הפרק הראשון בסדרה

פורום גבאי קהילות תימן מגיש: סדרת כתבות מעניינת במיוחד לסיוע לגבאי ופעילי הציבור | מבוא

הדמיה לבית 'איגוד קהילות תימן' בארץ הקודש | צילום אתר המאורות
הדמיה לבית 'איגוד קהילות תימן' בארץ הקודש | צילום אתר המאורות

פורום גבאי קהילות תימן מגיש: סדרת כתבות מעניינת במיוחד לסיוע לגבאי ופעילי הציבור | כתבה הראשונה בסדרה

בית הכנסת הוא ליבו הפועם של העם היהודי, שם מתכנסות התפילות, הבקשות של כל אחד מאיתנו. כל קהילה ועדה עם הנוסח שלה  ומנגינותיה נהרא נהרא ופשטיה.

אך עולה על כולנה פאר מקדושים קהילת תימן ששורשיה ומקורותיה עוברים מדור לדור במסורת עיקשת, וכך בנוסח התפילה, הגייתה ומנהגיה.
חשוב לנו לשמר את המסורת הזו לחזק אותה ולפתח אותה.

על מנת לבאר מתחילה את השתלשלות פעילות חיי הקהילה בעבר, הרי שבעבר בדרך כלל בית הכנסת התימני שקק חיים במשך כל ימות השבוע, והקיף את כלל שכבות הציבור, החל מגיל הרך – אם זה בלימוד מארי לילדי הקהילה, וממשיך לגילאים המתקדמים יותר, בשיעורי התורה ששקקו חיים והיוו למרכז חיי היהודי בתימן, ובפרט בבתי הכנסת המרכזיים בצנעא – שרעב ובשאר המקומות, וכך חיי הקהילה תססו חיים – חיי תורה ושימור המסורת. וכפי הידוע לכולם.

אך דא עקא, שכאשר הגיעו עולי תימן בעלייה הגדולה ארצה, מאחר וכאן בארץ ישראל כבר מצויים בתי כנסת רבים מכל העדות, הסגנונות והחוגים, ממילא הצורך לשיעורי תורה, לימוד עם הילדים, פעילות חסד, ובפרט פעילות חווייתית לבני הנוער – שכאן בארץ נצרך לזה המון פי כמה וכמה מהצורך בתימן, הלך ופחת, הלך ודעך. כי רבים מצאו להם מקום בקהילות אחרות ובבתי הכנסת האחרים ששם בד"כ היה מגוון רחב והיצע גדול לכך. בפרט שהם היו אף משופעים בתקציבים גדולים וכו'…

ומתוך כך, נוצר מצב עגום וכואב, שבית הכנסת התימני נותר במובן מסוים ריק מתוכן. מלבד עצם התפילה התימנית וכדומה. שזה עצמו אמנם מהווה כעין 'בית' לשומרי התורה החרדים לדבר ה' ולשימור מסורת תימן, אך בזה מתחיל ומסתיים המושג 'בית הכנסת תימני'.

דבר זה מצריך לכשעצמו, פיתרון הולם ורחב היקף, על מנת לשיפור תנאי בתי הכנסת התימנים ברחבי הארץ, ולשיפור חיי והוואי הקהילתי בכל מובן אפשרי.

מספר השורות שהצגנו בפניכם הם אנקדוטה קצרצרה, על חיי הקהילה התימנית ושיפורה בס"ד. על כך ועוד, נאריך אי"ה בכתבה הבאה. בינתיים נחכה לתגובות שלכם על פוסט זה.

לסדרת הכתבות המלאה על בתי הכנסת התימנים ועוד – לחצו כאן


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!