ממשיכים בסדרה

הפרק השביעי בסדרה: והפעם על האשה הצפונית התימנית ומקומה | פרק מרתק

תכשיטים מעשי ידי צורף מצפון תימן
תכשיטים מעשי ידי צורף מצפון תימן

הפרק השביעי בסדרה: והפעם על האשה הצפונית התימנית ומקומה | פרק מרתק

לאחר שבפרקים הקודמים, הבאנו מעט מזעיר אודות הצפוני התימני ועוד. ועתה למקומה של האשה הצפונית בחינוך ובחברה.

ניתן לקבוע בודאות שהילדה לא למדה בלימוד פורמאלי כלל, ויהודי הצפון נטו לדעה האומרת "כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות", והרי כל לימוד פורמאלי היה לימוד תורה. מכיון שתכליתו של הלימוד הוא עבודת ה' בבית הכנסת, ולאשה אין מקום שם.

לימוד פורמאלי לא למדו הנשים, אבל היו מהן ידעניות, וכל זאת מבית אבא ומפי השמועה. ואף כי היתה האשה הצפונית אנאלפביתית, הרי שזו היתה בעלת תרבות נשיית טבעית גבוהה למדי, וכפי שהעידו על האשה התימנייה שני החוקרים המלומדים, הרב יוסף קאפח ופרופ' שלמה דב גויטיין.

ואם הלימוד היה מוטל על האב, הרי שעיקר החינוך היה מוטל על האם, והיא היא איפוא המחנכת לערכים. האשה הצפונית אמנם היתה בבחינת "כל כבודה בת מלך פנימה" והבעל הוא "שר החוץ", הרי השפעתה מרובה, והיא היא עיקרת הבית.

סדרת כתבות אלו רואים אור עולם באדיבותם הנכבדה של ד"ר רבי אהרן בן דוד הי"ו, חוקר והיסטוריון ומחבר סדרת הספרים על יהודי צפון תימן וחכמיה, ובאדיבותו של בנו הגאון רבי יוסף בן דוד שליט"א רבה של קרית עקרון. ויישר כוחם על כך.

לסדרת הכתבות המרתקת על יהודי צפון תימן וחכמיה – הקליקו כאן >>


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!