פרופיל מרתק

ברוך דיין האמת: הלכה לעולמה אמו של ראש ישיבת כנסת ישראל באשדוד הגר"מ מוגרבי | יריעה נרחבת

הרב יפת מוגרבי זצ"ל | ארכיון
הרב יפת מוגרבי זצ"ל | ארכיון

ברוך דיין האמת: הלכה לעולמה אמו של ראש ישיבת כנסת ישראל באשדוד הגר"מ מוגרבי | יריעה נרחבת לזכרה של האשה הצדקנית מרת ברכה מוגרבי ע"ה שהלכה לעולמה ביום רביעי האחרון ו' אלול תשפ"ג, אלמנת השו"ב הר"ר יפת מוגרבי זצ"ל

המנוחה היא אמו של יבדלחט"א הגאון רבי מאיר מוגרבי שליט"א ראש הישיבה הגדולה כנסת ישראל אשדוד, חתנא דבי נשיאה של מרן הגאון רבי שלמה מחפוד שליט"א ראש בד"ץ יורה דעה וחבר מועצת חכמי התורה.

ביום רביעי ו' אלול הגיעה השמועה המרה על הסתלקותה של האשה הצדקנית מרת ברכה מוגרבי ע"ה.

המנוחה נולדה בבית גדול לאביה מארי שלום דראב זצ"ל ולאמה מרת מרים ע"ה שהיו מעולי תימן שמסרו את נפשם וכוחם בכל עת, ובפרט בבואם לארץ ישראל על חינוך הילדים בדרך מסורת עם ישראל ללא פשרות. כשלצורך כך הם מתמודדים מול כוחות גדולים שניסו להטות את עולי תימן מאמונתם התמימה בעלייתם ארצה.

בהגיעה לפרקה נישאה לרב יפת מוגרבי זצ"ל שהיה שו"ב בקי ומפורסם והעמיד תלמידים רבים במלאכה זו. רעייתו המנוחה מרת ברכה ע"ה עמדה לימינו בכל מפעלותיו אם זה כשו"ב כאמור, ואם זה להסכים לבקשת הגאון ר' אברהם כהנמן זצ"ל להיות אחראי על הכשרות בישיבת פונוביז', ובמוסדות "מגן הילד" של הרב כוחי זצ"ל, ובשאר תפקידיו ברבנות ובהעמדת תלמידים. יחד זכו להקים משפחה מפוארת ההולכים בדרכי תורה והמצוות, עשרה בנים ובנות, זרע קודש הדבקים בתו"מ. כשבנה הגדול הגאון רבי מאיר מוגרבי שליט"א נישא לבתו הגדולה של מרן הגר"ש מחפוד שליט"א אז ראש השוחטים של רבה של בני ברק הרב יעקב לנדא זצ"ל, ולימים ראש בד"ץ יורה דעה וחבר מועצת חכמי התורה, ובכך הפכו שני הידידים השוחטים למחותנים.

זכתה לשמש בקודש בביתם של ענקי הדור שסמכו עליה בכל ענייני הבית שתסדר על הצד הטוב ביותר, בין גדולי הדור שאצלם היא סייעה רבות בענייני הבית מרנן ורבנן: הסטייפלער זצ"ל ובנו ר' חיים קנייבסקי זצ"ל, ר' גדליה נדל זצ"ל, ר' שלומק'ה ברמן זצ"ל, ועוד. אשר ידעו על גודל צדקותה והפקידו בידיה האמונות את תחזוקת הבית השוטפת.

לפנינו מעשה הממחיש את גודל צדקותה: היה זה כשבעלה הרב זצ"ל קיבל תפקיד רבני באחד היישובים, בתקופה קשה מאוד להשיג פרנסה בארץ ישראל, תקופה שכל תפקיד מפרנס היה נחשק מאוד, ק"ו תפקיד ששליחות תורנית מלווה אליו. אולם תפקיד זה הצריך את העתקת מקום המגורים שלהם עם הילדים לאותו יישוב. והנה לא עברו מספר חודשים והמנוחה ע"ה נטלה את "חכמת הנשים" שבה בנתה את ביתה ואמרה לבעלה שאין היא יכולה יותר להמשיך בתפקיד זה בשום פנים ואופן! כשהיא מסבירה שחינוך הילדים שווה לה יותר, והיות והיא רואה שאין היא יכולה לתת לילדים שלה מעטפת רוחנית כפי שהייתה רוצה וכפי שהיא יכולה לקבל באותם ימים בעיר בני ברק, לכן אין שום אפשרות להמשיך. וכך עשו. בעלה הרב זצ"ל עזב את המשרה הנחשקת כהקרבה למען חינוך הילדים שיישאר בטהרה, ויתרו על המשכורת והתפקיד ועברו לבני ברק לתור אחר כל פרנסה שתהיה ובלבד שלילדים תהיה סביבה חברתית נאותה וגידולם יהיה מושתת על חינוך טהור וטוב.

המנוחה הייתה נאה דורשת ונאה מקיימת גם לעצמה וגם לאחרים, בהיותה מורה חינכה לא רק את ילדיה, אלא העמידה גם דורות של תלמידות בכרם בית ישראל, בתפקידה בבית הספר "בית יעקב" של החינוך העצמאי בראש העין.

תפילותיה המשתפכות היו לשם דבר אצל בני המשפחה. חיבתה לכותל המערבי הייתה ידועה, ואכן לפני כ- 30 שנה העתיקו את מקום מגוריהם לעיר הקודש ירושלים כדי להיות סמוכים ונראים לכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה, אותו הייתה פוקדת מידי שבוע בימי תפארתה, בחורף ובקיץ, כשהיא שופכת את ליבה באמירת תהילים ליד שריד בית המקדש.

גם לאחר שחלתה, סבלה וקיבלה את הייסורים הקשים והמרים שבאו על גופה ונפשה בתעצומות נוראות, שפתותיה היו דובבות פסוקי תפילות וברכות כשגורים על לשונה.

בני משפחתה מציינים עובדה שיכולה להמחיש את גדולת רוחה, היה זה לאחר שנחלשה ראייתה, ביקשה שיביאו לה תפילות היום, תהילים, ברכת המזון ועוד תחינות ובקשות בכתב גדול כדי שתוכל לקרוא אותם מתוך הכתב למרות שידעה בע"פ. אולם, כשהמשיכה ראייתה להיחלש עוד יותר, לאחר שגם את הכתב הגדול לא הצליחה לקרוא, הייתה ממשיכה להתפלל מזיכרונה ללא הרף.

נכדה מספר: "כחודשיים לפני פטירתה, כשהיא כבר לא רואה בעיניה, ומתייסרת ביסורים נוראים בגוף, היו רגעים בהם הכאבים היו קשים כל-כך עד שלא הייתה זוכרת מי אני, והייתי צריך להזכיר לה שאני נכד שלה וכו', באותה סיטואציה, למרות שאת בני משפחתה הקרובים ביותר היא כבר לא זיהתה מחמת היותה 'סגי נהור', אעפ"כ את פסוקי התהילים והברכות היא זכרה! היה נדמה כאילו 'שר של שכחה' קיבל רשות לפגוע בתאי מוחה הגשמיים בלבד, ואילו בתאים הרוחניים שזכרו תפילות וברכות לא ניתן לו רשות להיכנס ולפגוע…"

זכתה לראות את משפחתה המפוארת שהקימה יחד עם בעלה זצ"ל הולכת בדרך התורה והמצוות, בנים וחתנים יראי ה'. הסתלקה שבוע לפני היכנס נינה הגדול לנועם עול תורה ומצוות, נראה כי משמים רצו שתוכל להגיע לשמחה ללא כאבי הגוף הקשים והמייסרים בעולם הזה, אלא כשהיא צחה וזכה היא תגיע לשמחת נינה, נכד לבנה הגדול יבדלחט"א הגאון רבי מאיר מוגרבי שליט"א ראש הישיבה הגדולה "כנסת ישראל אשדוד" וחתנא דבי נשיאה של מרן הגר"ש מחפוד שליט"א (חיבה יתרה הייתה לה לישיבה שהקים בנה ובנשיאות מחותנה שליט"א ובכל עת הייתה רווה נחת דקדושה להביט בתלמידים השמחים עם רבם-בנה בשמחת בית השואבה).

בנה הרה"ג רבי אשר שליט"א ראש חבורה בכולל שע"י מוסדות "קבר רחל". בנה הר"ר דניאל שליט"א, בנה הר"ר אליהו שליט"א. חתנים תלמידי חכמים, נכדים ונינים הממשיכים את דרכה המפוארת בהעמדת תלמידים ודורות ישרים בעם ישראל כפי שחינכה בימי חייה.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים אמן.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!