מבית ההוראה

מקבץ שאלות ותשובות מרתק: מה מברכים על לבבות דקל? | האם מותר לאכול מרק תימני ביום שישי בצהרים?

מקבץ שאלות ותשובות מרתק: מה מברכים על לבבות דקל? | האם מותר לאכול מרק תימני ביום שישי בצהרים? | תשובות מאת הגאון רבי משה קלזאן שליט"א רבה של שכונת קטמון בירושלים ומרבני בית ההוראה 'המאורות' בעיר

לשאלות בהלכה בכל נושא – חייגו בכל עת: 8416* שלוחה 1. ניתן לשלוח שאלות גם במייל: Sm088302222@gmail.com או בהודעה למספר: 0509021902

שאלה:

מה מברכים על לבבות דקל?

תשובה:

בדורות הקודמים הברכה על לבבות דקל היתה שהכל, מפני שעיקר גידולו של עץ הדקל היה לשם אכילת התמרים. אבל לבבות דקל המצויים בימינו (והם בקופסאות שימורים), הוברר הדבר שנוטעים ומגדלים את העץ במיוחד לשם לבבות דקל, ולא לשם התמרים, ולכן יש לברך עליהם בורא פרי האדמה.

שאלה:

האם מותר להשתמש בקולפן רגיל או קולפן כרוב בשבת?

תשובה:

ירקות ופירות שיש הרבה שאוכלים אותם בקליפתם, כגון מלפפונים, תפוחים וכדומה, מותר לקלוף אותם בשבת על ידי קולפן (מקלף), כשעומד לאכול את הפירות והירקות לאלתר (מיד, ולכל היותר, שמקלף את הפירות לצורך הסעודה בתוך חצי שעה). ויש מיקלים בזה גם בפירות שלא רגילים לאוכלם בקליפתם. וכן יש מיקלים בזה אפילו כשאינו חותך את הפירות כדי לאוכלן לאלתר. ועיין במה שכתב בזה בספר חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד רלא.

שאלה:

על מה סמכו הרבה (אולי אני טועה, אבל ככה נאמר לי וגם זכור לי מאצל סבתי) בתים תימנים שאכלו סעודה עם פת ומרק ביום שישי בצהריים בשעות האלו? האם אין בעיה בזה?

תשובה:

אם אוכלים מעט ובפרט בקיץ שהיום ארוך אין בכך איסור.

שאלה:

שלום לרבנים. לילד יש בר מצוה עפ"י התאריך העברי ביום רביעי בשבוע. 2 שאלות ברשותכם: א. באיזה יום יעלה לתורה? שני או חמישי? ב. האם אומרים תחנון ביום רביעי בבוקר והאם אומרים תחנון ביום העלייה לתורה?

תשובה:

בתימן כידוע לא נהגו לחגוג בר מצוה לכן אין מנהג בזה. המנהג הרווח אצל הספרדים הוא שיעלה לתורה ביום חמישי, ובאותו יום יאמרו תחנון וביום רביעי שלפניו לא יאמרו תחנון.

שאלה:

לקראת סוף סעודה על פת, אני מתחיל לשתות שתייה חמה. כעת אני רוצה לברך ברכת המזון ולהמשיך לשתות לאחריה את הכוס ולסיימה. האם עלי לברך שוב אחרי ברכה"מ.  א"כ האם אין פה בעיה של ברכה שאינה צריכה.

תשובה:

עדיף במקרה כזה לדחות את תחילת שתיית הכוס לאחר ברכת המזון ואין בזה חשש ברכה שאינה צריכה כל שאתה עושה זאת כדי לא להגיע לספק הלכתי.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!