כל הפרטים

פרשת ילדי עולי תימן: משרד האוצר קורא למשפחות החטופים להזדרז ולהגיש את בקשות הזכאות עד ל-1 במרץ

פרשת ילדי עולי תימן, המזרח והבלקן שהתרחשה בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה, היא פרשה כואבת בתולדות מדינת ישראל. הנושא ממשיך ללוות את סדר היום הציבורי מזה עשרות שנים ומהווה פצע פתוח בחברה הישראלית.

כזכור, לפני כשנה וחצי פורסמה הודעה לאחר ישיבת הממשלה דאז: "ממשלת ישראל מביעה צער על האירועים שהתרחשו בימיה הראשונים של המדינה, ומכירה בסבלן של המשפחות אשר ילדיהן היו חלק מפרשה כאובה בו. מתוך הבנה עמוקה והכרה בסבלן של המשפחות, אישרה הממשלה בהחלטתה מיום 22.2.2021 (החלטה מס' 821), מתווה לתשלום חד-פעמי לבני משפחות הילדים הנפטרים והעלומים בהיקף של 162 מיליון ש"ח".

הבוקר (שלישי) פורסמה הודעה ברשתות החברתיות מטעם משרד האוצר, הקוראת למשפחות ילדי תימן, המזרח והבלקן שלא לוותר על הזכות להסדר הכספי, ויש להזדרז ולהגיש את הבקשה לזכאות עד לתאריך ה-1 במרץ 2023 בלבד.

להגשת בקשה מקוונת כעת באתר >>

לכל הפרטים על הזכאות וכיצד מגישים את הבקשה – באתר משרד האוצר >>

מי זכאי?

בני משפחות, שעניין ילדיהן נדון באחת משלוש הוועדות (ועדת בהלול-מינקובסקי, ועדת שלגי או ועדת קדמי), ומסקנת הוועדה האחרונה בעניינו של אותו ילד הייתה כי הילד נפטר או שלא נמצא ממצא שיכול להעיד על גורלו. את החלטת הוועדות ניתן למצוא באתר ארכיון המדינה.יצוין כי בעבר נטען שקיימות אלפי משפחות המשתייכות לקטגוריות הללו, אך כאמור מספר הפונים נכון לעכשיו הוא נמוך במיוחד.

כזכור, המשפחות התנגדו למתווה, המספק פיצויים רק למשפחות שפנו לשלוש מוועדות החקירה. כמחצית מהמשפחות דיווחו מאוחר יותר שילדם נעלם אך בשל חוסר האמון בממסד לא התייצבו בוועדות החקירה ולכן אינן זכאיות לכל פיצוי. המשפחות התקוממו גם על כך שהפיצויים עומדים על 150 אלף שקל למשפחה שבנה נפטר ו-200 אלף שקל למשפחה שלא ידוע מה עלה בגורל בנה, בעוד שהן רצו תחילה הכרה רשמית מהמדינה על העוול שנעשה להן.

מעמותת עמר"ם, שפועלת להכרה ואחריות של המדינה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן, נמסר כי "ההסדר הכספי נולד בחטא ומתברר ככישלון מוחלט. מעט מאוד משפחות פנו לקבלת התשלום, ומעט עוד יותר קיבלו אותו בפועל, ולכן המדינה נאלצת להאריך את מועד הזכאות להסדר. במקביל, משפחות פנו בדרישה לקבל לידיהן את דו"ח משרד הבריאות בנושא האחריות של צוותי הרפואה בפרשה, אבל המדינה ממשיכה להסתירו. לא מתקבל על הדעת שמשרד האוצר יחתים משפחות על כתב ויתור על תביעות כספיות עתידיות, בשעה שהמדינה מחזיקה בדו"ח אשר לא מוצג בשקיפות למשפחות".

חלוקת הפיצויים למשפחות החטופים: מתווה ההסדר הכספי למשפחות עולי תימן, המזרח והבלקן | כל הפרטים


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!