תגלית הסטורית

היו דברים מעולם: חכמי תימן קוראים לבני העדה שלא לעלות ביום ל"ג בעומר לקבר שמעון הצדיק, עקב המצב הבטחוני

לאור הפרסומים על ביטול ההילולא ברוב עם בל"ג בעומר, בציונו הקדוש של התנא האלקי רבי שמעון בר יוחאי, חזרנו להעלות נשכחות ממה שהתרחש בירושלים לפני שנים רבות.

צילום הכרוז דלהלן, מתוך גנזי הספריה הלאומית שבירושלים, נדפס לראשונה בספר "המאור הגדול" – מתולדות חייו של הגאון רבי עמרם קורח זצ"ל (עמ' קטז), בהוצאת מערכת מכון המאורות להוצאת כתבי רבותינו חכמי תימן. לא ידוע לנו התאריך המדויק שבו נכתבו הדברים ופורסמו לדברים, אך תוכנם הוא ביטול ההילולא הקבועה שהייתה נערכת מדי שנה בקברו של שמעון הצדיק בירושלים עיר הקודש, לרגל המצב השורר בחוצות.

כפי שמתואר במאמר "זכרונות והגיונות" שבקובץ תלפיות (ניסן תשכ"ג, עמ' 595), בקברו של שמעון הצדיק היו מתאספים בל"ג בעומר להדלקה כלל אנשי הקהילה: "טף וזקן, חסידים ומתנגדים, אשכנזים, ספרדים ותימנים – כולם באו לגבעתנו והתיישבו סביב המדורה הגדולה". כאמור, ראשי ועד הקהילה הודיעו לציבור על ביטול ההילולא באותה שנה, קראו לו להתחזק בתפילה, וכן הוסיפו הודעה נחוצה על הוראת השלטונות בענייני קבורה.

וזה נוסח הכרוז:

ב"ה

הקהל הקדוש ה' עליהם יחיו אמן.

מטעם הרבנים אבות בתי דינים שבעיקו"ת, ומטעם הרב החכם באשי הי"ו, נתבקשנו להזהיר גם את כל אנשי קהלתנו התימנים הי"ו, לבל ילכו בשנה זו ביום ההלולה דרשב"י בל"ג בעומר על קבר התנא האלקי שמעון הצדיק זיע"א, כמו בכל שנה. כי ביום הזה יהיה סגור לרגלי המצב השורר כהיום, ולמפורסמות אין צריך ראיה. ועלינו להשתדל להפציר בתפלה לפני אבינו שבשמים, כי יקל את ידו מעלינו ויאמר די לצרותינו, כן יהי רצון אמן.

אגב הננו מודיעים כי קבלנו פקודה מהממשלה ירום הודה, אשר מהיום והלאה אסור לקבור מת רחמנא ליצלן כי אם אחרי שיתנו קרוביו תעודה מרופא שבקר אותו בעת חוליו, ובלי זה אין רשות לקבור. ולמען שיהיה הדבר גלוי פרסמנו זאת. וה' יאריך ימיכם בטוב כן יהי רצון אמן.

כה דברי הועד הק'


קו המאורות – מרכז התוכן וההלכה ליהדות תימן | חייגו בכל עת: 8416* | 03-30-8888-5 | מס' ישיר מארה"ב – 151-8613-0185 | ניתן לשלוח שאלות לרבני בית ההוראה גם דרך האתר או באמצעות המייל: sm088302222@gmail.com

הצטרפו עכשיו לערוצי החדשות של אתר המאורות

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

הירשמו כעת לניוזלטר שלנו

והישארו מעודכנים!