מבית ההוראה

האם יש עניין לאשה מעוברת לטבול בחודש התשיעי?

הגאון רבי אורן צדוק בבית ההוראה המאורות | צילום מכון המאורות
הגאון רבי אורן צדוק בבית ההוראה המאורות | צילום מכון המאורות

תשובת הגאון רבי אורן צדוק שליט"א, ראש בית ההוראה 'נזר ההוראה' ומרבני 'המאורות'

האם יש ענין לטבילת אשה מעוברת בחדש התשיעי?

תשובה: מקור הנהגה זו הינו מספר זכירה (לרב זכריה סימנר, בחלק 'ענין העולם הזה, עמוד רמ"ב הנדמ"ח בירושלים שנת תשנ"ט. ויש להעיר שהשם הוא ספר 'זכירה' לא 'הזכירה' כפי המורגל, שהוא על שמו), וממנו התפשט והועתק בשאר הספרים בפרט בספרי סגולות המפורסמים כגון בספר סגולות ישראל (ליפשיץ, מערכת מ' אות ס"ו), וכן בספר גילת הזהב (שוטלנד, 'מפתח של חיה' אות תקי"ח) ועוד.

וטעם הדבר נזכר שם, 'שעל ידי זה מבטלת מהילד כל מיני רעים שראתה בימי עיבורה', ובספר רפאל המלאך (רוזנברג, אות מ') הביא משמו טעם אחר, 'שתלד בשלום ולא תאונה אליה ולילד כל רע'. וכיוון שציין שמקור דבריו הן לעיקר הסגולה והן לטעם הנאמר בה הוא מספר זכירה, נמצא שהטעם שזכרו הוא אין לו מקור כלל.

והנראה לי שטעם התהוות טעם חדש זה, נעוץ בריבוי מהדורות הספר – ארבעים במספר – על שיבושיו הרבים, כפי שציינו במהדורה החדשה הנזכרת למעלה, וכן מצאתי כיוצא בזה בענייננו ממש, שהובא בספר גילת הזהב הנזכר, משמו של בעל ספר זכירה, שטבילה זו תהיה כמעט בכל יום, וזה אינו מוזכר שם כלל, אלא סתמא תטבול.

למעשה ישנם קהילות שנהגו זאת, ויש שלא נהגו כלל, והצד השווה שאצלנו לא שמעו מעולם על הדבר, והנראה פשוט שאין כל טעם להנהיגו אצלנו, על אף ששיחת הבריות לומר בכגון זה, 'אם לא יועיל לא יזיק', 'ומה בכך' וכו', הנה בזאת אומר שישנם בספרים הכתובים, ואף בעל פה נמסר איש מאיש ואשה מאת רעותה, אלפי סגולות למעוברת ולתינוקה שאינם ידועים כלל לציבור הרחב, רק סגולות ספורות שפר מזלם להתפרסם לכלל הציבור, אפשר הגורם לכך הוא על ידי ספרים העוסקים בהלכות טהרה שממשמשת בהם יד הכל, שהביאו מהם בעניינים העוסקים במעוברות ומניקות, ועל כן אם הרצון להמליץ לאחרים לעשות זאת, על דרך אם לא יועיל לא יזיק, הנה נמליץ גם כן על דרך זו לפתוח את הספרים הנזכרים ועוד שכמותם, לעשות חלקם אם לא כולם, לקיים מאמר שכתוב, 'והייתם לי סגולה', מה גם שיש לשאול אם הטעם הוא מחמת ראיית מראות שאינם טובות כאמור, מדוע לא הומלץ לעשות זאת בחדש ראשון שהוא עיקר התהוות הולד, שהרי בחדש התשיעי כבר נגמרה התהוות הולד ומהאי דהוה הוה, ובעל ספר זכירה עצמו לא גילה מקורו מאין הוא.

והרוצה לעשות כן בכל אופן, תתייעץ עם רופאה כי ישנם מקרים שעל האישה להימנע מטבילה זו, עקב חשש מנזק להיריון, ועל זה לא תיכון אימרת הבריות הנזכרת, בפרט אם האישה חוותה תופעות כמו ירידת מים, יציאת הפקק הרירי או כל שינוי דומה שעלול לבשר על התפתחות לידה, עליה להיוועץ ברופאה המטפלת ולא לטבול ללא אישורה.

וכמו כן יש להקפיד על בטיחות הטבילה, כלומר שהאישה תרד לבור הטבילה במתינות ותאחז במעקה, והבלנית תשגיח ותלווה אותה, כדי שלא תאבד שיווי משקל ותיפול ח"ו. כמו כן יש להעדיף שתטבול ראשונה לאחר החלפת המים, כדי למנוע חשש לזיהום.

בברכה מרובה

הצ' אורן בכא"מ שמעון צדוק יצ"ו

תשובה מתוך שו"ת 'אבא שמעון' חלק ראשון העתיד לראות אור


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!