איך נהגו הנשים במוצאי שבת הקרוב האם הם מברכות לבד מאורי האש?

מארי שלום הרמתי מקונן בכותל המערבי אמש | צילום מתוך הוידאו
מארי שלום הרמתי מקונן בכותל המערבי אמש | צילום מתוך הוידאו

בענין ברכת מאורי האש בתשעה באב (גם דחוי) שחל במוצאי שבת | מאת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א רב הישוב נחליאל ורב בבית ההוראה 'המאורות'

שאלה: איך נהגו הנשים במוצאי שבת הקרוב האם הם מברכות לבד מאורי האש, או שהם לא מברכות.

תשובה: כבר כתבתי בשו"ת ברכת אוריאל (חלק א סימן מב) בזה"ל, באשר לברכת הנר כדי לצאת מפלוגתא אם רשאות בכלל לברך בורא מאורי האש, שהרי לדעת הביאור הלכה (סי' רצ"ו סעי' ח' ד"ה לא יבדילו) אינן רשאות לברך. גם הגאון ר' שריה דבילצקי בספרו דיני תשעה באב (עמוד נח) כתב בזה"ל, שמימינו לא שמענו נשים שינהגו כן. והיינו משום שגם בכל מוצ"ש איכא דס"ל דנשים פטורות. ובמוצ"ש זה איכא דס"ל דכו"ע פטורים. וכ"כ בשו"ת רבבות אפרים (חלק ג סימן שע) דכ"ש במוצ"ש זה דאין מסדרין אותו על הכוס יש יותר קפידא שנשים לא יברכו לעצמן. וע"ע בפסקי תשובות (שם) שהביא דעתם. אך כבר האריך לחלוק בזה ביביע אומר (חלק ד סימן כד אות ט) ובספר חזון עובדיה (ארבע תעניות עמוד שמג), וס"ל שיש לנשים לברך בורא מאורי האש, עיי"ש.

ודע, הבדלה של מוצאי שבת רבנו השתילי זתים (סימן רצו סעיף ח) השמיט דברי הרמ"א שכתב שהנשים לא יבדילו לעצמן. משמע דס"ל שהנשים חייבות בהבדלה ואפילו ברכת הנר. וא"כ ה"ה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב צריכה לברך על הנר. אולם רבנו מהרי"ץ בעץ חיים (דף קנ עמוד ב) הביא דברי הרמ"א שישמעו הבדלה מן האנשים. והרב עריכת שולחן (כרך ג שבת חלק א סימן רצו סעיף ג) כתב, נשים חייבות בהבדלה, כשם שחייבות בקידוש. משמע כל ההבדלה כולל ברכת הנר. וכ"כ בשולחן ערוך המקוצר (חלק ב סימן סא סעיף ה) ואשה שיודעת להבדיל בעצמה, ואין לה איש שעדיין לא יצא ידי חובת הבדלה שתשמע ממנו, תבדיל היא, ותאמר כל הברכות ואפילו מאורי האש.

וראיתי בזית רענן על השתילי זתים (שם) שתמה על דברי רבנו מהרי"ץ, עיי"ש. ויש ליישב דברי מהרי"ץ דהיינו מה שכתב להביא דברי הרמ"א הוא לצאת מידי פלוגתא ולכתחילה, ודו"ק. והן אמת שמעולם לא ראיתי שנשים ברכו ברכת מאורי האש במוצאי שבת שחל בו תשעה באב. וגם לא ראיתי גדולי וחכמי תימן שכתבו על זה. ואדרבה ראיתי בשתילי זתים (סימן תקנו) שכתב בענין ברכת הנר בליל תשעה באב שחל במוצאי שבת, שמברכים עליו קודם שקורין איכה. ועוד כתב וז"ל, הנשים שאין יודעות להתפלל, צריך להזהירן שלא יעשו אש ביום התענית עד שיאמרו המבדיל בין קודש לחול. ולא הזכיר כלל בענין ברכת הנר לנשים.

וא"כ אינו מובן הרי נשים חייבות בהבדלה בכל מוצאי שבת, ועל כרחך גם כשחל בו תשעה באב צריכות לברך מאורי האש, וצ"ע. ומכל מקום להלכה ולמעשה לכו"ע אין הנשים יכולות לעשות מלאכה עד אשר יאמרו ברוך המבדיל בין קודש לחול. ולענין ברכת הנר בתשעה באב שחל במוצאי שבת, עדיף טפי לצאת מידי פלוגתא שהבעל לא יברך בורא מאורי האש בביהכ"נ אלא בביתו קודם תפילת ערבית ולאחר שאומר ברוך המבדיל וכו', ויוציא את אשתו וב"ב, ואחר כך הולך להתפלל. ובבית הכנסת מברך מי שלא בירך בביתו. וכן ראיתי בפסקי תשובות (סימן תקנו אות א) שכתב וז"ל, נכון שהבעל לא יברך בורא מאורי האש בביהכ"נ אלא בביתו ואף לפני מעריב לאחר אמירת ברוך המבדיל ויוציא את אשתו וב"ב, עיי"ש.

לסיכום ההלכה: עדיף שהאשה לא תברך ברכת מאורי האש, אלא לאחר צאת השבת קודם שיצא בעלה לבית הכנסת יאמר האיש וב"ב ברוך המבדיל בין קודש לחול, והוא יברך ברכת מאורי האש ויוציא את אשתו ובני ביתו.

הנראה לע"ד כתבתי

אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!