מבית ההוראה

האם מותר להשתמש בחצר בית הכנסת לפעילויות לילדים – מתנפחים וכדומה?

תשובת הגאון רבי אוריאל חוברה שליט"א, רבה של נחליאל ומרבני בית ההוראה 'המאורות'

שאלה:

שלום וברכה, אשמח אם תוכל להעביר את השאלה הבאה לרב-
האם מותר להשתמש בחצר בית הכנסת לפעילויות שונות עבור ילדים כגון מתנפחים לילדים וכד' (מצד דין כבוד בית הכנסת)
ובמידה וזה מותר, האם שייך לומר בזה ראוי / לא ראוי וכו'
תודה רבה

תשובה:

לכבוד השה"ט השואל הי"ו

שלום וברכות לעד

לשאלתך האם מותר מצד דין כבוד בית הכנסת להשתמש בחצר בית הכנסת לפעילויות שונות עבור ילדים כגון מתנפחים לילדים וכדומה. ובמידה וזה מותר, האם שייך לומר בזה ראוי או לא ראוי.

תשובה: חצר בית הכנסת אין קדושת בית הכנסת. אמנם כתב הרב מגן אברהם (סימן קנד ס"ק א) גן ופרדס אע"פ שפתוח לבית הכנסת אין בה קדושה, ואם היה פתוח נגד ההיכל יש להחמיר שלא להשתמש בהן, עיי"ש. וכן אם מתפללים בחצר בית הכנסת באופן קבוע, כגון שעושים שם מניינים לאלו המאחרים, במקרה זה גם החצר נעשה קודש, וכמו שכתב הרב באר היטב (שם ס"א) בשם שו"ת מהרי"ט. וכ"כ המשנ"ב (שם ס"ק ג), עיי"ש. וכן בכף החיים (שם ס"ק א).

ובערוך השולחן (סימן קנד סעיף ז) כתב וז"ל, העזרות של בהכ"נ אין להם דין קדושת בהכ"נ אפילו מתפללין בהם באקראי אבל אם מתפללים שם תמיד יש עליה קדושת בהכ"נ, וכן בהכ"נ של נשים יש עליה קדושת בכה"נ כיון שהנשים מתפללות שם ודבר פשוט שהחצר שסביב בהכ"נ או גן שסביב בהכ"נ או פרדס או איצטבאות שסביב בהכ"נ, אין בהם שום קדושה אפילו פתוחים לבהכ"נ, ומ"מ לא ישתמשו שם דבר של בזיון, עיי"ש.

לאור הנ"ל, אם מתפללים באופן קבוע בחצר בית הכנסת, או שרוצים לעשות פעילות מתנפחים בחצר שהוא ממש מול ארון הקודש, יש להחמיר ולא לעשות שם. אבל אם לא מתפללים שם באופן קבוע וגם כל פעילות נמצא בצדדים של חצר בית הכנסת, יש להתיר פעילות מתנפחים, במיוחד אם במסגרת הפעילות יש פעילות תורנית וקירוב לבבות.

ולמרות כל הנ"ל, אם המתנפחים הם עם מים (כפי שמצוי בחלק מהמתנפחים) והילדים צריכים לבוא עם בגדי ים אין להתיר משום זילותא. ואכמ"ל.

הנראה לע"ד כתבתי

אוריאל חוברה


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!