מרתק

וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן: המסע לארם נהריים של חוקר יהדות התפוצות יצחק כרמלי

מבנה טיפוסי בתימן | ארכיון המאורות
מבנה טיפוסי בתימן | ארכיון המאורות

"ונהר יוצא מעדן ומשם יפרד והיה לארבעה.. שם הנהר השלישי חדקל.. והנהר הרביעי הוא פרת".

הפעם נספר את סיפור המסע אל ארם נהריים בשטח המתפרש בין הנהרות הגדולים היוצאים מעדן, החידקל והפרת. כפי שהבנתם, היה זה מהמסעות היותר מרתקים והיותר מעניינים.

את הלילות החמים והמעיקים, העברתי בפונדק דרכים אפרורי, המשקיף על החידקל. כמו יתר האורחים, ניסיתי גם אני להירדם על הגג, שם הונח לי מזרן מרופט וקשה, אך הנסיונות להירדם כשלו.

התגלגלתי מצד אל לצד, בנסיון נואש לחטוף תנומה קלה. מלבד החום, תרמו לכך היתושים שעלו ישירות מהנהר הנקרא בפי המקומיים דיג'לה, בדומה לתרגום אונקלוס שתירגם חידקל-דיגלת.

חלק מהלילה, כיאה למקום, הועבר עם המארח בעל הפונדק, שידע לספר שלא לציטוט, על המעורבות הישראלית בפרוייקט המים הגדול ששינה את האיזור כולו.

הוא אחד ממפעלי המים הגדולים, שבוצעו אי פעם. זהו פרוייקט מים אדיר, בו היו שותפים גופים בינלאומיים רבים, -כולל ישראל- פרוייקט שהפך איזורים צחיחים לשדות פוריים. כפרים נדחים וכושלים הפכו למרכזיים ונודעים. צריך לזכור שרוב תוואי החידקל והפרת, זורמים באיזורים צחיחים למדי.

הפרויקט שהחל לפני יותר מ 20 שנה, כלל סלילת תעלות באורך עשרות ק"מ, שמשכו מים מהנהרות, אל מטעים ושדות, הוקמו למעלה מ 20 סכרים ותחנות הידרואלקטריות, המספקות אנרגיה לתעשיה.

מטבע הדברים ובשל רגישות הנושא, שכן הנהרות זורמים בשטחי עיראק סוריה וטורקיה, המעורבות הישראלית, זו שבוצעה בטורקיה, כמובן הוצנעה. אך מי שיצפה להכרת הטוב מצד שכננו למזרח התיכון, ינחל אכזבה רבתי…

יצחק כרמלי

עתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל

להזמנת הרצאות 0506925413


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!