באמונתך

קרית ספר // והפעם: על סדרת הספרים המרתקת והייחודית 'באמונתך' על חמשה חומשי תורה

קרית ספר // והפעם: על סדרת הספרים המרתקת והייחודית 'באמונתך' על חמשה חומשי תורה | מפרי עטו של המחנך המפורסם הגאון רבי מיכאל זכריהו שליט"א | כל הפרטים

אחת השאלות המעסיקות את דורנו – היא שאלת הצורך בלימוד מעמיק של אמונה. יש כאלו הטוענים טענה ולפיה לכאורה אין צורך בלימוד האמונה, שהרי אם אני מאמין בבורא עולם ומקיים מצוות, מדוע צריך ללמוד אמונה?!

מטרת הספר לחדד את הצורך החיוני בלימוד אמונה במיוחד בתקופתנו. האתגרים שאנו ניצבים בפניהם, בתחומי החיים השונים, מחייבים יסודות איתנים ומוצקים של אמונה זכה וטהורה, כדי להתמודד עם הרוחות הסוערות והמגמות הרוחניות סביבנו ועמידה איתנה מול משברי התקופה.

ככל שנבהיר לעצמנו את מהות האמונה ויסודותיה ונבין את חשיבות קיום המצוות כביטוי לאמונה, כך נגדיל את הרצון שלנו לקיום מצוות ולבטא את אמונתנו. מעשה חיצוני, שאין לו בסיס נפשי, פנימי וערכי, במידה רבה הוא חסר משמעות וריק מתוכן.

ללא ספק, האמונה טבועה בנו, אנו צריכים רק לחשוף ולגלות אותה, התבוננות בבריאה יחד עם הרגלת עצמנו להתבונן במציאות מנקודת מבט אמונית, תסייע לנו, בבחינת "ואחרי הפעולות נמשכים הלבבות". בתקופתנו, רבת האתגרים ועתירת הנסיונות, יש צורך לעצור לרגע את מהלך החיים השוטף ולהקדיש זמן למחשבה עצמית ובחינה אישית.

***

לא זו בלבד, החיוב ללימוד אמונה הוא מכח עצם היותו חלק מחלקי התורה.

רבנו המהרש"א כתב שני סוגי ביאורים על הש"ס: חידושי הלכות וחידושי אגדות. בדפוסי הש"ס, שני החלקים לא נדפסו ברצף לפי סדר הדף, אלא כנפרדים זה מזה, תחילה ביאורי ההלכות, ולאחר מכן חידושי האגדות. על כך הוא כותב בהקדמה לביאורו דברים נפלאים, וז"ל שם:

"ובאמת הנני רואה עתה מחכמי התלמוד שעשו חיבור אחד מהלכות ואגדות, כי תורה אחת היא לנו בפירושה של התורה – תורת משה. וכמה וכמה דרכי מוסר וחכמה והוראות ע"פ תורת משה אשר יוצאים לנו מתוך דבריהם מהאגדות. וע"כ תהיתי על הראשונות שחילקתי חיבור הזה לשני חלקים, דהיינו, חלק אחד מ"חידושי אגדות", שמן הראוי שלא להפרידן אך לחברן אשה אל אחותה, אבל לי לא היה אפשר בחזרה לחברו שוב חיבור אחד מפני הטורח, וע"כ הנני מבקש מאת כל מעיין שישים ליבו לזאת גם מהיום שעשיתיו שני חלקים לא יהיה מפריד אותם מלעיין בשניהם כי יראה בהם במקום שזה סותם זה מגלה, זה סוגר וזה פותח, ויהיו שניהם תמים יחדיו".

לימוד אמונה עניינו העמקה בשייכות שלנו אל הבורא יתברך, בירור והפנמת דעת תורה טהורה בקרבנו. ענייני האמונה, על כל מרכיביהם, מעצימים ומעמיקים את הקשר בינינו לבין אבינו שבשמיים. מגמת עבודת ה' היא לא רק "וידעת היום" אלא גם – ובעיקר – "והשבות אל לבבך"! לא רק ידיעות חיצוניות גרידא אלא הפנמה מלאה של עשיית רצון ה' בכל צעד ושעל.

האמונה היא כמו שריר בגוף האדם, וככל שמאמנים ומחזקים אותו יותר – כך הוא יתחזק בהתאם, ילך יגדל ויתעצם לאין ערוך, כי לאמונה יש אין סוף דרגות. ולהיפך, אם חס וחלילה מרפים ומתרפים, היא הולכת ונחלשת. האמונה היא אבן בסיס, יסוד ונדבך שורשיים בנפש האדם, וככל שהשריר מאומן וחזק יותר, כך באותה מידה חיינו יהיו טובים יותר.

***

"דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה" (דברי הימים-א כח, ט).

כך חתם הרמב"ם את ספרו (מורה נבוכים ג, נד):

"אם כן הכוונה אשר זכרה בזה הפסוק, הוא ביאורו, ששלמות האדם אשר בו יתהלל באמת, הוא להגיע אל השגת ה' כפי היכולת, ולדעת השגחתו בברואיו בהמציאו אותם והנהיגו אותם, איך היא, וללכת אחרי ההשגה ההיא בדרכים שיתכוון בהם תמיד לעשות חסד ומשפט וצדקה, להידמות בפעולות השם".

ומרנא ה"חפץ חיים", בספר 'שם עולם', כתב וזה לשונו:

"הנה עיקר היסודות כולם היא האמונה, וכמו דאיתא בגמרא (מכות כד): בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר "וצדיק באמונתו יחיה", והינו שיאמין באמת בה' ובתורתו, ואמונתנו היא קבלה מאבותינו דור אחר דור עד דור הראשון שסיפרו לנו מה שראו בעיניהם ביציאת מצרים כל הניסים והנפלאות, והמעמד הקדוש והנורא של קבלת התורה, שהיה בפרסום רב לפני שישים ריבוא אנשים מבני עשרים ומעלה וכו' ובזכות האמונה נגאלו אבותינו ממצרים כמו שאמרו חז"ל, וכן גם כן הגאולה האחרונה תהיה בזכות זה, וכמו דכתיב "וארשתיך לי באמונה".

ועוד אודיעך מה שכתב הגאון רבנו חיים שמואלביץ זצ"ל (׳שיחות מוסר' מאמר לח), כי בזמננו – הישיבה היא הרב, ומי שאינו לומד לעצמו אלא מתעלה בלימודו על ידי ״הישיבה״, יזכה לכתר תורה, כי הוא קנה ׳דעת תורה׳ אמיתית, וזה שלא שימש ולא ספג את כותלי הישיבה, יישאר תמיד במנהג דעתו המוטעית.  

***

עיקר מגמת ספרנו, להגיש את היסודות המוסריים וההשקפתיים בנושאי אמונה על כמה חלקיה העולים מן הפרשה, מטרה זו יכולה להתגשם, רק כאשר נוכל להעתיק את הדרך המסורה לנו מרבותינו הקדושים אשר מפיהם אנו חיים, בתוספת ביאור והרחבת היריעה.

מאמרים אלו מיוסדים ומושתתים על יסודות איתנים וחזקים, מרבותינו מצוקי ארץ וארזי הלבנון, בפרשיות השבוע, על פי דברי רבותינו הראשונים והאחרונים, גדולי ראשי הישיבות ומרביצי המוסר, עובדות וסיפורי חיים אשר חלקם התפרסמו בבמות שונות וחלקם רואים אור לראשונה בחיבור זה ,ואף הבאתי דברים ממרן מו"ר הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ״ל, שזכיתי להתחמם באש תורתו, וקירבני אליו מאוד, ונהג בי טובת עין, הקדיש מזמנו לענות על שאלותיי, ולשמש כמלאך ה ההולך לפני המחנה במקומות של תורה רבים אשר בחלקם זכיתי לשמש בקודש לפני תלמידים מקשיבים, ובשנים האחרונות הובאו דבריו בכתובים, וסייעני ה' יתברך ברחמיו המרובים ונתן לי היכולת והכח לעסוק במלאכת הקודש ולהוציא לאור מדברי תורתו של מרן מו"ר זצ"ל, לכנסם לפונדק אחד ולהעלותם עלי דפוס בשני ספרים "תתן אמת ליעקב",  ועדיין חיות הדברים עומדת לנגד עיני, ומלבד מה שיגע עמנו במסירת התורה בטהרתה, בידיעה רחבה והבנה עמוקה, עוד איזן, חיקר ולימד הרבה בענייני אמונה והשקפה.

בחיבור זה ימצא המעיין תובנות וכלים מעשיים רבים לצעידה ישרה ובטוחה במהמורות החיים, ובענייני השעה בתחומים רבים ,לפרט ולכלל ,אותם פוגש האדם בכל תחנות חייו, ובאים יאמצם אל ליבו ,ירגיש ויחווה בסייעתא דשמיא ללא ספק ,סיפוק ואושר פנימי.

סגנון הדברים מונגש לפני המעיין באופן קולח וישיר ,במחשבה תחילה, למען יגיעו הדברים לכמה שיותר קהלים, וכשם שעובד ה אמיתי יכול למצוא בהם חיזוק לעבודתו, כך אדם אשר לא זכה לכך ואף מעבר לזה…יוכל למצוא בהם טעם והתעוררות.

***

פעם התבטא הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל ואמר ש"אמונה – צריך ללמוד ולהנחיל באופן הכי פשוט שאפשר, בשונה מלימוד הגמרא העיוני שבו יש להעמיק, לדרוש ולחקור בנבכי הסוגיא, ללבן ולחדד את השיטות, כמה שיותר".

לכן, בחיבור זה, מובאים לא מעט סיפורים ועובדות, הנהגות ותובנות חיים, רובם מעולם המעשה ממש, שזורים בתוך רעיונות האמוניים בכדי לחבר ולקרב את הדברים אל השכל והלב, המחשבה והרגש, באופן השווה לכל נפש. וכפי ששמעתי ממו"ר מרן זצ"ל מספר פעמים, שיש בכוחם של עובדות ומעשים להחדיר את הערכים והיסודות פנימה אל הלב, וכך היה מנהגו בקודש, וכפי שזכיתי לשמוע ממנו במשך כשני עשורים בשיעורים ושיחות, הדרכות אישיות רבות, וכמעט ולא היה פעם שלא ציין סיפור, עובדה או מעשה רב ששמע או חווה בעצמו, ותמיד היו הדברים מעצימים ומחזקים, מרגשים ובעיקר מועילים להחדרת הדברים אל הלב. בסייעתא דשמיא מאמרי האמונה בסדרת הספרים "באמונתך" על חמישה חומשי תורה התפרסמו מידי שבוע בדרכים שונות ועתה בחסדי ה הושלמה היריעה להיות הדברים מובאים עלי ספר.   

ניתן להשיג את הספר אצל הגאון המחבר בטל': 050-4146924 | או במייל: m0504146924@gmail.com | או בחנויות הספרים המובחרות


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!