מדור מס' 3

גַ'מַאעַה | סוגרים שבוע: חשיפה ממרן הגר"פ קורח, הסולנים התימנים, המרוקאי שחגג בר מצוה לבנו עם כל הג'מאעה התימנית, פינת החות'ים, ההצדעות שלנו ועוד

אזהרת מסע: לפניכם קטעים הומוריסטיים, ואין כוונה לפגוע באף אדם מישראל ח"ו.

אם יש לכם משהו שמתאים למדור
שלחו במייל: sm088302222@gmail.com, או בוואטסאפ: 050-902-1-902.

*

חשיפת הג'מאעה: בליל שבת קדש פרשת חיי שרה שעעל"ט, גילה מרן הגר"פ קורח שליט"א לבני קהילתו כי את ה"ויושע" ושירת היום עם חזרת הפסוק "תפול עליהם" ג' פעמים – נכון יותר לומר בשעות הלילה, ואכן לאחר שירת "יגדל אלקים חי" נעמדו כל הקהל לאמירת "ויושע" מול ארון הקודש. עוד הוסיף הרב שליט"א שרמז לזה אפשר למצוא בגמ' בתענית (יח.) "עמדו והפגינו בלילה", ופרש"י "הפגינו מלשון צעק". עכת"ד.

*

במוצ"ש התבשרנו על הסתלקותו של מארי עמרן אלג'ארדי זצ"ל, שריד לדור דעה שהלך לבית עולמו בשיבה טובה. לג'מאעה הגיע תיעוד מפעים מהתקופה האחרונה לחייו, בו הוא נראה מברך באריכות את אחד ממוקיריו, במאמץ רב ובמסירות נפש שנבעו מתוך אהבת ישראל עצומה. חבל על דאבדין!

* שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

*

ובמעבר חד:
זקני העדה, מרנן הגר"ש מחפוד והגר"פ קורח שליט"א, השתתפו בכתיבת ספר תורה שהוכנס להיכל בית המדרש 'הליכות משה' שבראשות הגר"ש לוי. הג'מאעה השתתפה וציפתה לשירה תימנית, אבל התאכזבה…

*

הג'מאעה המרכזית מצטרפת לאיחולי מזל טוב של הג'מאעה המקומית באלעד, לסגן ראש העיר בהווה וראש העיר הבא ר' יהודה בוטבול הי"ו, לרגל שמחת בר המצוה לבנו.

צילום: מתוך 'קוראים אלעד'

ולאירוע חגיגת בר המצוה שהתקיים בהיכל כינוסים מפואר (בלי פרסומות) באלעד, הגיע מו"ר ראש המוסדות הגר"י יפת שליט"א מלווה בבנו מנהל רשת בתי ההוראה 'המאורות' הרב משה הי"ו, לאחל מזל טוב לאב הנרגש ולהעניק 'דורון דרשה' לחתן בר המצוה יאיר נ"י. ידידנו המוכשר יעקב כהן תיעד ושלח לג'מאעה.

גם חבר מועצת החכמים וגאב"ד יורה דעה מרן הגר"ש מחפוד שליט"א, הגיע לברך ולכבד את יו"ר ש"ס באלעד וראש העיר הבא, מלווה בשלוחא דרבנן ח"כ יוני משריקי.

ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא: כל בכירי הג'מאעה התימנית – ובראשם ראשי ישיבות ורבני הקהילות – באו גם הם להשתתף בשמחת העיר אלעד, שהפכה בשעות אלו לעיר עם רוב תימני באופן רשמי (נפקא מינה למוניציפאלי, ודו"ק), ונעמדו להצטלם עם המרוקאי הכמעט-יחיד בעיר שבאופן פלאי דוקא הוא נבחר להיות מועמדם לראשות העיר בברכת גדולי ישראל…
נצפו: הג"ר עובדיה יפעי, הג"ר ברוך עוקשי – רב קהילות תימן באלעד, הג"ר אהרן חדד – ר"י שערי תבונה, הג"ר חיים צדוק, ח"כ יוני משריקי, איש התקשורת עו"ד איתי גדסי, הרב יחיאל לוי – נאמן ביתו של מרן הגר"ש מחפוד שליט"א, הרב יניב שפירא – יו"ר ועד העובדים במועצות הדתיות, ועוד.

*

אחד מהג'מאעה נבר בגלריה שצילם ידידנו המוכשר יעקב כהן הנ"ל בברית לבנו של יהודה כהן – יועצו של שר הבריאות ונכדו של חבר מועצת החכמים ראש ישיבת 'יקירי ירושלים' הגר"י כהן שליט"א, ומצא שם את אחד מגדולי נציגי הג'מאעה מטעם הג'מאעה (הבנתם?) ר' יוסף חיים כלף הי"ו – נאמנו ואיש סודו של יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי ומנכ"ל עיתון 'הדרך', שבאורח נדיר נתפס בעין העדשה.

יוסף חיים כלף (משמאל) עם יהודה כהן | צילום: יעקב כהן

*

אב"ד רחובות לשעבר, הגאון רבי אברהם שמן שליט"א, בא לברך ולשמח בחתונת בן אב"ד רחובות בהווה, הגאון רבי ציון אשכנזי שליט"א עם בת הגאון רבי דוד שתיאת שליט"א – ר"מ בישיבת פורת יוסף.

הגר"א שמן (מימין) בחתונת בן הגר"צ אשכנזי | * שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

*

בעיר הקודש צפת התקיימה השבוע עצרת ענק בראשות כלל רבני הקהילות מכל העדות והגוונים, במחאה נגד התכנית להרחבת המכללה ומעונות הסטודנטים בעיר. העיניים של הג'מאעה תפסו את הרה"ג רבי אלעד אלעזר יוחנן שליט"א מרבני ק"ק תימן בעיר, שהחרדה לצביון הרוחני של העיר ניכרה על פניו.

* שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

*

הג'מאעה התרגשה מביצוע מיוחד של ילדי תלמוד תורה 'נתיבות משה' – קדימה, לשיר הפופולארי 'אחינו כל בית ישראל' – גם כי במקרה או שלא, הסולנים שנבחרו הם משלנו, או לפחות עם פאות מסולסלות…

*

אחד מהג'מאעה שלח לנו תיעוד מדהים שדלף ממש תחת לאף של דובר צה"ל והצנזורה, ובו נראים כוחותינו מתכוננים לכיבוש עזה מחדש – ועם כאלו לוחמים אנחנו כבר לא חוששים מהחות'ים.

* שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

*

ומהלוחמים שלנו, לפינת החות'ים:
תחילה הכותרות…

* שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

וכעת לתיעוד שהסעיר את העולם, עם ההשתלטות של התימנים על הספינה הישראלית (או שלא)…

* שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

*

ואם בשירה תימנית עסקינן, המחלקה למורשת מן המזרח בעיריית ירושלים בשיתוף 'המאורות' ו'איגוד הקהילות' במיזם חדש ללימוד שירה תימנית בהשתתפות המארי ר' עזריאל צדוק שליט"א.
איפה הפאנצ' אתם שואלים? ובכן, הג'מאעה נדהמה לגלות כי לראשונה בהסטוריה של העם היהודי השירה התימנית מוגדרת כאן 'חוג שירה ופיוט'…

*

ולפינת ההצדעות (החדשה…) של הג'מאעה:

במקום הראשון, נציג עדתנו, יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי, שמתוקף תפקידו – ולא רק – מתזז בין בתי החולים בארץ כדי לעמוד מקרוב על הצרכים החיוניים בעקבות המערכה ולעודד את הפצועים.

*

המוצדע השני שלנו להשבוע, הוא רב חטיבת הצנחנים רב סרן איתמר סיאני, שממש כמו מארי תימני אסלי הוא מעודד וממריץ את פקודיו להילחם בשם ה' ובדייקנות, ולא עוזב אותם לרגע. גם בין שרידי שכונת 'א-רימאל' היוקרתית שבעזה.

* שימוש הוגן לפי סעיף 27-א לחוק זכויות יוצרים

*

והג'מאעה יודעת להצדיע גם לתוניסאים, כי אם מגיע – מגיע, והכבוד הזה מגיע לידיד 'המאורות' ומנחה ההילולא המסורתית של הרש"ש הקדוש זי"ע, הלא הוא ר' ששון טרבלסי הי"ו מכפר סבא – יו"ר המועצה הדתית בעיר וחבר הנהלת מוסדות 'כסא רחמים', שדואג לכל התושבים בכפר יחד עם עמיתו ידידנו סגרה"ע ר' איתן צנעני הי"ו, ומדי יום שישי בתקופה זו הוא מחלק ללוחמים צרכי שבת: חלות, יין ושאר מטעמים.

*

ועד כאן מהג'מאעה לשבוע זה. שבת שלום ובשורות טובות!


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!