מנהגי תימן בארץ ישראל: לרגל יום הילולת בעל ה'אור לציון' שביבי הוד מהנהגותיו במנהגי תימן

רבינו שלמה קורח זצ"ל עם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ''ל | מכון המאורות
רבינו שלמה קורח זצ"ל עם הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ''ל | מכון המאורות
מדבקה תחקיר-01

מנהגי תימן בארץ ישראל: לרגל יום הילולת בעל ה'אור לציון' מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל | שביבי הוד מהנהגותיו במנהגי תימן | לפניכם קטע מתוך ספר 'שפתי מלך' חלק ד', מדבריו של מרן הגאון רבי שלמה קורח זצ"ל רבה של בני ברק וזקן הרבנים, בעדות אישית על דעתו של מרן הגרב"צ אבא שאול זצ"ל בעניין מנהגי תימן | כל הפרטים ביריעה שלפניכם

שאלה: האם בני תימן בארץ ישראל עליהם לעזוב פסקיהם, ולנהוג כדעת מרן השו"ע בכל דבר ועניין, שהרי מבואר בספרי הפוסקים האחרונים ז"ל שמרן הוא מרא דארעא דישראל.

תשובה: פשוט שאין לנו לבטל מנהגותינו הקדומים מחמת פסקי מרן השולחן ערוך, ואף בארץ ישראל. ועלינו להחזיק בכל עוז במנהגינו.

כן כתב רבינו שליט"א בתשובה שנדפסה בשו"ת אדני פז להגר"א אבידר שליט"א (חלק ד' או"ח סימן ט"ז). וזה לשונו שם: אם בני תימן צריכים לעזוב פסקיהם ולפסוק כמרן הקדוש. כבר שברתי קולמוסים רבים בחיבורי על זאת. ואיני יודע מה מסתתר אחרי הרעש המיותר הזה, שהרי מרן עצמו רוב פסקיו כהרמב"ם, כולל הסגנון. שנית, רבות פסקו כמרן, ומה שהחזיקו בכל עוז אלה פסקים שנפסקו במשך הדורות על פי חכמיהם ובתי מדרשיהם. ורבות פעמים הרמב"ם תנא דמסייעא, ופעמים רבות מרן והפוסקים שחולקים עליו. וראיה שאינה כ"כ אמת, שהרי אפילו על מבטאינו שמחלק בין כל אות ואות, ובין האות עצמה, מנגחים אותנו במקום שילמדו מאתנו, ולא יבואו לידי חירוף וגידוף, וכפי שהארכתי בעריכת שולחן.

וכבר מהרי"ק אביו של מו"ז הרע"ם טען: "ולמה יכבה נרו של זה מפני נרו של זה". וגם כתב כי יש חשש "פן ירבו הנוטפין על הזוחלים". ע"ש בחיבוריו משכיל דורש ומרפא לשון. וזה היה לפני מאה ושלושים שנה. ועתה בזמנינו, לא רק נוטפים, אלא גדולות הכסף והזהב להדפיס ולהפיץ בכל בית את מסורת אבותם הקדושים, לעומת דלותינו וחולשתינו, רוצים להכריע דרכי קודש. וכבר כתבתי, שבזה יתנו נשק לצדוקים של ימינו הנקראים רפורמים, וישישו על משובותינו, שהנה יש היתר לשפץ ולהתאים ולבטל דברים. ומכח חרדה זאת, אני מורה לשואלי, שאין צריכים שום התרה לחזור למנהג אבות, כי שינו מחמת שהוטעו לנטוש תורת אב ומוסר אם, וצריכים לחזור בתשובה על כך.

וזכיתי לשמש גדולי הדור שעבר, וכבר כתבתי בעריכת שולחן חלק א', כי מרן הגרי"ש כהנמן זלה"ה הגאון מפוניבז', הורה לנו לחזור אחר כך לבד על התקיעות, מחמת שמנהגינו בשברים ובתרועות באופן אחר, ועל אף שאנו תלמידיו – ובתוך ישיבתו מתי מספר. ומורי ורבי מרן הגר"א קוטלר זלה"ה היה נהנה לומר לי, כי יהדות תימן שימרה מסורת ראשונים.

ובדורינו זה מרן חכם בן ציון אבא שאול זלה"ה נתארח בביתי כל השבת, וכשהקדמתי לו ביום ששי על מנהגינו, וביניהם: אין בישול אחר בישול כנגד האש ואפילו בלח. ענה לי ברוב אמיתותו, יודע אני כל מנהגיכם, ואני פה אנהג בשבת כפי שאתם, זיע"א. עכ"ל רבינו שם. ודברים אלו משמיה דהגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל נזכרו גם בעריכת שולחן חלק ג', פתיחה להלכות שבת הערה י"ח, דף ט"ו, ע"ש. (ושמענו מפי בנו הגאון רבי עמרם קורח שליט"א, כי אביו מרן שליט"א היה נוהג שנים רבות כדעת רבינו הרמב"ם וסייעתו שאין בישול אחר בישול בדבר לח, ולפיכך הוצרך לומר כנ"ל להגרב"צ זצ"ל. אך בזמן האחרון מתורת חומרא לעצמו היה מחמיר כדעת מרן שיש בזה משום בישול).

ואודות דעת הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, כן כתב בהדיא בשו"ת אור לציון ח"ג סימן ג' אות א', דקהילות בני ספרד נחשבים כקהלה אחת, וכן בני אשכנז, וכן בני תימן, ע"ש. וראה עוד בהקדמה לשו"ת אור לציון חלק ב'. [אלא דבהאי עובדא יש לעיין, מטעם מה סמך הגרב"צ להקל בזה, אם בשו"ע סימן שי"ח סעיף ד' מפורש הדין לאיסור, ובפשוטו הוא אף איסור תורה, כיעויין במשנה ברורה שם. וכפי הנראה הוא מדין מנהג המקום]. ועיין עוד בדברי מהר"ח כסאר זצוק"ל בשו"ת החיים והשלום עניינים נפרדים סימן י"ג, (ועיין במה שכתב ע"ז הרה"ג אח"כ שליט"א בקובץ דברי חפץ ט' דף קמ"ב, ודו"ק). וראה עוד בדברי מהרא"ח אלנדאף זצוק"ל בספר פתחון טוב מדף י"ב ואילך. (והדבר ידוע ומפורסם שכן היא דעת רוב ככל גדולי ופוסקי הדורות).


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!