'סיפור', ודברי פי חכם חן.

בנוסף, ראוי לציין את ייחודה של ההגדה שבפנינו, שכן בנוסף להלכות הסדר שהובאו בדברי הפוסקים, היא כוללת הדרכה מעשית מפורטת על כל סדר ליל פסח, דבר שערכו רב במיוחד בדורנו בו רבו בעלי תשובה כן ירבו, ואף בני תורה מובהקים אשר חסרו מסורת אבות מסיבות שונות. שבעתיים נצרך הדבר בתקופה האחרונה, בה עקב מגפת ה'קורונה' נאלצו רבים – לרבות זוגות צעירים ממש – לערוך לראשונה את הסדר בעצמם בביתם, כשהם בגפם. ואף אם גופי ההלכות מסודרות לפניהם בהגדות המצויות, מכל מקום עדיין חסרה ההדרכה המעשית והניחוח המיוחד של בית אבא כמסורת אבותינו, ועל צורך זה עונה הגדה ייחודית זו.  

לא נותר לנו אלא לברך את הגאון המחבר שליט"א שיזכה להמשיך ולהפיץ מעיינותיו חוצה, ובע"ה כבר בקובץ הבא נזכה לבשר לשוחרי התורה והוגיה על צאתו לאור עולם של חיבורו הגדול 'אבן השוהם' על התורה, לשם לתהילה ולתפארת.

ניתן להשיג את הספר בטל' – 0548422587.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!