מבית ההוראה

חילופי המסורות בספרי התורה בפרשת נח: אם הוציאו ספר תורה ספרדי – האם חובה להחזירו ולהוציא ספר תורה תימני דוקא?

תשובת הגאון רבי ארז רמתי שליט"א, רב בבית ההוראה 'המאורות' ורב ק"ק תורת חיים ברה"ע

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים ה׳ עליהם יחיו.

מה הדין אם במניין תימני הוציאו ספר ספרדי ושם כתוב ויהי כל ימי נח במקום ויהיו

א. האם יש להוציא ספר תורה אחר כפסק מהרי״ץ, הגר״י צוביירי , וכן פסק הרב רצאבי בסימן קסה ס״כ , או להמשיך לקרוא ככתוב בו ויהי.

ב. האם חלה חובה על הגבאים להקפיד בפרשיות שיש שינויים בין המסורות להוציא דווקא ספר תימני או להוציא לפי התור כי הכל דברי אלוקים חיים.

תשובה:

שלום וברכה.

ידועה המחלוקת בין רבותינו חכמי תימן אם ספרי התורה שנכתבו כמסורת שאר העדות כשרים לדידן או שמחוייבים אנו לתקנם בטרם קרא בהם. דעת מו"ר הגאון  מארי חיים כסאר היתה שאין לתקנם ואף הוסיף שהיה מי שתקן ונפגע. אמנם דעת מו"ר הגאון מארי יחיא אלשיך היתה שכן צריכים לתקנם. וכך היתה גם דעתו של מו"ח הגאון הרב עזריה בסיס זצ"ל. ומ"מ גם אותם שנקטו כשיטתו של מארי חיים שאין לתקן הספרים הקפידו שלא להוציאם בשבתות בהם יש הבדל בין המסורות. כן שמעתי מפי הרה"ג דוד סיאני זצ"ל, וכך היה מנהגם בבית הכנסת בירושלים (מאה שערים). נמצא שגם לדעת המקילים, בודאי בשבתות שיש הבדל בין המסורות יש לנהוג כן ולא להוציאו לכתחילה.

אמנם לעניין דיעבד אם כבר הוציאוהו, נראה שיש לחלק בין היכא שיש שינוי משמעות בקריאה – בביטוי המילה, כדהכא שיקרא ויהי ולא ויהיו,  שכן אם כתוב לפניו ויהי ויקרא ויהי זה היפך המסורת, ואם ירצה לקרוא ויהיו אינו יכול כיון שהוא קורא על פה. אבל היכא שאין הרגש בביטוי המילה כגון בפסוק גדול עווני מנשוא – עם אם בלי ו"ו, שאין ההבדל נרגש בקריאה, גם כתוב היפך המסורת מה בכך. וכבר היה מעשה בכגון זה עם הגאון מארי דוד עוואד ז"ל ואמר להכשיר. אלא שלא עמדנו על טעם ההיתר לכן אי אפשר למילך מיניה.

ואף שאיני כדאי להכריע בין הרים גדולים, הדעת נוטה לומר דלדידן ספרי התורה שנכתבו כמסורת שאר העדות אינן כשרים עבורינו לקרות בהם, והנכון שלא לעלות לברך עליהם כלל. ואף אם קראוהו אין בכך איסור לסרב כיון שמבחינתינו הוא כספר פסול והויה ברכתו לבטלה. ומ"מ אם דחקוהו לעלות כגון באיזו שמחה וכד' בדיעבד יש לסמוך על דעת הפוסקים דמברכים על ספר פסול וכמ"ש בספרנו בית תפילתי. ובפרט בנדון זה כעניין השאלה הנ"ל ודאי שצריך להוציא ספר תורה אחר כדי שלא יקרא על פה. 

המב"ה יצילנו משגיאות ומתורתו יראנו נפלאות

ארז בר"י רמתי


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

2 תגובות

  1. ברור שמלכתחילה צריך להוציא ספר תורה תימני אבל מבקש לשאול שהגיעו לפסוק ויהיו בני נוח הסתבר שכתוב ויהי . האם צריך להוציא ספר תורה אחר או לא

  2. סליחה לא היבנתי את התשובה , כאשר הגיעו לפסוק ויהיו בני נוח מסתבר שכתוב ויהי האם במקרה דנן להפסיק הקריאה ולהוציא ספר תורה תימני או , להמשיך הקריאה כדי לא להוציא לעז על ספר תורה שהוא פסול , נכון שלפי פוסקי תימן הספר לכאורה פסול אבל לשיטת פוסקי ספרד אינו פסול .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!