רמת השרון: הסליחות המרכזי בפנינת החמד 'קהילת מאור חזקיהו' | כתבה מסקרת על הסליחות הנערכות מדי יום במחיצת מרן הגר"י טיירי

רמת השרון: הסליחות המרכזי בפנינת החמד 'קהילת מאור חזקיהו' | כתבה מסקרת על הסליחות הנערכות מדי יום במחיצת מרן הרב יפת טיירי | גלריה וסיקור מיוחד מהסליחות אמש במוצ"ש פרשת כי תבוא – בהשתתפות מרן שליט"א וראש הכולל ורב ביהמ"ד הג"ר ציון מלאכי שליט"א

עין שלא ראתה את עשרות, עשרות רבות האנשים הצועדים בחודש אלול בשעת חצות ליל אל סדר הסליחות המרכזי בקהילת 'מאור חזקיהו' ברמת השרון, לא יאמין כי תופעה זו היא ממשית ואמיתית. בית הכנסת מלא עד אפס מקום, עד כדי כך כי בלית ברירה הציבור יושב אף חוץ לבית הכנסת תחת כיפת השמים סמוך לחלונות בית הכנסת. יתירה מזו, עזרת הנשים מליאה בנשים צדקניות מכל גווני הקשת שרוח התשובה מפעפע בהן ובאות בחודש הרחמים והסליחות.

יש לציין כי קהילה זו ממוקמת בשכונת 'קדמה' בעיר רמת השרון, אשר לדאבוננו רוב תושבי עיר זו לא זכו להיותם נמנים מקהל עדת יראי ה', אך בכל זאת מדי שנה בחודש אלול רבים מבני הנוער הבוגרים המתחנכים בבתי ספר הכלליים בוחרים לבוא מקצה השני של העיר להתחנן בבקשת סליחות דוקא בקהילה זו. כמו כן, אנשים בוגרים הרחוקים מתורה ומצוות באים וחובשים כיפה לראשם בכניסתם לבית הכנסת. עקב כך, כבר חצי שעה קודם פתיחת בקשת הסליחות הציבור נוהר ובא בהמוניו להבטיח את מקומות לסליחות.

גולת הכותרת בקיום מנין סליחות זה הוא בערב ראש השנה ויום הכיפורים כאשר זמן רב לפני זמן בקשת הסליחות המקום מתמלא והציבור נזקק לעמוד על רגליו. ומיד למחרתו, בבוקרו של יום, מתקיים סדר לימוד לבני התורה החפצים להיכנס ליום הדין דוקא מתוך לימוד התורה הק'.

בשיחתנו עם מנהל בית הכנסת ובית המדרש, הדואג במסירות יוצאת דופן ומעוררת השתאות כל השנה לרווחתם של לומדי התורה ומתפללי הקהילה, בעונת חן יתירה ובמאור פנים, ה"ה הרב אשר מלאכי שליט"א, הוא בנו של רב השכונה הגאון הצדיק מארי חזקיה מלאכי זצוק"ל, אין לו הסבר לתופעה זו, והוא מוסיף כי אותם המוני האנשים הנוהרים אל עבר בית הכנסת אינם באים מכח הודעות באמצעי התקשורת כלל וכלל, אלא בידיעה מפה לאוזן. ההנחה היחידה המניחה את דעתו הוא משפטו של המרא דאתרא הגאון הגדול הרב יעקב אדלשטיין זצוק"ל אשר לעתים היה מגיע לקהילה זו באירועים מקומיים, ובראותו את הפריחה הרוחנית בלב שממה היה מפטיר ואומר "זוהי זכות הרב חזקיה ז"ל". [שניהם שימשו יחד ברבנות המקומית, וקשרי הערכה וידידות נרקמו ביניהם]

זכתה קהילה זו כי גם מרן הגאון הגדול הרב יפת טיירי שליט"א רב קהילת 'אוהל יעקב' וראש ישיבת 'דרכי הלל' קובע את תפילותיו בליל שבת קודש ובמנחת השבת בקהילה זו, בהיותו משפיע רבות בדמותו הייחודית, הקורנת אור על מתפללי ביהכנ"ס ותושבי האיזור בכלל. אף בימים אלו קובע הרב שליט"א בכל לילה את בקשת הסליחות בקהילה זו. בדרשתו בשב"ק בקהילת 'אוהל יעקב' הרב שליט"א ג"כ מעורר הרב את הציבור לבוא לחזק ולהתחזק במקום מרכזי. ואכן, ציבור שומעי לקחו נענה לקריאתו הזועקת ובא יחד עם הרב שליט"א לבקשת הסליחות.

זאת ועוד, כדי להמתיק ולהנעים לציבור המתפללים, פוצח הרב שליט"א בסיום הסליחות בשירת "תהא השעה הזאת" יחד עם הציבור כולו הנשאב להתרוממות הרוח בשעה זו. לסיום מברך הרב את הציבור כולו לשנה טובה ומתוקה.

מעניין לציין, כי בביהמ"ד הוקם ע"י אחד מבני הקהילה 'אוצר הספרים' הגדול ביותר בעיר, הכלולים בו אלפי ספרים, גמ', כל ספרי הראשונים והאחרונים, שותי"ם בהלכה, כל ספרי פוסקי דורנו זצוק"ל ויבלחט"א, דרשות וספרי מוסר, כך שציבור בני התורה, אברכי הכוללים, בחורי הישיבות ונערי החמד בת"ת המקומי מוצאים ענין לקבוע את עיתותיהם בביהמ"ד, הפתוח לרוחה משעות הבוקר המוקדמות לתפילת שחרית עד לשיעור תורה בשעות המאוחרות של הלילה.

זר לא יבין ולא יאמין בכניסתו לבית המדרש בשעות הצהרים של יום שבת קודש, מחזה הדומה לעיר ב"ב, פנינת חמד בלב עיר רמת השרון, אבות ובנים השוקדים על לימודם, בית הכנסת מלא מפה לפה, וספסלי בית המדרש מלאים עד אפס מקום. כיום, קיים ומופעל במקום כולל 'הוד צבי' ע"ש המרא דאתרא הראשון של רמת השרון, ה"ה הגאון רבי צבי יהודה אדלשטיין זצוק"ל. ועוד שיעורי תורה רבים בו לומדים אברכים ת"ח עם אנשי עמל התורה.

אף כששוחחנו עם בנו של הרב המקומי, ראש כולל 'מאור חזקיהו' הגאון הרב ציון מלאכי שליט"א, אשר הזריח מאורו בשנים הראשונות להקמת בית המדרש, הן בשיעוריו ההלכתיים במסגרת הכולל, הן בעצה ותושיה לבני המקום אשר נהנו להסתופף תחת מטריה רוחנית זו, ועד היום מבקר שם מדי שבוע בשבוע ואף בשבתות מגיע לשבות במקום ולחזק תושבי המקום בדרשותיו, ג"כ מפטיר כי אין זה אלא זכות אבות, אביו הגדול אשר ייסד את המקום במסירות נפש כפשוטו, כאשר לפני למעלה מ – 60 שנים הקצה חלק גדול מביתו הפרטי, ע"ח בני הבית, לרווחת תושבי המקום למען יוכלו ללמוד בנחת ושלווה, וב"ה כיום זכות זו מניבה ומוציאה פירות רוחניים ומתוקים להשיב לב אבות על בנים לאביהם שבשמים.

לשאילתנו, מה מביא את הרב לשבות במקום שבסביבתו יש שאינם שומרים את השבת, משיב הרב בחיוב "פנינת חמד זו בלב העיר, הינה בני ברק הקטנה". ואכן, לאחר ביקור נימוסין במקום – הדברים מקבלים משנה תוקף לעוצמות הרוחניות הבוקעות ממקום קדוש זה.

נציין כי מנין הסליחות מתקיים מדי ערב בשעה 12.30 בלילה. בערב ראש השנה ובערב יום הכיפורים יתקיים 'התרת נדרים' יחד עם מרן הגר"י טיירי שליט"א. הציבור הקדוש מוזמן.

צילום: באדיבות המצלם.


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!