ועידת רבני תימן

לחיזוק וביצור חומות הסת"ם: כמאה רבנים ומורי הוראות השתתפו בועידה השנתית של רבני תימן

רבני תימן בועידה השנתית של רשת בתי ההוראה 'המאורות' תשפ"ג | צילום אבי את אבי
רבני תימן בועידה השנתית של רשת בתי ההוראה 'המאורות' תשפ"ג | צילום אבי את אבי

לחיזוק וביצור חומות הסת"ם: כמאה רבנים ומורי הוראות השתתפו בועידה השנתית של רבני תימן שע"י רשת בתי ההוראה 'המאורות'

בהיכל הכינוסים ויז'ניץ בעיר אלעד, התאספו ובאו כמאה רבנים, מרביצי תורה, רבני קהילות, מורי הוראות ואישי ציבור, בראשותם ובהשתתפותם של מרנן ורבנן זקני חכמי תימן שליט"א.

מדי שנה מתקיימת הועידה השנתית לרבני תימן על ידי רשת בתי ההוראה 'המאורות', בראשותו של הגאון רבי יהורם יפת שליט"א ראש מוסדות 'מאורות הרש"ש' וארגון 'המאורות'. בשנה זו, עסקה לראשונה הועידה בנושא הסת"ם, לאור הפירצות הרבות הקיימות בשוק הסת"ם, עם נתינת דגש על הצורך בפיקוח משמעותי בתהליכי כתיבת ספרי תורה, תפילין ומזוזות, ייצור בתי התפילין, ושאר ענייני הסת"ם.

ערב קדוש זה, התקיים בחסות ובשיתוף מכון 'קסת הסופר' בראשות הרב שלמה דהרי הי"ו – ראש ומנכ"ל מכון קסת הסופר, הזוכה להוציא תחת כשרות מהודרת את כל ענייני הסת"ם, ספרי תורה, פרשיות תפילין, בתי התפילין ומזוזות.

רבני ומאורי העדה שעלו לנאום במהלך הכינוס, עמדו והתריעו על הצורך הנחרץ לביצור חומות הסת"ם בעת הזאת, כאשר לדאבוננו ענף הסת"ם נעשה כשוק פרוץ ללא עומד בשער, כשסוחרים קונים ומוכרים סת"ם ללא פיקוח והשגחה. מי מחמת תאוות ממון המסמאת את עיניו, ומי מחסרון ידיעה.

בכינוס בו השתתפו סלתה ושמנה של קהילות קודש תימן ברחבי הארץ, העלו הנואמים על נס את זכרון רבינו הגדול מרן הגאון רבי שמעון בעדני זצוק"ל, והדגישו את הצורך להתאחד ולהתאגד כל בני העדה, איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק. כשהם מבררים ומבהירים את התועלת הגדולה שיכולה לצאת מאיגוד שכזה.

דברי פתיחה נרגשים נשא הגאון רבי אבירן יצחק הלוי שליט"א אב"ד תל אביב, שדיבר על אבדן שלשת הרועים, מרן הרב עובדיה יוסף, מרן חכם שלום כהן ומרן הרב שמעון בעדני, זכר צדיקים וקדושים לברכה. הוא הזכיר את מידת הצניעות וכח הרכות שהיה במרן הרב שמעון בעדני זצוק"ל, ועמד על הצורך העכשווי להתחזק ולהתלכד, בפרט בקרב בני ק"ק תימן.

אחריו בא בדברים הגאון רבי ברוך עוקשי שלט"א רב קהילת בני תורה וראש בית ההוראה בעיר אלעד. בדבריו הזכיר הרב את הוראת השולחן ערוך הלכה למעשה שאין לקנות תפילין אלא מן המומחה. והוסיף שמכשולים במכירת סת"ם שאינם מהודרים, נוגעים לא רק לחלקים אורח חיים ויורה דעה שבשולחן ערוך אלא גם לענייני מקח טעות בחושן משפט, כשאדם מעוניין לקנות סת"ם ברמת הידור מסויימת, והסוחר – בכוונה או בטעות – מספק לו רמת הידור פחותה מזו שביקש.

ראש המוסדות הגאון רבי יהורם יפת שליט"א הקריא את דבריו של רבי חיים פלאג'י זצ"ל שהתאונן על דורו ותלה את התארכות הגלות בחסרון הפיקוח על ענייני הסת"ם. כן העלה על נס את פעילותם הברוכה של רבני בית ההוראה, העושים לילות כימים במתן מענה לכלל דורשי ומבקשי דבר ה' זו הלכה, מקרב בני התורה והעם שבשדות. הוא הזכיר גם את המיזמים והפרויקטים החדשים הנעשים בהובלת הארגון ובהכוונתם של מרנן ורבנן שליט"א, פרויקט איגוד קהילות תימן בארץ הקודש, ופרויקט השידוכים מבית 'המאורות' בשיתוף ארגון השידוכים הארצי 'לב אחד'.

הגאון הגדול רבי פנחס קורח שליט"א ראש בית המדרש שערי הלכה בבני ברק, דיבר על העסק במלאכת שמים, ועל כינוס שהוא לשם שמים שסופו להתקיים, שפירושו שבודאי תצא איזו תועלת מהכינוס. הרב קרא לתלמידי החכמים שבבני העדה שלא להצטנע יותר מדי, אלא כל אחד במקומו לחזק את החיות בעדה למען לימוד התורה ולהרבות כבוד שמים במקומו ולצאן מרעיתו.

ראש בית ההוראה ורב קהילת 'לב נבון' בבני ברק, הגאון רבי נתן מחפוד שליט"א, עמד בדבריו על הצורך בלימוד סוגיות ההלכה בעיון על ידי מורי הוראה, שעלולים מבלי משים לטעות בדימוי מילתא למילתא.

גאב"ד יורה דעה הגאון הגדול רבי שלמה מחפוד שליט"א בדבריו הביא את דברי רבי ישמעאל, בני הזהר במלאכתך שמלאכתך מלאכת קודש, האמורים על העיסוק בסת"ם, שעליו אומרת הגמרא כי אם אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת אתה מחריב את כל העולם. כן הדגיש את מטרת הכינוס לפנות לציבור בכלל ולא רק לרבנים היושבים על מדין, להחדיר ולהבהיר שכתיבת תפילין ומזוזות אין עיקרה כתב יפה בלבד, אלא עיקרה כתיבה על ידי סופר ירא שמים. והוסיף להדגיש את הצורך בפיקוח ובמבחנים סדירים שיעברו הרוצים לעסוק במלאכת הקודש אצל האנשים המוסמכים לכך.

הגאון הגדול רבי משה תנעמי שליט"א רבה של רכסים וראש מוסדות 'אור חדש', שיבח את הכינוס הגדול, והדגיש את התועלת הגדולה שבאיגוד ובארגון כל בני ק"ק תימן. הגאון המקובל רבי אבנר עפג'ין שליט"א ראש מוסדות 'אמת ושלום', סיפר על עדותו של האר"י על רבי יוסף ויטאל כי בכתיבת התפילין שלו הוא מחזיק חצי עולם. עדות המעוררת את כל שומעיה לחשיבות הכתיבה בקדושה וטהרה.

את נאום החתימה נשא רבה של אלעד הגאון רבי מרדכי מלכה שליט"א, מומחה עולמי בענייני הסת"ם ומח"ס דרך המלך ועוד, כשבדבריו גולל על תחילת דרכו בעולם הסופרות, על המכשולות בהם נתקל ואשר גרמו לו לנטוש את הדיו והקסת ולהתחיל בלימוד ובירור ההלכות בעיון. את דבריו תיבל הרב במעשים שהתרחשו עמו, בהם נוכח באופן אישי בפרצות בגדר, המחייבות חיזוק ונתינת דגש ומשנה תוקף על קבלת תעודת כשרות וקניית סת"ם אך ורק במקומות המוסמכים.

הכינוס ננעל ברגשות הוד והתעלות, כשקריאתם הנרגשת של גדולי ומאורי העדה שליט"א, מהדהדת ומכריזה על תחילתה של דרך חדשה בחיזוק וביצור חומות הסת"ם, בקרב כלל הציבור, בני התורה והעם שבשדות.

צילום: אבי את אבי


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!