מבית ההוראה 'המאורות'

שו"ת בענינים שונים שעל סדר היום: לברך על שחרור חטופים? צריך כשרות לקפה? מה עדיף – מגילת אסתר על קלף או על גויל? ועוד

קפה - צילום אילוסטרציה | Image by NoName_13 from Pixabay
קפה - צילום אילוסטרציה | Image by NoName_13 from Pixabay

מדי יום ביומו משיבים רבני רשת בתי ההוראה 'המאורות' לשאלות רבות בכל תחומי החיים.
ליקטנו עבורכם מבחר שאלות ותשובות מהימים האחרונים:

שאלה:
האם אנחנו צריכים לברך על שחרור החטופים?
תשובת הגאון רבי פלא יועץ כפרי שליט"א:
מי שממש שמח בראייתם – כגון משפחה וכו' יכול לברך "שהחיינו" – כיון שעברו שלושים יום (מראייתם האחרונה. ש.ש), וכנ"ל לגבי חיילים שחזרו מהמילואים וכו' ועברו שלושים יום ויש שמחה גדולה בראייתם, כמבואר בסי' רכה.

*

שאלה:
אנחנו לוחמים במילואים, הרבה פעמים עושים פק״ל קפה בשטח ולפעמים הקפה שיש הוא ללא כשרות, ולפעמים גם לא ישראלי – השאלה היא האם אפשר לשתות קפה ללא כשרות? אם לא, אשמח לדעת מדוע לא וממה חוששים.
תשובת הגאון רבי איתמר נגר שליט"א:
בקפה 100% אין בעיות כשרות, וניתן לשתותו בכל העולם. קפה עם טעמים או תוספות דרוש הכשר.

*

שאלה:
לגבי ישיבה עם גופייה בשולחן, האם זה נכון וראוי?
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
מובא בפלא יועץ: וצריך לישב בכבוד על (פירוש, ליד) השולחן, כי על שולחן המלך הוא אוכל. וידוע מעשה הרב רבי ישראל נאג'ר בזמן האר"י ז"ל, שהיה משורר על שולחנו בקול נעים. והיו מתקבצים מלאכי השרת כבמזמוטי חתן וכלה, והיו זרועותיו מגולות מפני החום, וקול מן שמיא נפל: בירחו לכם מאצל האיש הזה שממעט בכבוד שמים, שאינו יושב בכבוד על השולחן אשר לפני ה'. ותכף פרחו כולם. והרב האר"י היה רואה מביתו את המראה הגדול הזה וגלה סודו להרב ישראל נאג'ר, וחרד חרדה גדולה וקישט עצמו וישב בכבוד וחזר לשורר כבראשונה. וחזו מלאכי השרת להתקבץ כבתחילה. לכן הירא את דבר ה' כולו אומר כבוד, עכ"ל הפלא יועץ זצ"ל.

*

שאלה:
מה יותר מהודר למגילת אסתר, כתב על גויל או קלף?
תשובת הגאון רבי ארז רמתי שליט"א:
מבחינה מקצועית עדיף קלף. מבחינה הלכתית שניהם שנויים במחלוקת, ואין מעלה לעשות מגילה על גויל. מבחינה תימנית חושבים שגויל יותר תימני וזה לא נכון, כי היו הרבה מגילות קלף בתימן.
תשובת הגאון רבי חיים צדוק שליט"א:
כפי הידוע לי – אם הגויל מעובד טוב, עדיף גויל כמו ספר תורה, ואם לא אז על קלף (הלשון ברמב"ם פ"ב מהלכות מגילה הלכה ט ובשו"ע סימן תרצא: אין כותבין המגילה אלא בדיו על הגויל או על הקלף כספר תורה וכו'. משמע עדיפות גויל ואח"כ קלף).


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!