האזינו

גדולי ישראל סופדים למרן ראש הישיבה: חבר המועצת הגר"ד יוסף בדברים נרגשים

הגר"ד יוסף | צילום יעקב כהן
הגר"ד יוסף | צילום יעקב כהן

גדולי ישראל סופדים למרן ראש הישיבה: חבר המועצת הגר"ד יוסף בדברים נרגשים | האזינו לדבריהם המלאים

מרן רבי דוד יוסף שליט"א, חבר מועצת חכמי התורה חוראש בית המדרש "יחווה דעת" סופד למרן רשכבה"ג שהובא למנוחת עולמים לפני שעה קלה: "רגעים קשים וכואבים. זכיתי להיות תלמיד לפני חמישים שנה. הייתי בשיעור א בפוניבז' ור' גרשון היה מגיד השיעור שלי. נתן לנו את הדרך. השיטה שלו הייתה לדקדק היטב בדעות הראשונים וללמוד היטב את הסוגיה. הייתי כותב את השיעורים שלו, ובליל שבת הייתי חוזר על השיעורים במשך כל הלילה עם אבי שהיה מתפעל מהיושר שלו ומהבהירות והיה מתקשר אליו במהלך השבוע והם היו מדברים בלימוד".

"הייתה תקופה מופלאה שזכיתי להסתופף בצילו. הוא היה בישיבה כמעט כל היום והוא היה כמו אבא טוב ממש, תמיד היה קשוב לתלמידים. חוץ מהשיעורים, כל אחד היה יכול לפנות אליו במשך כל שעות היום, ללבן את הסוגיא ולהבין את הדברים. הוא היה מדבר בסבלנו עם כל אחד ואחד, היה תענוג לשהות במחיצתו, הפלא ופלא"

הרב ציין כי "בפוניבז' היו בזמנו כחמש מאות תלמידים. בשיעור א היו שבעים ואני ביניהם הייתי הספרדי היחידי. השיעורים בישיבה היו נמסרים באידיש, אבל בגללי ר' גרשון החליף לאך ורק עברית, גם תלמיד אחד היה אצלו כמו כולם".

"שאלתי את אבא האם ככה זה גם בישיבת 'פורת יוסף' והוא אמר לי שבוודאי, זו גם דרך הלימוד של עולם הישיבות הספרדי. תשמע שיעורים מהרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל ותשמע שיעורים מרבי גרשון אדלשטיין זה אותו סגנון, אותה שיטה ואותה דרך. הוא היה לומד את כל הנושאים הישיבתיים, את החקירות, אבל היה מתמקד בעיון ישר בדברי הראשונים"

שלושים שנה לפניי ועד לפני שבועיים הוא ישב ולימד את התלמידים. רציפות של כל כך הרבה שנים, לא חיפש אברכים ורבנים אלא אהב תלמידים צעירים במאור פנים לצעירים. כמאמר חז"ל 'עדינו העצני – שהיה מעדן עצמו כתולעת והיה מקשה עצמו כעץ' מול התלמידים לא היה עדין ממנו. מצד שנים לא היה תקיף ממנו כשמדובר בעיקרי היהדות. הוא לימד אותנו פרק בהנהגה".

האזינו לדברים המלאים

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו סופד למרן רשכבה"ג שהובא למנוחות בשעות אחר הצהרים בראיון לבצלאל קאהן: "עוד לפני הישיבה זכינו להכיר את ראש הישיבה. אבא שליט"א למד בפוניבז', הוא ורבינו רבי בערל פוברסקי שליט"א, עמדתי ליד קברם של אריות, רבי שלמה ברמן רבי דוד פוברסקי. אלו שהיו. כשהייתי בישיבה ראיתי את זה, כרב ראשי אתה מבין שזה משהו מיוחד".

כמו אצל רבי אהרון לייב זצ"ל שתמיד היה שותק דקה, ואחר כך עונה תשובה פשוטה שאתה לא מבין למה לא חשבת על זה קודם. כך היה גם מרן רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל, עמדת התורה וההלכה הפשוטה בנעימות, בישרות, עדינות ונינוחות אטבל בצורה חותכת וברורה. עמדתי שם בבית החיים והבנתי שאיבדנו הרבה מדי בשנה האחרונה".

"כל נושא הגיור איתו התמודדתי לפני כשנה וחצי באתי לפני מרו כדי להתייעץ האם בכיוון כסזה או אחר. הצגתי בפניו את הצעות הפשרה והגבול נקבע בצורה ברורה ופשוטה. יש שולחן ערוך והלכה מסורה, הכל נחרץ וברור. אתה יוצא ללחום את מלחמת ה' כשאתה יודע שעומדים מאחוריך. מילה ברורה כשלאחוריה הדברים הרבה יותר פשוטים".

האזינו


יו"ר "החינוך העצמאי" ומנכ"ל לב לאחים, הרב אליעזר סורוצקין לבצלאל קאהן ב'מהדורת הבוקר': "קשה מאוד לדבר, אתמול לא הייתי מסוגל. כמו שאומרים בשבועות: "עליונים ששו" היום, לדעתי את השיעור שהכין הוא מוסר כעת למעלה. הוא המשיך עד הרגע האחרון, כראש ישיבה וכמנהיג. זה קשה כי זהו השריד האחרון לדור דעה, התחושה שלי שיחד איתו גם הדור הולך. היו תמיד לעם ישראל מנהיגים, אבל החלל גדול"

"התמונה מבית החולים, זו התמונה של הרב. בתקופה האחרונה, גם כשהיה בבית היה בחולשה והיה על מיטתו בחדר הפנימי כולו בהדר כראש ישיבה. נכנסתי אליו ופשוט לקנא בפשטות. ראש ישיבה כבן 88 אמר לי שמרן ר' גרשון היא הראש ישיבה שלו. הוא לימד אותו בישיבת פוניבז' עוד בעודו בחור"

"המורשת שלו היא גם מורשת התשובה, הוא כל הזמן שאל אותי: "מה עם זיכוי הרבים" גם כשהיו לנו שאלות להכניס למוסדות משפחות קשות ובעייתיות. לא למדתי בפוניבז', אבל כבר עשור שאני מסתובב שם בבית. מעולם לא ראיתי אותו מדבר עם אדם ולא מחייך. הוא החזיק את עם ישראל בלב".

האזינו

(באדיבות אתר קול חי)


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!