יריעה מרתקת

הקהילה התימנית במושב יכיני שבעוטף עזה: על ספרי התורה המקודשים והעתיקים, ועוד

שער הישוב יכיני | קול ברמה הרב צורן
שער הישוב יכיני | קול ברמה הרב צורן

הקהילה התימנית במושב יכיני שבעוטף עזה: על ספרי התורה המקודשים והעתיקים, ועוד | פורסם בגיליון קול ברמה מנ"א תשפ"ג, ומתפרסם פה לראשונה באדיבות המו"ל הרב משה מיכאל צורן

במושב יכיני שומרים באדיקות רבה על כל פרטי ההלכות של העדה התימנית, ובהיכל הקודש בבית הכנסת במושב מצויים כמה ספרי תורה עתיקים שהובאו ע"י העולים מארץ מכורתם. רב הישוב, הרב שדדי, סיפר לנו בזמנו על מעשה מופלא שאירע כאשר נגנב אחד הספרים העתיקים, עוד בהיותם בתימן. רב הישוב סיפר לנו על נסיונם של כמה ערבים מקומיים להתנכל לבית הכנסת. זו לא היתה תופעה מצויה, שכן הערבים בתימן ידעו להעריך ולהוקיר את היהודים, את כוחם וסגוליותם.

הם ניסו לפגוע בנו בכל דרך אפשרית ולא הצליחו. פעם, והיה זה בשעה מאוחרת בליל שבת אחד, כאשר אף אחד כבר לא היה בבית הכנסת, פרץ אחד השכנים הערביים את שערי בית מקדש המעט, ועשה דרכו לעבר ההיכל, שם היו מונח ספר התורה העתיק של הקהילה שלנו, שבשל קדושתו היתירה נקרא 'אל-משריגי'.

הוא התכוון לגנוב אותו. ואז אירע דבר מצמרר. הערבי לא הצליח לפסוע שתי פסיעות, ולפתע-פתאום קיבל שיתוק מוחלט בשתי רגליו ולא יכול להמשיך בדרכו. כל יהודֵי הכפר, סיפר לנו הרב שדדי, המשיכו כמובן לישון בשלווה על מיטותיהם, ורק כאשר הגיעו לתפילת הנץ של שחרית, הבחינו לתדהמתם ב'פסל' העומד בכניסה, לא נע ולא זע.

כילד אני זוכר את הבהלה ששררה בקרב המתפללים, שלא ידעו את פשרו של המחזה שלפניהם. רק כאשר הגיע הרב, רבי מסעוד קששי ע"ה, וגילה לכולם את הסוד, וסיפר שהדבר נגלה לו בחלום, לא היה גבול לשמחת ההודיה של המתפללים.

רב בית הכנסת שאל את הערבי האם הוא מבטיח שלא להתנכל יותר ליהודים, ורק כשנענע בראשו לאות הסכמה, 'שחרר' אותו מהשיתוק, תוך עריכת 7 הקפות סביבו.

קהילת תימן המפוארה בגדרה – בית שמש | צילום ארכיון באדיבות הרב צורן

נספר שקבוצה של יותר מ-10 תושבים תימניים מהישוב 'יכיני' הממוקם אף הוא ב'עוטף', הגיעו במהלך החודש אל המרא דאתרא, לאחר תפילת ותיקין, כדי לקבל את ברכתו. המעמד היה מרגש, וקבוצת התימנים נעמדה בתור יחד עם עשרות האנשים שהמתינו באותו יום כדי להציג את שאלותיהם לפני הרב שליט"א, וכשהגיע תורָם קיבלו את הברכה מתוך יראת שמים גדולה, הם וילדיהם איתם. אפשר היה לחוש בבירור את הצניעות התימנית והיראה שיש להם לפני רב בישראל, כפי שהיה בקהילות בתימן עצמה.

מעשה נוסף עם ספר התורה, אף הוא מזעזע מאין כמוהו, עוסק אף הוא בערבי שניסה להתנכל לבית הכנסת, ולספר העתיק הנ"ל, וכאשר בא להוציאו – זינק עליו נחש מתוך ארון הקודש והכישו למוות. גם דבר זה אירע בשעות הלילה המאוחרות, וכשהגיעו המתפללים ומצאו את הערבי מוטל מת, התגלה להם דבר הנס שהתרחש להם.

הספר הועלה ארצה ב'מרבד הקסמים', ובמושב יכיני גילו לנו שהיו צדיקים מפורסמים שהגיעו במיוחד למושב, הממוקם בין שדרות לנתיבות, כדי להחזיק בספר ולקרוא בו. הרב שדדי עצמו, שהביא את הספר מתימן, סיפר שהסבא-רבה שלו שנפטר בתימן העיד בפניו שגם אביו ואבי-אביו, וסבו, לא ידעו מתי בדיוק נכתב הספר. בחישוב פשוט אנו מגיעים למשהו בין 400 ל-500 שנה.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!