הילולת הצדיקים

במלאות 80 שנה להסתלקותו: קווים לדמותו של ראב"ד בית עדאקה שבתימן

במלאות 80 שנה להסתלקותו: קווים לדמותו של ראב"ד בית עדאקה שבתימן – הגאון רבינו ישראל עוזירי זצוק"ל | הילולת הצדיקים

רבינו זצ"ל נולד בעיר בית עדאקה לאביו רבי שלום ולאמו מרת רומיה עוזירי. למד אצל סבו מצד אמו, רב העיר, הגאון רבי דוד מזעקי זצ"ל. בגיל 17 הוסמך לרבנות. עם פטירת סבו בשנת ה'תרפ"ח נתמנה לרב העיר ואב בית הדין.

אל רבינו זצ"ל הופנו שאלות בהלכה מקהילות שונות. בין תלמידיו היו הרב אברהם קוצ'אעי, הרב אברהם חייבי, הרב אברהם גברא, הרב יחיא והב, הרב שלום נהארי, הרב שלמה נהארי והרב אהרן שרעבי. גם מוסלמים באו להתדיין אצלו.

בקהילתו התפללו בנוסח השאמי, והוא רצה להחזיר את קהילתו להתפלל בנוסח הבלדי. הדבר לא יצא לפועל עקב התנגדות אביו, שהורגל לנוסח השאמי. הוא קיבל את שיטתו של מהרי"ץ בחיבורו חלק הדקדוק, והעתיק את הערותיו לספריו. התנגד לדרך הדרדעים ולחם בניצני התנועה שצמחו בקהילתו.

פעל על מנת להציל יתומים מהתאסלמות (לפי החוק בתימן). ניצל ממאסרים ופגיעות של המוסלמים בזכות קשריו עם אחד השייח'ים הגדולים. שלט בשפה הערבית, ובכך עזר ליהודים מול השלטונות. בנה והקים מכיסו תלמוד תורה ("מדרש" בלשון יהודי תימן) לילדי הקהילה, מקווה טהרה מרכזי ובית כנסת גדול.

בנערותו חיבר שירי כמיהה לארץ ישראל, לירושלים, לבניין בית המקדש ולגאולת ישראל. הוא תיאר את מצב היהודים בגלות כהשפלה, ובאחד משיריו, שכתב בשנת ה'תר"ף בהיותו כבן 19, כתב כי עידן הגלות עומד להסתיים: ”ראינו כי בני יעקב מושלכים בזמן הזה, מצפים למשיח שיקרב, כי הזמן מחושב כמו השמש בשקיעתה, ולבי כבר רוצה לברוח” (מתורגם).

וכה התבטא אודותיו הגאון רבי חיים יצחק הלוי זצ"ל, רב העיר הרצליה: "הר"ר ישראל עזירי זצ"ל, היה מפורסם כירא את ה' מרבים, ונמנה עם פרנסי הדור החשובים בעירו. גומל חסדים ועוזר לנצרכים, מדת היושר הייתה נחלתו, ומראה פניו לסמל הכבוד… עלה אל הרב [מארי יחיא יצחק הלוי] במיוחד להשתעשע בדברי תורה … וגם בהיותו נמנה עם חשובי עסקני הציבור הנאמנים והמסורים לשרת את קהל ה', התחבב על כל מכריו וידידיו… שש ושמח היה לעשות רצון אביו שבשמים".

רבינו ישראל עוזירי זצ"ל נפטר בבוקרו של יום רביעי כ"ג בניסן ה'תש"ג, בהיותו בן 42 שנה בלבד. זכה והותיר אחריו זרע בירך ה' צאצאים העוסקים בתורה וביראת ה', בדרכו ועל פי משנתו ותורתו. כמו כן יצוין כי על שמו הוקמה בשנת ה'תשס"א ישיבת "נזר ישראל" בעיר מודיעין עילית, בראשות נכדו, הגאון רבי מנשה עוזרי שליט"א.

ומקרוב הופיע ויצא לאור ספר "מלאך ה'" מפרי עטו של ידידינו הרב עמרם עוזירי הי"ו, בו מובאים מתולדות חייו ופעליו הקצרים של זקינו רבינו הגדול הגאון רבי ישראל עוזירי זצוק"ל אשר כאמור, שימש כרב ואב"ד בעיר בית עדאקה בתימן.

ואגב, יצוין עוד כי המחקר שבספר, הובאה ברכתו של פרופ' אהרן גימאני יצ"ו – לצפיה במכתבו של גימאני לחץ כאן את הספר ניתן לרכוש אצל המחבר בתיאום בטל' – 050-869-8908.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!